Bu dersin amacı, öğrencilerin kişilerarası ilişkiler ve iletişim konusunda gerekli olan kavramsal bilgi, beceri ve farkındalık kazanmalarını sağlamaktır.
Ön Koşullar
Dersin herhangi bir ön koşulu bulunmamaktadır.
Eş Koşullar
Dersin herhangi bir eş koşulu bulunmamaktadır.
Özel Koşullar
Hem dersin verimliliği hem de öğrenme düzeyini takip açısından öğrencilerin derse devamı çok önemlidir. Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Halime Eker
Asistanlar
Yok
Ders Gün,Saat ve Yeri
Perşembe günleri 13.00-14.50 arası Basın Ekspres Yerleşkesi Z-01
Görüşme Saatleri ve Yeri
Pazartesi günü 16.00-17.00 arasında ve haftanın her günü e-posta aracılığıyla
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
- Düz anlatım
- Soru-cevap
- Grup Tartışması
-Örnek olay
Temel Kaynaklar
-Kaya, A. (Ed). (2021). İnsan İlişkileri ve İletişim. (16. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar
-Aytekin, H. (2022). İnsan İlişkileri ve İletişim (9. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
-Tagay, Ö., Çalışandemir, F., Ünivar, P. ve Deniz, İ. (2018). İnsan İlişkileri ve İletişim. (1. Baskı). Ankara: Vizetek.
-Üstün, D. (2021). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati (65. Basım) İstanbul: Remzi Kitabevi.
-Satir, V. (2018). İnsan Yaratmak (3. Basım). İstanbul: Beyaz Yayınları.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin Tanıtımı. İletişimin Tanımı
Düz anlatım, soru-cevap, grup tartışması.
2. Hafta
İletişimde Temel Kavramlar ve Süreçler
Düz anlatım, soru-cevap, grup tartışması, örnek olay.
3. Hafta
İletişim Becerilerine Genel Bir Bakış
Düz anlatım, soru-cevap, grup tartışması, örnek olay.
4. Hafta
Kişilerarası İlişkilerin Başlangıcı ve Gelişimi
Düz anlatım, soru-cevap, grup tartışması, örnek olay.
5. Hafta
Kişilerarası İlişkiler ve İletişimde Dinleme
Düz anlatım, soru-cevap, grup tartışması, örnek olay.
6. Hafta
Kişilerarası İlişkiler ve İletişimde Empati
Düz anlatım, soru-cevap, grup tartışması, örnek olay.
7. Hafta
Kişilerarası İletişim ve İletişimde Kendini Açma
Düz anlatım, soru-cevap, grup tartışması, örnek olay.
8. Hafta
Bayram Tatili
9. Hafta
Ara Sınav
10. Hafta
Kişilerarası İlişkilerde Sözel Olmayan İletişim
Düz anlatım, soru-cevap, grup tartışması, örnek olay
11. Hafta
Kişilerarası İlişkilerde Çatışma ve Çatışma Çözme
Düz anlatım, soru-cevap, grup tartışması, örnek olay.
12. Hafta
Aile İçi İlişkiler ve İletişim
Düz anlatım, soru-cevap, grup tartışması, örnek olay.
13. Hafta
Okulda Kişilerarası İlişkiler ve İletişim
Düz anlatım, soru-cevap, grup tartışması, örnek olay.
14. Hafta
Temel Psikolojik Danışma Becerileri
Düz anlatım, soru-cevap, grup tartışması, örnek olay.
15. Hafta
Final Dönemi
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
İletişimle ilgili temel kavramları tanımlar.
ÖÇ-2
Etkili iletişim becerilerini tanımlar.
ÖÇ-3
Etkili iletişim becerilerini kullanır.
ÖÇ-4
İletişim engellerini fark eder.
ÖÇ-5
İletişimi etkileyen faktörleri analiz eder.
ÖÇ-6
İletişimle ilgili kuramları açıklar.
ÖÇ-7
Çatışma çözme becerilerini örneklendirir.
ÖÇ-8
Kişilerarası iletişimde kendini uygun bir şekilde açar.
ÖÇ-9
İletişim becerilerini ve engellerini karşılaştırır.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.