Lisans
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


İNSAN İLİŞKİLERİ VE İLETİŞİM

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
EGK 0016 İNSAN İLİŞKİLERİ VE İLETİŞİM 2/0/0 SA Türkçe 3
Dersin Amacı
 Bu dersin amacı, öğrencilerin kişilerarası ilişkiler ve iletişim konusunda gerekli olan kavramsal bilgi, beceri ve farkındalık kazanmalarını sağlamaktır.
Ön Koşullar Dersin herhangi bir ön koşulu bulunmamaktadır.
Eş Koşullar Dersin herhangi bir eş koşulu bulunmamaktadır.
Özel Koşullar Hem dersin verimliliği hem de öğrenme düzeyini takip açısından öğrencilerin derse devamı çok önemlidir. Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Halime Eker
Asistanlar Yok
Ders Gün,Saat ve Yeri Perşembe günleri 13.00-14.50 arası Basın Ekspres Yerleşkesi Z-01
Görüşme Saatleri ve Yeri Pazartesi günü 16.00-17.00 arasında ve haftanın her günü e-posta aracılığıyla
Öğretim Yöntem ve Teknikleri - Düz anlatım

- Soru-cevap

- Grup Tartışması

-Örnek olay
Temel Kaynaklar  

 -Kaya, A. (Ed). (2021). İnsan İlişkileri ve İletişim. (16. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.



 

Diğer Kaynaklar  -Aytekin, H. (2022). İnsan İlişkileri ve İletişim (9. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.

-Tagay, Ö., Çalışandemir, F., Ünivar, P. ve Deniz, İ. (2018). İnsan İlişkileri ve İletişim. (1. Baskı). Ankara: Vizetek.

-Üstün, D. (2021). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati (65. Basım) İstanbul: Remzi Kitabevi.

-Satir, V. (2018). İnsan Yaratmak (3. Basım). İstanbul: Beyaz Yayınları.

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin Tanıtımı. İletişimin Tanımı Düz anlatım, soru-cevap, grup tartışması.
2. Hafta İletişimde Temel Kavramlar ve Süreçler Düz anlatım, soru-cevap, grup tartışması, örnek olay.
3. Hafta İletişim Becerilerine Genel Bir Bakış Düz anlatım, soru-cevap, grup tartışması, örnek olay.
4. Hafta Kişilerarası İlişkilerin Başlangıcı ve Gelişimi Düz anlatım, soru-cevap, grup tartışması, örnek olay.
5. Hafta Kişilerarası İlişkiler ve İletişimde Dinleme Düz anlatım, soru-cevap, grup tartışması, örnek olay.
6. Hafta Kişilerarası İlişkiler ve İletişimde Empati Düz anlatım, soru-cevap, grup tartışması, örnek olay.
7. Hafta Kişilerarası İletişim ve İletişimde Kendini Açma Düz anlatım, soru-cevap, grup tartışması, örnek olay.
8. Hafta Bayram Tatili
9. Hafta Ara Sınav
10. Hafta Kişilerarası İlişkilerde Sözel Olmayan İletişim Düz anlatım, soru-cevap, grup tartışması, örnek olay
11. Hafta Kişilerarası İlişkilerde Çatışma ve Çatışma Çözme Düz anlatım, soru-cevap, grup tartışması, örnek olay.
12. Hafta Aile İçi İlişkiler ve İletişim Düz anlatım, soru-cevap, grup tartışması, örnek olay.
13. Hafta Okulda Kişilerarası İlişkiler ve İletişim Düz anlatım, soru-cevap, grup tartışması, örnek olay.
14. Hafta Temel Psikolojik Danışma Becerileri Düz anlatım, soru-cevap, grup tartışması, örnek olay.
15. Hafta Final Dönemi
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1İletişimle ilgili temel kavramları tanımlar.
ÖÇ-2Etkili iletişim becerilerini tanımlar.
ÖÇ-3Etkili iletişim becerilerini kullanır.
ÖÇ-4İletişim engellerini fark eder.
ÖÇ-5İletişimi etkileyen faktörleri analiz eder.
ÖÇ-6İletişimle ilgili kuramları açıklar.
ÖÇ-7Çatışma çözme becerilerini örneklendirir.
ÖÇ-8Kişilerarası iletişimde kendini uygun bir şekilde açar.
ÖÇ-9İletişim becerilerini ve engellerini karşılaştırır.
Program Çıktıları
PÇ-1İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6                
ÖÇ 7                
ÖÇ 8                
ÖÇ 9