İşaret diliyle ilgili temel kavramlar; Türk işaret dili, tarihi ve özellikleri; Türk işaret dilinde harfler; ses bilgisi; işaretin iç yapısı, eşzamanlılık ve ardışıklık; ses bilgisi açısından el alfabesi; işaret dilinde şekil bilgisi, işaretin yapılanışı ve biçimlenişi; sözcük sınıfları ve zamirler; işaret dilinde söz dizimi; sözcük dizilişi, cümle türleri; soru cümleleri; işaret dilinde anlambilim; anlam ve gönderim, anlam türleri, deyimler; Türk işaret dili ile karşılıklı konuşma.
Ön Koşullar
Ön koşul bulunmamaktadır.
Eş Koşullar
Eş koşullar bulunmamaktadır.
Özel Koşullar
Özel koşullar bulunmamaktadır.
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Eser Dalyan
Asistanlar
yok
Ders Gün,Saat ve Yeri
DERS BU YARIYIL AÇILMAMIŞTIR.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım, tartışma, demonstrasyon, uygulama
Temel Kaynaklar
-Ders notları ve kaynaklar
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
İşaret Dili ve Çevre Uygulamaları
TİD Alfabesi tanıtımı
TİD Alfabesi el ve parmak şekilleri
Parmak alfabesinin kullanımı
Kelimeleri uygun hızla yazmak
Pratik
Anlatım ve pratik
2. Hafta
İşaret Dili ve Çevre Uygulamaları
Adını soyadını yazma
Akraba ile ilgili işaretler
Aile ile ilgili işaretler
Zamirleri kullanma
Pratik
Anlatım ve pratik
3. Hafta
Okul ve Eğitim İşaretleri,Günlük Kullanılan Kelimeler
Ders adları, eğitim araçları, okullun bölümleri
Günlük kullanılan işaretler
(Var-Yok-Olur-Olmaz-İşaret Dili-Türk-Türkçe-vs.)
Pratik
Anlatım ve pratik
4. Hafta
Gıda ve Giyim İşaretleri
Meyvalar,Sebzeler,yemekler,içecekler
Giyeceklerimiz;kazak,Gömlek,pantolon,ayakkabı
Pratik
Anlatım ve pratik
5. Hafta
TİD Dilbilgisi Kavramları
Fiiller,Soru Cümleleri,zıt anlamlılar
Cümle kurma çalışması
Pratik
Anlatım ve pratik
6. Hafta
Duygular ve eşyalar
Özlemek,ağlamak,gülmek v.s.
Evin bölümleri, ev eşyaları
Cümle çalışmaları
Anlatım ve pratik
7. Hafta
Zaman ve Zaman Dilimleri
Günler ve aylar
Mevsimler,zaman ile ilgili kavramlar ve işaretler
Anlatım ve pratik
8. Hafta
VİZE
Öğrendiğimiz tüm işaretler ve kavramlar ile karşılıklı dialog değerlendirlmesi
Karşılıklı dialog değerlendirmesi
Vize- Karşılıklı Diyalog Değerlendirme
9. Hafta
Zaman ve Zaman Dilimleri
Zaman zarfları (Bügün -yarın-dün-hemen-şimdi-önce -sonra-v.s.)
Zaman zarflarını cümle içerisinde kullanma
Anlatım ve pratik
10. Hafta
Renkler ve Cümle Kurma
Renkler
Cümle içerisinde bağlaç kullanma (ve-veya gibi)
Anlatım ve pratik
11. Hafta
Hayvanlar ve Meslekler
Hayvan ve meslek işaretleri
Cümle ve paragraf çalışması
Anlatım ve pratik
12. Hafta
Günlük Konuşma ve Karşılıklı Dialog
Karşılıklı dialog ; nasılsın-iyiyim-teşekkür ederim-özür dilerim-kolay gelsin-günaydın-iyi geceler v.s.)
Karşılıklı dialog
Anlatım ve pratik
13. Hafta
Cografi Terimler ve İller
Hava-yağmur-kar-deprem-sel-rüzgar-fırtına-göl-deniz-dağ v.s.)
İllerin işaretleri
Anlatım ve pratik
14. Hafta
FİNAL
Karşılıklı dialog ve paragraf çevirme ile değerlendirme
Karşılıklı dialog ve paragraf çevirme ile değerlendirme
Final- Karşılıklı Diyalog ve Paragraf Çevirme ile Değerlendirme
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Türk İşaret Dilinde Mimikler ve Beden Dili
ÖÇ-2
Türk İşaret Dilinde Tarihleri ve Rakamlar kullanma
ÖÇ-3
Türk işaret dilinde harfler ve ses bilgisini bilir.
ÖÇ-4
Türk işaret dilinde sözcük sınıfları ve cümle türlerini bilir.
ÖÇ-5
Türk işaret dili ile karşılıklı konuşabilir.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.