Yetişkinlik tanımı, yetişkinlerin özellikleri, okul RPD hizmetleri ve yetişkinler, yetişkin öğrenmesi, karşılaşılan başlıca sorunlar, yetişkin eğitimcisinin özellikleri, yetişkin eğitiminin ilkeleri, program türleri ve örnekler, öğretim yöntem ve teknikleri ve ortam düzenlemesi.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Ebru Oğuz
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
DERS BU YARIYIL AÇILMAMIŞTIR.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğrenciler mail aracılığıyla bana ulaşabilirler. ebru.oguz@msgsu.edu.tr ya da e.oguz@iku.edu.tr
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
- Anlatım, tatışma ve sunum
Temel Kaynaklar
Ereş, F. (2019). Yetişkin eğitimi ve hayat boyu öğrenme. Pegem Akademi. Ankara.
Diğer Kaynaklar
Yıldız, A. Uysal M. (2009). Yetişkin eğitimi. Kalkedon yayınları. Ankara.
Sayılan, F. ve Yıldız, A. (2005). Yaşam Boyu Öğrenme. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
Demirel, Ö. (2015). Eğitimde Yeni Yönelimler. Pegem Akademi Yayıncılık.
Konu ile ilgili makaleler.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Tanışma ve dersin içeriği paylaşma
2. Hafta
Yetişkin eğitiminin tanımı ve kapsamı
anlatım ve tartışma
3. Hafta
Yetişkin eğitimiyle ilgili temel kavramlar
anlatım ve tartışma
4. Hafta
Türkiye'de yetişkin eğitiminin tarihsel gelişimi
anlatım ve tartışma
5. Hafta
Yetişkin eğitimiyle ilgili yaklaşım ve modeller
anlatım ve tartışma
6. Hafta
Yetişkinler ve öğrenme
anlatım ve tartışma
7. Hafta
Hayat boyu öğrenmenin amacı kapsamı ve tarihsel gelişimi
anlatım ve tartışma
8. Hafta
Ara sınav
9. Hafta
Türk Eğitim Sisteminde hayat boyu öğrenme uygulamaları
anlatım ve tartışma
10. Hafta
Yetişkin eğitimiyle ilgili araştırmaların incelenmesi-tez makale okuma
tartışma
11. Hafta
Ana-baba eğitimleri
okuma ve tartışma
12. Hafta
Sahada PDR konukla dersin işlenmesi
soru cevap
13. Hafta
Alanda yetişkin eğitimi veren STK'ların incelenmesi
okuma ve tartışma
14. Hafta
Genel Değerlendirme
tartışma
15. Hafta
Final sınavı
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.