Bu dersin amacı, eğitim alanındaki insan ilişkileri ve iletişimi en üst düzeye çıkarmak için etkili iletişim stratejilerini içeren sağlam bir teorik ve deneysel çerçeve sunmaktır. Öğrencilerden derse ön hazırlık yaparak gelmeleri ve sınıf içi aktivitelere katılımları beklenmektedir. Dönem boyunca %70 oranında devamsızlığı bulunan öğrenci, final sınavına katılma hakkını kaybetmektedir.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Dr. Nergis Canbulat
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
DERS BU YARIYIL AÇILMAMIŞTIR.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Pazartesi-Perşembe, uzaktan eğitim, 15-17 arası
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Bu ders kapsamında çoğunlukla anlatım ve tartışma yöntemi kullanılacaktır. Öğrencilerin düşüncelerini paylaşacağı bir eğitim ortamı dersin içeriği bakımından uygun ortamdır.
Sınıf içerisinde kullanılabilir diğer yöntemler:
Literatür araştırması
Kitap bölümü inceleme
Belirlenen okuma parçasının analiz edilmesi
Grup tartışması
Bireysel ve grup tartışmaları
Rapor hazırlama
Eğitsel plan hazırlama
Mikro sınıf yürütme
Temel Kaynaklar
Gladding, S. T. (2011). Aile Terapisi: Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (Çev. Keklik, İbrahim ve Yıldırım, İbrahim). Ankara, Atalay Matbaacılık.
Dönmezer, İ. (2009). Ailede İletişim ve Etkileşim. Ankara: Hegem Yayınları
Kaya, A. (2018). İnsan İlişkileri ve İletişim (13. Baskı). Ankara: Pegem Akademi ISBN: 978-605-241-450-7
Kaya, A. (Ed.). (2011). Kişilerarası İlişkiler ve Etkili İletişim (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
Diğer Kaynaklar
-İnsan İlişkileri ve İletişim
Nilüfer Voltan Acar
2018 Nobel | 7.Baskı
ISBN: 978-605-133-242-0
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Öğrencilerle tanışma
Dersin ana hatlarını tartışma
Ders izlencesinin açıklanması
Anlatım, tartışma
2. Hafta
İletişime Giriş: Temel Kavramlar ve Süreçler
İletişimin Öğeleri ve Süreçleri
İletişimin İşlevleri
İletişimin Sınıflandırılması
İletişim Biçimleri
Kişilerarası İletişimi Belirleyen Faktörler
İletişim Modelleri
Anlatım, tartışma
3. Hafta
İletişim Becerilerine Genel Bir Bakış
Saygı Duyma
Empatik Anlayışla Yaklaşabilme
Etkin Dinleme
Somut Konuşma
Uygun Bir Biçimde Kendini Açma
“Ben Dili” ile Konuşma
“Tam ve Tek Mesajı Yollama” Becerisine Sahip Olma
Ben Dili’ni Kullanarak, “Empatik Güvengenlik” Davranışını Gösterme
Saygıyı Temel Alarak Saydam Davranma ve Maske Takmama
Sözel Olmayan Davranışlar ve Sözel Olmayan Davranışlarla Sözel Davranışların Uyumlu Olması
Anlatım, tartışma
4. Hafta
Kişilerarası İlişkilerin Başlangıcı ve Gelişimi
Kişilerarası İlişkilerin Tanımlanması
Kişilerarası İletişim
Kişilerarası İlişki Tipleri
Kuramsal Yaklaşımlar ve Modeller
Anlatım, tartışma
5. Hafta
Kişilerarası İlişkiler ve İletişimde Dinleme
İletişim Sürecinde Dinleme Becerisi
Dinlemede Sözsüz Davranışlar
Dinleme Türleri ve Özellikleri
Kişilerarası İlişkiler ve İletişimde Empati
Empatinin Gelişimi
Empatik Dinleme
Anlatım, tartışma
6. Hafta
Kişilerarası İlişkiler ve İletişimde Kendini Açma
Kendini Açma Türleri ve Niteliği
Kendini Açmanın Riskli Olduğu Durumlar
Kendini Açmanın Karşılıklılığı
Kendini Açmada Kişiye Görelik
Kendini Açma Kuramları
Kendini Açmanın İşlevleri
Kendini Açma Yolları
Anlatım, tartışma
7. Hafta
Kişilerarası İlişkilerde Sözel Olmayan İletişim
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Sözsüz İletişimin Sözel İletişimle İlişkisi ve Önemi
Sözel Olmayan İletişim ve Kişilerarası Duyarlılık
Kültür ve Sözel Olmayan İletişim
Cinsiyet ve Sözsüz İletişim
Sözel Olmayan İletişimin Unsurları
Sözel Olmayan İletişim ve Akademik Başarı
Sözel Olmayan İletişimin Eğitim Ortamları İçin Önemi
Anlatım, tartışma
8. Hafta
İletişimde Temel Kavramlar ve Süreçler
İletişim Becerileri
Kişilerarası İlişkilerin Başlangıcı ve Gelişimi
İletişimde Dinleme ve Empati
İletişimde Kendini Açma
Sözel Olmayan İletişim
Ara Sınav
9. Hafta
Kişilerarası İlişkiler ve İletişimde Güven
Güven Kavramının Temelleri
Güven, Boyun Eğici ve Saldırgan Davranışlar
Güven Davranışların Sınıflandırılması
Güvenli Olmanın Önündeki Engeller
Güven Eğitimi
Güvenli Davranışların Geliştirilmesine Yönelik Teknikler
Anlatım, tartışma
10. Hafta
Kişilerarası İlişkilerde Çatışma ve Çatışma Çözme
Anlatım, tartışma
11. Hafta
Kişilerarası İlişkiler ve İletişimde Duygusal Zeka
Duyguların Oluşumu
Duyguların İşlevleri
Duyguların Sınıflandırılması
Duygusal Zeka Modelleri
Duygusal Okuryazarlık
Duygusal Zeka Kuramına Yönelik Eleştiriler
Duygusal Zekanın İletişim Açısından Doğurguları
Anlatım, tartışma
12. Hafta
Aile İçi İlişkiler ve İletişim
Ailenin Tanımı, İşlevleri ve Aile Tipleri
Ailede Anne-Baba-Çocuk ve İletişimi
Anna-Baba Tutumları ve Çocuk
Aile İçi İlişkilerde Benlik Saygısı
İletişim Sürecinde Konuşma Becerisi
Doğru ve Etkili Bir Konuşmanın Özellikleri
Anlatım, tartışma
15. Hafta
İletişimde Güven
Çatışma ve Çatışma Çözme
İletişimde Duygusal Zeka
Aile İçi İlişkiler ve İletişim
Temel Psikolojik Danışma Becerileri
İletişim Sürecinde Konuşma Becerisi
Final
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
5
10
Derse Devam / Katılım
1
10
Final
1
50
ÖÇ-1
Bu dersin sonunda öğrenciler:
Aile içi iletişim süreçlerini tanıyabilecek,
İletişim ilkelerini günlük yaşamda analiz edebilecek,
Kişilerarası ilişkilerde farklı iletişim tarzları kullanabilecek,
Temel iletişim öğelerini teorik bakış açıları bakımından değerlendirebilecek,
İletişim kuram ve yöntemlerini açıklayabilecek,
İletişim araçlarının eğitimdeki önemini kavrayabilecek,
Etkili insan ilişkilerinde iletişimin önemli süreçlerini analiz edebilecek.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.