Lisans
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


AİLE İÇİ İLİŞKİLER VE İLETİŞİM

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
RPD 3012 AİLE İÇİ İLİŞKİLER VE İLETİŞİM 2/0/0 SA Türkçe 4
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, eğitim alanındaki insan ilişkileri ve iletişimi en üst düzeye çıkarmak için etkili iletişim stratejilerini içeren sağlam bir teorik ve deneysel çerçeve sunmaktır. Öğrencilerden derse ön hazırlık yaparak gelmeleri ve sınıf içi aktivitelere katılımları beklenmektedir. Dönem boyunca %70 oranında devamsızlığı bulunan öğrenci, final sınavına katılma hakkını kaybetmektedir.
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Dr. Nergis Canbulat
Asistanlar -
Ders Gün,Saat ve Yeri DERS BU YARIYIL AÇILMAMIŞTIR.
Görüşme Saatleri ve Yeri Pazartesi-Perşembe, uzaktan eğitim, 15-17 arası
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Bu ders kapsamında çoğunlukla anlatım ve tartışma yöntemi kullanılacaktır. Öğrencilerin düşüncelerini paylaşacağı bir eğitim ortamı dersin içeriği bakımından uygun ortamdır.

Sınıf içerisinde kullanılabilir diğer yöntemler:
Literatür araştırması Kitap bölümü inceleme Belirlenen okuma parçasının analiz edilmesi Grup tartışması Bireysel ve grup tartışmaları Rapor hazırlama Eğitsel plan hazırlama Mikro sınıf yürütme

Temel Kaynaklar

Gladding, S. T. (2011). Aile Terapisi: Tarihi, Kuram ve Uygulamaları (Çev. Keklik, İbrahim ve Yıldırım, İbrahim). Ankara, Atalay Matbaacılık.

Dönmezer, İ. (2009). Ailede İletişim ve Etkileşim. Ankara: Hegem Yayınları

Kaya, A. (2018). İnsan İlişkileri ve İletişim (13. Baskı). Ankara: Pegem Akademi ISBN: 978-605-241-450-7

Dökmen, Ü. (2004). İletişim Çatışmaları ve Empati (64. Baskı) İstanbul: Remzi Kitapevi.

Cihangir-Çankaya, Z.(2015). Kişilerarası İletişimde Dinleme Becerisi (3. Baskı). Nobel Yayın Akademi.

Cirhinlioğlu, F.G.(2020). Duyguları Anlamak (1. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Akademi.

Lerner, H. (2020). Öfke Dansı (Çev. Gül, Sinem). (26. Baskı). İstanbul: Varlık Yayınları

Kaya, A. (Ed.). (2011).  Kişilerarası İlişkiler ve Etkili İletişim (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.

Diğer Kaynaklar -İnsan İlişkileri ve İletişim

Nilüfer Voltan Acar

2018 Nobel | 7.Baskı

ISBN: 978-605-133-242-0

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Öğrencilerle tanışma Dersin ana hatlarını tartışma Ders izlencesinin açıklanması Anlatım, tartışma
2. Hafta İletişime Giriş: Temel Kavramlar ve Süreçler İletişimin Öğeleri ve Süreçleri İletişimin İşlevleri İletişimin Sınıflandırılması İletişim Biçimleri Kişilerarası İletişimi Belirleyen Faktörler İletişim Modelleri Anlatım, tartışma
3. Hafta İletişim Becerilerine Genel Bir Bakış Saygı Duyma Empatik Anlayışla Yaklaşabilme Etkin Dinleme Somut Konuşma Uygun Bir Biçimde Kendini Açma “Ben Dili” ile Konuşma “Tam ve Tek Mesajı Yollama” Becerisine Sahip Olma Ben Dili’ni Kullanarak, “Empatik Güvengenlik” Davranışını Gösterme Saygıyı Temel Alarak Saydam Davranma ve Maske Takmama Sözel Olmayan Davranışlar ve Sözel Olmayan Davranışlarla Sözel Davranışların Uyumlu Olması Anlatım, tartışma
4. Hafta Kişilerarası İlişkilerin Başlangıcı ve Gelişimi Kişilerarası İlişkilerin Tanımlanması Kişilerarası İletişim Kişilerarası İlişki Tipleri Kuramsal Yaklaşımlar ve Modeller Anlatım, tartışma
5. Hafta Kişilerarası İlişkiler ve İletişimde Dinleme İletişim Sürecinde Dinleme Becerisi Dinlemede Sözsüz Davranışlar Dinleme Türleri ve Özellikleri Kişilerarası İlişkiler ve İletişimde Empati Empatinin Gelişimi Empatik Dinleme Anlatım, tartışma
6. Hafta Kişilerarası İlişkiler ve İletişimde Kendini Açma Kendini Açma Türleri ve Niteliği Kendini Açmanın Riskli Olduğu Durumlar Kendini Açmanın Karşılıklılığı Kendini Açmada Kişiye Görelik Kendini Açma Kuramları Kendini Açmanın İşlevleri Kendini Açma Yolları Anlatım, tartışma
7. Hafta Kişilerarası İlişkilerde Sözel Olmayan İletişim Sözsüz İletişimin Özellikleri Sözsüz İletişimin Sözel İletişimle İlişkisi ve Önemi Sözel Olmayan İletişim ve Kişilerarası Duyarlılık Kültür ve Sözel Olmayan İletişim Cinsiyet ve Sözsüz İletişim Sözel Olmayan İletişimin Unsurları Sözel Olmayan İletişim ve Akademik Başarı Sözel Olmayan İletişimin Eğitim Ortamları İçin Önemi Anlatım, tartışma
8. Hafta İletişimde Temel Kavramlar ve Süreçler İletişim Becerileri Kişilerarası İlişkilerin Başlangıcı ve Gelişimi İletişimde Dinleme ve Empati İletişimde Kendini Açma Sözel Olmayan İletişim Ara Sınav
9. Hafta Kişilerarası İlişkiler ve İletişimde Güven Güven Kavramının Temelleri Güven, Boyun Eğici ve Saldırgan Davranışlar Güven Davranışların Sınıflandırılması Güvenli Olmanın Önündeki Engeller Güven Eğitimi Güvenli Davranışların Geliştirilmesine Yönelik Teknikler Anlatım, tartışma
10. Hafta Kişilerarası İlişkilerde Çatışma ve Çatışma Çözme Anlatım, tartışma
11. Hafta Kişilerarası İlişkiler ve İletişimde Duygusal Zeka Duyguların Oluşumu Duyguların İşlevleri Duyguların Sınıflandırılması Duygusal Zeka Modelleri Duygusal Okuryazarlık Duygusal Zeka Kuramına Yönelik Eleştiriler Duygusal Zekanın İletişim Açısından Doğurguları Anlatım, tartışma
12. Hafta Aile İçi İlişkiler ve İletişim Ailenin Tanımı, İşlevleri ve Aile Tipleri Ailede Anne-Baba-Çocuk ve İletişimi Anna-Baba Tutumları ve Çocuk Aile İçi İlişkilerde Benlik Saygısı Anlatım, tartışma
13. Hafta Gözlem Becerileri Cesaretlendirme, Açımlama ve Özetleme Duygu Yansıtma Danışan İhtiyaçlarını Karşılamak İçin Becerileri Seçme, Yapılandırma Yüzleştirme Anlatım, tartışma
14. Hafta İletişim Sürecinde Konuşma Becerisi Doğru ve Etkili Bir Konuşmanın Özellikleri Anlatım, tartışma
15. Hafta İletişimde Güven Çatışma ve Çatışma Çözme İletişimde Duygusal Zeka Aile İçi İlişkiler ve İletişim Temel Psikolojik Danışma Becerileri İletişim Sürecinde Konuşma Becerisi Final
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 5 10
Derse Devam / Katılım 1 10
Final 1 50


ÖÇ-1Bu dersin sonunda öğrenciler: Aile içi iletişim süreçlerini tanıyabilecek, İletişim ilkelerini günlük yaşamda analiz edebilecek, Kişilerarası ilişkilerde farklı iletişim tarzları kullanabilecek, Temel iletişim öğelerini teorik bakış açıları bakımından değerlendirebilecek, İletişim kuram ve yöntemlerini açıklayabilecek, İletişim araçlarının eğitimdeki önemini kavrayabilecek, Etkili insan ilişkilerinde iletişimin önemli süreçlerini analiz edebilecek.
Program Çıktıları
PÇ-1İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1