Bu dersin temel amacı, öğrencilerin sosyal becerilerin tanımı ve boyutları, sosyal beceri kuramları ve sosyal beceri öğretim yöntem ve teknikleri ile sosyal beceri eğitim programları hakkında bilgi sahibi olmalarıdır. Ayrıca, gerektiğinde sosyal beceri eğitim programları hazırlayabilme ve uygulayabilmeye yönelik temel bilgi ve becerileri kazanmaları amaçlanmaktadır.
Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Dr. Sinan Okur
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba günü 10.00–11.50 (A-601 Numaralı Derslik).
Görüşme Saatleri ve Yeri
Çarşamba günü tüm ders araları ve haftanın her günü e-posta ile.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Rol oynama, Küçük Grup Çalışmaları vb.
Temel Kaynaklar
M. Engin Deniz, M.E. ve Eryılmaz, A. (2019). Sosyal beceri eğitimi. Pegem Akademi: Ankara.
Diğer Kaynaklar
Bacanlı, H. (2020). Sosyal beceri eğitimi. Pegem Akademi: Ankara.
Avcıoğlu, H. (2005). Etkinliklerle sosyal beceri öğretimi. Kök Yayıncılık: Ankara.
McGinnis, E. (2016). Erken çocukluk döneminde sosyal beceri öğretim programı. Nobel Yayınları: Ankara.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Giriş, İzlencenin incelenmesi
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2. Hafta
Sosyal beceri ve boyutları, Sosyal beceri kuramları ve modelleri
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Rol oynama, Küçük Grup Çalışmaları vb.y
3. Hafta
Sosyal becerilerin ölçülmesi
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Rol oynama, Küçük Grup Çalışmaları vb.
4. Hafta
Duygu ve duyguları düzenleme
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Rol oynama, Küçük Grup Çalışmaları vb.
5. Hafta
İletişim becerileri
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Rol oynama, Küçük Grup Çalışmaları vb.
6. Hafta
Atılganlık Eğitimi
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Rol oynama, Küçük Grup Çalışmaları vb.
7. Hafta
Arkadaşlık ilişkileri
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Rol oynama, Küçük Grup Çalışmaları vb.
8. Hafta
ARA SINAV
9. Hafta
Öz Düzenleme
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Rol oynama, Küçük Grup Çalışmaları vb.
10. Hafta
Bilişsel Düzenleme
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Rol oynama, Küçük Grup Çalışmaları vb.ay
11. Hafta
Çatışma çözme ve arabuluculuk
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Rol oynama, Küçük Grup Çalışmaları vb.y
12. Hafta
Sosyal beceri müdahale programları
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Rol oynama, Küçük Grup Çalışmaları vb.
13. Hafta
Ödev Sunumları
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap.
14. Hafta
Ödev Sunumları
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap.
15. Hafta
Ödev Sunumları
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap.
16. Hafta
Final Sınavı
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
15
Final
1
50
ÖÇ-1
Sosyal beceri kavramının ne olduğunu bilir ve sosyal becerileri kavrayabilir.
ÖÇ-2
Sosyal becerilerin günlük yaşamdaki yerini anlamlandırabilir ve ifade edebilir.
ÖÇ-3
Sosyal beceri ile ilgili kavramları, kuramları ve modelleri açıklayabilir.
ÖÇ-4
Günlük yaşamda sosyal beceri eğitimlerini uygulayabilir ve başa çıkma yollarını kullanabilir.
ÖÇ-5
Gelişim dönemleri göz önüne alınarak bir sosyal beceri müdahale programı planlayabilir ve uygulayabilir.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.