Aile kavramı, Türkiye’deki aile yapısı,anne-baba tutumları,ulusal ve uluslararası anne-baba eğitim modelleri, anne-baba eğitim programlarının geliştirilme süreci, aile katılımı, özel gereksinimli çocukların ailelerinin eğitimi ile yeterlilik kazandırmak amaçlanmıştır.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Fidan Güneş Gürgör Kılıç
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
ÇR 11:00-12:50, Basın Ekspres Yerleşkesi Basın Ekspres A Blok 3.Kat Derslik 304
Görüşme Saatleri ve Yeri
Mail aracılığı ile
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım,Soru-Cevap,Video Gösterimi
Temel Kaynaklar
Yavuzer, H. (2011). Ana-baba okulu. İstanbul: Remzi Kitapevi
Diğer Kaynaklar
Temel, F. (Ed.). (2013). Aile eğitimi ve erken çocukluk eğitiminde aile katılım çalışmaları. (2. Baskı). Ankara: Anı.
Cüceloğlu, D. (2011). Başarıya götüren aile. İstanbul: Remzi Kitapevi
Yavuzer, H. (2010). Evlilik okulu - Evlilikte kişilerarası ilişkiler ve iletişim becerileri. İstanbul: Remzi Kitapevi
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin Tanıtımı ve Derse İlişkin Sorumluluklar
Sözlü Anlatım, Soru-Cevap
2. Hafta
Toplum ve Aile, Ailenin Tanımı, Tarihsel Gelişimi ve Aile Çeşitleri
Sözlü Anlatım, Soru-Cevap
3. Hafta
Aile Kuramları - Makale Sunumları
Sözlü Anlatım, Soru-Cevap
4. Hafta
Aile içi İletişim ve Anne-Babaların Çocuk Yetiştirme Tutumları - Makale Sunumları
Sözlü Anlatım, Soru-Cevap
5. Hafta
Özel Gereksinimli Çocuk ve Aile - Makale Sunumları
Sözlü Anlatım, Soru-Cevap
6. Hafta
Ailelere Sunulan Destekler ve Hizmetler - Makale Sunumları
Sözlü Anlatım, Soru-Cevap
7. Hafta
Aileye İlişkin Bilgilerin Toplanması ve Değerlendirme - Makale Sunumları
Sözlü Anlatım, Soru-Cevap
8. Hafta
Aile Katılımı - Makale Sunumları
Sözlü Anlatım, Soru-Cevap
9. Hafta
Ara Sınav
10. Hafta
Ailelerin Danışmanlık, Rehberlik ve Eğitim Gereksinimlerinin Karşılanması - Makale
Sunumları
Sözlü Anlatım, Soru-Cevap,Uygulama
11. Hafta
Ailelerle İletişim ve Etik - Makale Sunumları
Sözlü Anlatım, Soru-Cevap
12. Hafta
Türkiye ve Dünya'daki Ana Baba Eğitim Program Örneklerinin İncelenmesi - Makale
Sunumları
Sözlü Anlatım, Soru-Cevap
13. Hafta
Konu Tekrarı - Makale Sunumları
Sözlü Anlatım, Soru-Cevap
14. Hafta
Final
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
20
Final
1
50
ÖÇ-1
Aile türlerini tanır.
ÖÇ-2
Anne ve Baba tutumlarını bilir.
ÖÇ-3
Anne Baba tutumlarının çocuğa etkisini söyler.
ÖÇ-4
Özel gereksinimli çocuğu olan ailelerin geçirdiği süreçleri bilir.
ÖÇ-5
Aile katılım çalışmaları yapar.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.