Bu dersin amacı, öğrencilerin bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecini yürütürken temel psikolojik danışma becerilerinin yanı sıra psikolojik danışma sürecinde uygulayacakları yöntem ve teknikleri kurama dayalı olarak yapmalarına destek sağlayacak yeni bir bakış açısına sahip dil ve kültüre dayalı yeni psikolojik danışma kuram ve modellerine yönelik farkındalık, bilgi ve beceri sağlamayı amaçlamaktadır
Ön Koşullar
YOK
Eş Koşullar
YOK
Özel Koşullar
Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri
Dr. Suzan Birel
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba Günü, 12:00-13:50, BK-A 402
Görüşme Saatleri ve Yeri
suzanbirel@gmail.com
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-
Anlatım
Slayt Gösterimi İle Anlatım,
Soru-Cevap Tekniği,
İnteraktif Tartışma
Film İzleme
Rol play
Temel Kaynaklar
-Deniz, M.E., Erus, S.M., Büyükcebeci, A. (2017).Bilinçli Farkındalık ile Psikolojik İyi Oluş İlişkisinde Duygusal Zekanın Aracılık Rolü.Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. Cilt/Volume 7, Sayı/Number 47, Ocak/January 2017; Sayfa/Pages 17-31.
Erdur-Baker, Ö. (2007). Psikolojik danışma ve kültürel faktörler. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 27, 109-12 Murdock, N., L. (2014). Psikolojik Danışma ve Psikoterapi Kuramları: Olgu Sunumu Yaklaşımıyla. Nobel Yayıncılık. Çeviri: Füsün Akkoyun. 2.Baskı.
Karaırmak, Ö., Aydın, G. (2013). Yapılandırmacı Yaklaşım: Çağdaş Psikolojik Danışma Anlayışını Ve Uygulamalarını Biçimlendiren Bir Güç. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi.Cilt: III Sayı: 27 .
Ruiz, FJ. (2010). A Review of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) Empirical Evidence: Correlational, Experimental Psychopathology, Component and Outcome Studies. Int J Psychol Psychological Ther 2010;10(1):125-62.
Özyeşil, Z. (2011). Öz Anlayış Ve Bilinçli Farkındalık. İstanbul: Maya Akademi.
Yavuz, K.F.( 2015). Kabul ve Kararlılık Terapisi (ACT): Genel Bir Bakış. Turkiye Klinikleri J Psychiatry-Special Topics 2015;8(2):21-7.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin İçeriğinde Bulunan Konularla İlgili Genel Bilgilerin Verilmesi Ve Psikolojik Danışmada Yeni Modellerin Oluşum Süreci
1- Psikolojik danışmanlıkta post modern yaklaşımların özelliklerini öğrenmek
ÖÇ-2
2- Psikolojik danışmanlıkta Post Modern Yaklaşımlarım farkını anlamak
ÖÇ-3
3- Yeni danışmanlık yaklaşımları hakkında bütüncül bir bakış açısı kazanmak
ÖÇ-4
4- Yeni psikolojik danışma yaklaşımlarının tekniklerini öğrenmek
ÖÇ-5
5- Yeni psikolojik danışma yaklaşımlarında bilim, sanat ve kültürün etkilerini anlamak
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.