Lisans
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


YENİ PSİKOLOJİK DANIŞMA YAKLAŞIM VE MODELLERİ

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
RPD 5009 YENİ PSİKOLOJİK DANIŞMA YAKLAŞIM VE MODELLERİ 2/0/0 SA Türkçe 4
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerin bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecini yürütürken temel psikolojik danışma becerilerinin yanı sıra psikolojik danışma sürecinde uygulayacakları yöntem ve teknikleri kurama dayalı olarak yapmalarına destek sağlayacak yeni bir bakış açısına sahip dil ve kültüre dayalı yeni psikolojik danışma kuram ve modellerine yönelik farkındalık, bilgi ve beceri sağlamayı amaçlamaktadır
Ön Koşullar YOK
Eş Koşullar YOK
Özel Koşullar Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
Öğretim Üyeleri Dr. Suzan Birel
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Çarşamba Günü, 12:00-13:50, BK-A 402
Görüşme Saatleri ve Yeri suzanbirel@gmail.com
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -

 

Anlatım

Slayt Gösterimi İle Anlatım, 

Soru-Cevap Tekniği, 

 İnteraktif Tartışma

Film İzleme

Rol play

Temel Kaynaklar -Deniz, M.E., Erus, S.M., Büyükcebeci, A. (2017).Bilinçli Farkındalık ile Psikolojik İyi Oluş İlişkisinde Duygusal Zekanın Aracılık Rolü.Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. Cilt/Volume 7, Sayı/Number 47, Ocak/January 2017; Sayfa/Pages 17-31.

Erdur-Baker, Ö. (2007). Psikolojik danışma ve kültürel faktörler. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 27, 109-12 Murdock, N., L. (2014). Psikolojik Danışma ve Psikoterapi Kuramları: Olgu Sunumu Yaklaşımıyla. Nobel Yayıncılık. Çeviri: Füsün Akkoyun. 2.Baskı.

Işık, Ş., Ergüner-Tekinalp, B., Üzbe-Atalay, N., Kaynak, Ü. (2020).Psikolojik Danışmada Güncel Kuramlar. Pegem Akademi. 4.Baskı.

Karaırmak, Ö., Aydın, G. (2013). Yapılandırmacı Yaklaşım: Çağdaş Psikolojik Danışma Anlayışını Ve Uygulamalarını Biçimlendiren Bir Güç. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi.Cilt: III Sayı: 27 .

Ruiz, FJ. (2010). A Review of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) Empirical Evidence: Correlational, Experimental Psychopathology, Component and Outcome Studies. Int J Psychol Psychological Ther 2010;10(1):125-62.

Özyeşil, Z. (2011). Öz Anlayış Ve Bilinçli Farkındalık. İstanbul: Maya Akademi.

Yavuz, K.F.( 2015). Kabul ve Kararlılık Terapisi (ACT): Genel Bir Bakış. Turkiye Klinikleri J Psychiatry-Special Topics 2015;8(2):21-7.

Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin İçeriğinde Bulunan Konularla İlgili Genel Bilgilerin Verilmesi Ve Psikolojik Danışmada Yeni Modellerin Oluşum Süreci Slayt Gösterimi İle Anlatım, Soru-Cevap Tekniği, İnteraktif Tartışma
2. Hafta Psikolojik Danışmada Yeni Modellerin Oluşumunda Bilim, Sanat Ve Kültürün Etkisi Slayt Gösterimi İle Anlatım, Soru-Cevap Tekniği, İnteraktif Tartışma, Video Gösterimi
3. Hafta Yeni Bir Psikolojik Danışma Yaklaşımı: Öyküsel/Narative Terapi Slayt Gösterimi İle Anlatım, Soru-Cevap Tekniği, İnteraktif Tartışma, Video Gösterimi, Sınıf İçi Uygulama
4. Hafta Yeni Bir Psikolojik Danışma Yaklaşımı: Çözüm Odaklı Terapi Slayt Gösterimi İle Anlatım, Soru-Cevap Tekniği, İnteraktif Tartışma, Video Gösterimi, Sınıf İçi Uygulama
5. Hafta İlişkisel Kültürel Kuram Slayt Gösterimi İle Anlatım, Soru-Cevap Tekniği, İnteraktif Tartışma,
6. Hafta Duygu Odaklı Terapi Slayt Gösterimi İle Anlatım, Soru-Cevap Tekniği, İnteraktif Tartışma, Sınıf İçi Uygulama
7. Hafta Kültüre Duyarlı Bir Yaklaşım: Feminist Terapi Slayt Gösterimi İle Anlatım, Soru-Cevap Tekniği, İnteraktif Tartışma, Sinema Filmlerinden Örnek Video Gösterimi
8. Hafta Ara Sınav Test Yöntemi
9. Hafta Doğu Felsefesine Dayalı Kuramlara Giriş Felsefesi Ve Ortak Özellikleri Slayt Gösterimi İle Anlatım, Soru-Cevap Tekniği, İnteraktif Tartışma, Sınıf İçinde Rol-Play Uygulama
10. Hafta Bilinçli Farkındalık/Mindfulness Slayt Gösterimi İle Anlatım, Soru-Cevap Tekniği, İnteraktif Tartışma, Sınıf İçi Rol Play Uygulama, Video Gösterimi
11. Hafta Şefkat, Compassion Slayt Gösterimi İle Anlatım, Soru-Cevap Tekniği, İnteraktif Tartışma,
12. Hafta Öz Şefkat/Self Compassion Slayt Gösterimi İle Anlatım, Soru-Cevap Tekniği, İnteraktif Tartışma, Video Gösterimi Ve Sınıf İçi Uygulama
13. Hafta Kararlılık Ve Kabul Terapisi Slayt Gösterimi İle Anlatım, Soru-Cevap Tekniği, İnteraktif Tartışma
14. Hafta Final Sınavı Klasik Yöntem/Yazılı
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-11- Psikolojik danışmanlıkta post modern yaklaşımların özelliklerini öğrenmek
ÖÇ-22- Psikolojik danışmanlıkta Post Modern Yaklaşımlarım farkını anlamak
ÖÇ-33- Yeni danışmanlık yaklaşımları hakkında bütüncül bir bakış açısı kazanmak
ÖÇ-44- Yeni psikolojik danışma yaklaşımlarının tekniklerini öğrenmek
ÖÇ-55- Yeni psikolojik danışma yaklaşımlarında bilim, sanat ve kültürün etkilerini anlamak
Program Çıktıları
PÇ-1İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5