Bazı öğrenciler akranlarından farklı gelişim özellikleri göstermeleri nedeniyle özel gereksinimlere sahip olup, okul ve okul dışı ortamlarda birtakım düzenlemelere ve müdahalelere ihtiyaç duyabilirler. Özel yetenekli öğrenciler de farklı gelişen çocuklar olarak özel gereksinimleri olan öğrencilerdir. Bu ders; yetenek ve zekâ gibi kavramların anlaşılmasını, özel yetenekli öğrencilerin özelliklerinin tanınmasını, bu öğrencilerin sınıf ortamında fark edilebilmesini, zekâ ve yetenek gelişiminin desteklenmesini ve özel gereksinimlerin doğurduğu özel rehberlik ve psikolojik danışmanlık gereksinimlerine uygun hizmetlerin sağlanması konularında rehber ve psikolojik danışman adaylarının gerekli bilgileri edinmesini amaçlamaktadır.
Ön Koşullar
Dersin herhangi bir ön koşulu bulunmamaktadır.
Eş Koşullar
Dersin herhangi bir eş koşulu bulunmamaktadır.
Özel Koşullar
Dersin herhangi bir özel koşulu bulunmamaktadır.
Öğretim Üyeleri
Doç. Dr. Fatih Kaya
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
DERS BU YARIYILDA AÇILMAMIŞTIR.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Randevu ile
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, tartışma, soru-cevap ve beyin fırtınası
Temel Kaynaklar
Kaya, F. ve Ogurlu, Ü. (2015). Üstün zekalı olarak büyümek: Evde ve okulda çocukların potansiyellerini geliştirmek. (Barbara Clark). Translated from the 8th edition of Growing up gifted: Developing the potential of children at school and at home. Ankara: Nobel Yayınevi.
Sak, U. (2014). Üstün zekâlılar: Özellikleri, tanılanmaları ve eğitimleri (4. Baskı). Ankara: Vize Yayıncılık.
CATS üzerinden paylaşılan diğer bütün kaynaklar
Diğer Kaynaklar
Üstün yeteneklilerin eğitiminde modeller ve stratejiler. Uğur Sak. Pegem Akademi
Üstün zekâlılar eğitiminde en iyi uygulamalar. (Çeviri Editörleri: Ü. Oğurlu ve F. Kaya) (Orijinal: Best practices in gifted education, Ann Robinson, Bruce Shore ve Donna Enersen). Nobel Yayınevi.
Her çocuk üstün yeteneklidir. Bahar Eriş. Alfa Eğitim
Üstün yetenekli çocuklar seçilmiş makaleler. Mustafa Ruhi Şirin, Adnan Kulaksızoğlu ve Ahmet Emre Bilgili (kaynak sağlanacaktır)
Üstün yetenekli çocuklar ve aileleri. Yaşar Özbay (kaynak sağlanacaktır)
Üstün zekâlılar ve üstün Yetenekliler. Ayşegül Ataman (kaynak sağlanacaktır)
Üstün ve özel yetenekli çocuklar ve eğitimleri. Necate Baykoç Dönmez (kaynak sağlanacaktır)
Üstün yetenekli bireyler strateji ve uygulama planı taslağı 2013-2017 (kaynak sağlanacaktır)
Üstün yetenekli çocukların hakları: Anne baba ve öğretmenler için el kitabı (kaynak sağlanacaktır)
Üstün yetenekli çocuk görüşleri kitabı (kaynak sağlanacaktır)
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
İzlence & Derse Giriş
Anlatım, tartışma, soru-cevap ve beyin fırtınası
2. Hafta
Genel Tanımlar ve Üstün zekalılar Eğitiminin Tarihçesi
Anlatım, tartışma, soru-cevap ve beyin fırtınası
3. Hafta
Üstün Zekâ Kuramları
Anlatım, tartışma, soru-cevap ve beyin fırtınası
4. Hafta
Üstün Zekâlı ve Yeteneklilerin Gelişimleri ve Özellikleri
Anlatım, tartışma, soru-cevap ve beyin fırtınası
5. Hafta
Üstün Zekâlı ve Yeteneklilerin Gelişimleri ve Özellikleri (devam)
Anlatım, tartışma, soru-cevap ve beyin fırtınası
6. Hafta
Üstün Zekâlı ve Yeteneklilerin Tanılanması
Anlatım, tartışma, soru-cevap ve beyin fırtınası
7. Hafta
Üstün Zekâlı ve Yeteneklilerin Eğitimleri
Anlatım, tartışma, soru-cevap ve beyin fırtınası
8. Hafta
Üstün Zekâlı ve Yeteneklilerin Eğitimleri (devam)
Anlatım, tartışma, soru-cevap ve beyin fırtınası
9. Hafta
Üstün Zekâlı ve Yeteneklilerin Eğitimleri (devam)
Anlatım, tartışma, soru-cevap ve beyin fırtınası
10. Hafta
Üstün Zekâlı ve Yeteneklilerin Sosyo-Duygusal Gelişimi ve Rehberlik
Anlatım, tartışma, soru-cevap ve beyin fırtınası
11. Hafta
Üstün Zekâlı ve Yeteneklilerin Sosyo-Duygusal Gelişimi ve Rehberlik (devam)
Anlatım, tartışma, soru-cevap ve beyin fırtınası
12. Hafta
Yaratıcılık ve Yaratıcı Problem Çözme
Anlatım, tartışma, soru-cevap ve beyin fırtınası
13. Hafta
Üstün Zekâlı ve Yeteneklilerin Eğitiminde Öğretmenlerin Rolü ve Öğretmen Eğitimi
Anlatım, tartışma, soru-cevap ve beyin fırtınası
14. Hafta
Üstün Zekâlı ve Yeteneklilerin Eğitiminde Aile
Anlatım, tartışma, soru-cevap ve beyin fırtınası
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Zekâ ve yetenek kavramlarını bilir
ÖÇ-2
Üstün zekâ ve özel yetenek gibi kavramları tanımlar
ÖÇ-3
Özel yeteneklilerin eğitimine duyulan gereksinimin gerekçeleri açıklar
ÖÇ-4
Özel yetenekli bireylerin bilişsel, fiziksel, sosyal, duygusal, ahlaki ve kişilik özelliklerini bilir
ÖÇ-5
Özel yetenekli bireylerin nasıl tanılandığını bilir
ÖÇ-6
Türkiye’de özel yetenekliler eğitiminin dünü ve bugününü bilir
ÖÇ-7
Özel yeteneklilerin eğitiminde çeşitli yöntemlerin neler olduğunu bilir
ÖÇ-8
Özel yeteneklilerin eğitiminde eğitim programının nasıl farklılaştırılması ve bireyselleştirilmesi gerektiğini bilir
ÖÇ-9
Özel yeteneklilerin eğitiminde kullanılan belli başlı modelleri bilir
ÖÇ-10
Özel yeteneklilerin eğitiminde ailenin rolünü açıklar ve aile ile birlikte nasıl çalışılacağını bilir
ÖÇ-11
Özel yeteneklilere yönelik rehberlik ve psikolojik danışma konularında temel bilgileri ve uygulamaya yönelik temel becerileri edinir.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.