Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışmanın amacı; kısa süreli psikolojik danışmanın tarihçesi, temel ilkeleri, aşamaları, stratejileri ve tekniklari hakkında bilgi sahibi olmak, yöntem ve stratejilerini uygulayabilmektir.
Ön Koşullar
Kısa Süreli Psikolojik Danışma
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Öğrencilerin derse yüzde 70 devam etmesi zorunludur. Derse devam durumu öğretim üyesi tarafından izlenecektir. Derse devam koşulunu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda son ders saatinde ilan edilecek ve bu öğrencilere F (Başarısız) notu verilecektir.
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Süleyman Doğan
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
Pazartesi 10.00-11.50
Görüşme Saatleri ve Yeri
Cuma 13.00-13.50 Çevrimiçi
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Dramatizasyon vb.
Temel Kaynaklar
Sklare, G. B. (2014). Brief counseling that works: A solution focused approach for school counselors and other mental health professionals (3rd ed.). California: Corwin. A Sage Company.
Sklare, G. B. (2014). Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma: Okul psikolojik danışmanları ve ruh sağlığı uzmanları için (A. Kaya; D. M., Siyez, çev.). Pegem. Eren Kitap.
Murphy, J. J. (2005). Solution-focused counseling in middle and high shcools. Washington: ACA
Doğan, S. (1999). Çözüm-odaklı kısa süreli terapi. Kuramsal bir inceleme. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(12)-23-38.
Doğan, S. (2000). Okul psikolojik danışmanları için yeni ve pratik bir yaklaşım: Çözüm-odaklı kısa süreli psikolojik danışma. Eğitim ve Bilim Dergisi, 25(116), 59-66.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Tanışma, dersin yapılandırılması ve makale seçimi
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2. Hafta
Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışmanın tarihçesi-makale seçimi
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3. Hafta
Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışmanın özellikleri ve varsayımları-makale sunumu
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4. Hafta
İlk oturum ve sürecin anlatılması, çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışmada amaç oluşturma, gönülsüz danışanların süreci kabul etmesine yardımcı olma ve makale sunumu
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5. Hafta
Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışmada "mucize sorular" ve "başka ne soruları" ve makale sunumu
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
6. Hafta
Çözümlere ilişkin farkındalık kazandırma, zihin haritası ve amigo teknikleri, belirlenen ana hattın ve ilerlemenin belirlenmesi, engellerin tanımlanması ve engellerle başa çıkma ve makale sunumu
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7. Hafta
Ara Sınav
Yazılı Sınav
8. Hafta
İlk oturumu bir mesaj vererek sonlandırma: övgü, ifadeleri bağlama, ödevler; İlk oturumun bileşenlerini bütünleştirme: Yol haritası ve makale sunumu
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
9. Hafta
Sonraki oturumları yürütme, sonraki oturumların bileşenleri, EARS süreci, derecelendirme ve makale sunumu
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10. Hafta
Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma kavramlarını genişletme ve makale sunumu
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11. Hafta
Psikolojik danışma senaryosu canlandırma
Dramatizasyon, Tartışma,
12. Hafta
Psikolojik danışma senaryosu canlandırma
Dramatizasyon, Tartışma
13. Hafta
Psikolojik danışma senaryosu canlandırma
Dramatizasyon, Tartışma
14. Hafta
Psikolojik danışma senaryosu canlandırma
Dramatizasyon, Tartışma
15. Hafta
Genel Değerlendirme
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
10
Derse Devam / Katılım
1
5
Senaryo
1
20
Final
1
35
ÖÇ-1
1. Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışmanın kavramlarını, varsayımlarını ve ilkelerini bilir.
ÖÇ-2
2. Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışmanın teknik ve yöntemlerini bilir.
ÖÇ-3
3. Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışmanın aşamalarını bilir.
ÖÇ-4
4. Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışmanın çocuk ve ergenlerde nasıl uygulandığını bilir.
ÖÇ-5
5. Grupla psikolojik danışmada kısa süreli çözüm odaklı yaklaşımın nasıl uygulandığını bilir.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.