Lisans
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


ÇOCUK VE ERGENLERLE PSİKOLOJİK DANIŞMA

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
RPD 6012 ÇOCUK VE ERGENLERLE PSİKOLOJİK DANIŞMA 2/0/0 SA Türkçe 4
Dersin Amacı
Çocuk ve ergenlerin gelişim özellikleri ve psikolojik danışma sürecine yansıması;

çocuk ve ergenlerle psikolojik danışma sürecinde ilke ve teknikler;

çocuk ve ergenlerle psikolojik danışma sürecinde etik ilkeler

psikolojik danışma sürecini planlama,

psikolojik danışma oturumunu yapılandırma ve yönetme;

Çocuk ve ergenlerle çalışırken etkili olan psikolojik danışma kuramları,

çocuk ve ergenlerle bireysel ve grupla psikolojik danışma,

etik ve yasal konular
Ön Koşullar Gelişim ve Ergenlik Psikolojisi, Pd İlke ve Teknikleri
Eş Koşullar XXX Ders Adı...
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Öğr. Gör. Dilek Kılıç
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Pazartesi 16.00 - 17.50
Görüşme Saatleri ve Yeri Pazartesi 15.20 - 16.00
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım, örnek olay, tartışma, soru cevap, imajinasyon, Sorun/Problem Çözme,Rapor Hazırlama,Sunum
Temel Kaynaklar Çocuk ve Rtgenlerle Psikolojik Danışma (Ed.Doç.Dr.Deda Donat Balcıoğlu) .Nobel.

Adcock,S. S.& Tucker, C. (2021). Çocuk ve Ergenlerle Psikolojik Danışma. (Çev. Edt. Tansu Mutlu Çaykuş ve Diğdem Müge Siyez). Nobel, Ankara. 
Diğer Kaynaklar Geldard, K., Geldard, D. & Yin Foo, R. (2019). Çocuk psikoterapisi giriş niteliğinde uygulamalı bir rehber. Ankara: Nobel Yayıncılık.

Geldard, K., Geldard, D. (2017). Ergenler ve Gençlerle Psikolojik Danışma. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.


Corey, G. (2008). Psikolojik Danışma, Psikoterapi uram ve Uygulamaları. Ankara: Mentis Yayıncılık 
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Tanışma, dersin tanıtımı ve planlanması Çocuk ve Ergenlerle PD Tarihsel gelişim Anlatım soru cevap
2. Hafta Yasal ve Etik Konular Anlatım soru cevap, örnek olay
3. Hafta Çocuk ve Ergenle PD Sürecini Yapılandırma Anlatım soru cevap, örnek olay
4. Hafta Çocuk ve Ergenle PD Gelişimsel ve Bütüncül Yaklaşım Anlatım, soru cevap, örnek olay, canlandırma, vaka analizi
5. Hafta Çocuk ve Ergenle PD Yaklaşımları Anlatım, soru cevap, örnek olay, canlandırma, vaka analizi
6. Hafta Çocuk ve Ergenlerde Sık Görülen Davranış Sorunları ve Yaklaşımlar Anlatım, soru cevap, örnek olay, canlandırma, vaka analizi
7. Hafta Gelişimsel Farklılığı Olan Çocuklarda Davranış Sorunları ve Yaklaşımlar Anlatım, soru cevap, örnek olay, canlandırma, vaka analizi
8. Hafta VİZE ÖDEVİ
9. Hafta Çocuk ve Ergenlerde Travma ve Yaklaşımlar Anlatım, soru cevap, örnek olay, canlandırma, vaka analizi
10. Hafta Çocuk ve Ergenle Bireysel ve Grupla PD Anlatım, soru cevap, örnek olay, canlandırma, vaka analizi
11. Hafta Çocuk ve Ergenle Psikoeğitsel Müdahaleler Anlatım, soru cevap, örnek olay, canlandırma, vaka analizi
12. Hafta Aile Danışmanlığı yaklaşımları Anlatım, soru cevap, örnek olay, canlandırma, vaka analizi
13. Hafta Sanat ve Oyun Temelli Yaklaşımlar Anlatım, soru cevap, örnek olay, canlandırma, vaka analizi
14. Hafta Çocuk Ergenle PD Çok Kültürlü Yaklaşım Geleceğe İlişkin Yönelimler Anlatım, soru cevap, örnek olay, canlandırma, vaka analizi
15. Hafta FİNAL SINAVI
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Çocuk ve ergenlerin gelişim özellikleri ve psikolojik danışma sürecine yansımasını bilir.
ÖÇ-2çocuk ve ergenlerle psikolojik danışma sürecinde ilke ve tekniklerini bilir.
ÖÇ-3çocuk ve ergenlerle psikolojik danışma sürecinde etik ilkeleri kavrar.
ÖÇ-4çocuk ve ergenlerle psikolojik danışma sürecini planlayabilir, çocuk ve ergenlerle psikolojik danışma oturumunu yapılandırıp yönetebilir.
ÖÇ-5Çocuk ve ergenlerle çalışırken etkili olan psikolojik danışma kuramlarını bilir.
Program Çıktıları
PÇ-1İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5