Çocuk ve ergenlerin gelişim özellikleri ve psikolojik danışma sürecine yansıması;
çocuk ve ergenlerle psikolojik danışma sürecinde ilke ve teknikler;
çocuk ve ergenlerle psikolojik danışma sürecinde etik ilkeler
psikolojik danışma sürecini planlama,
psikolojik danışma oturumunu yapılandırma ve yönetme;
Çocuk ve ergenlerle çalışırken etkili olan psikolojik danışma kuramları,
çocuk ve ergenlerle bireysel ve grupla psikolojik danışma,
etik ve yasal konular
Ön Koşullar
Gelişim ve Ergenlik Psikolojisi, Pd İlke ve Teknikleri
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Dilek Kılıç
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Pazartesi
16.00 - 17.50
Görüşme Saatleri ve Yeri
Pazartesi 15.20 - 16.00
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, örnek olay, tartışma, soru cevap, imajinasyon, Sorun/Problem Çözme,Rapor Hazırlama,Sunum
Temel Kaynaklar
Çocuk ve Rtgenlerle Psikolojik Danışma (Ed.Doç.Dr.Deda Donat Balcıoğlu) .Nobel.
Adcock,S. S.& Tucker, C. (2021). Çocuk ve Ergenlerle Psikolojik Danışma. (Çev. Edt. Tansu Mutlu Çaykuş ve Diğdem Müge Siyez). Nobel, Ankara.
Diğer Kaynaklar
Geldard, K., Geldard, D. & Yin Foo, R. (2019). Çocuk psikoterapisi giriş niteliğinde uygulamalı bir rehber. Ankara: Nobel Yayıncılık.
Geldard, K., Geldard, D. (2017). Ergenler ve Gençlerle Psikolojik Danışma. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Corey, G. (2008). Psikolojik Danışma, Psikoterapi uram ve Uygulamaları. Ankara: Mentis Yayıncılık
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Tanışma, dersin tanıtımı ve planlanması
Çocuk ve Ergenlerle PD Tarihsel gelişim
Anlatım soru cevap
2. Hafta
Yasal ve Etik Konular
Anlatım soru cevap, örnek olay
3. Hafta
Çocuk ve Ergenle PD Sürecini Yapılandırma
Anlatım soru cevap, örnek olay
4. Hafta
Çocuk ve Ergenle PD Gelişimsel ve Bütüncül Yaklaşım
Anlatım, soru cevap, örnek olay, canlandırma, vaka
analizi
5. Hafta
Çocuk ve Ergenle PD Yaklaşımları
Anlatım, soru cevap, örnek olay, canlandırma, vaka
analizi
6. Hafta
Çocuk ve Ergenlerde Sık Görülen Davranış Sorunları ve Yaklaşımlar
Anlatım, soru cevap, örnek olay, canlandırma, vaka
analizi
7. Hafta
Gelişimsel Farklılığı Olan Çocuklarda Davranış Sorunları ve Yaklaşımlar
Anlatım, soru cevap, örnek olay, canlandırma, vaka
analizi
8. Hafta
VİZE ÖDEVİ
9. Hafta
Çocuk ve Ergenlerde Travma ve Yaklaşımlar
Anlatım, soru cevap, örnek olay, canlandırma, vaka
analizi
10. Hafta
Çocuk ve Ergenle Bireysel ve Grupla PD
Anlatım, soru cevap, örnek olay, canlandırma, vaka
analizi
11. Hafta
Çocuk ve Ergenle Psikoeğitsel Müdahaleler
Anlatım, soru cevap, örnek olay, canlandırma, vaka
analizi
12. Hafta
Aile Danışmanlığı yaklaşımları
Anlatım, soru cevap, örnek olay, canlandırma, vaka
analizi
13. Hafta
Sanat ve Oyun Temelli Yaklaşımlar
Anlatım, soru cevap, örnek olay, canlandırma, vaka
analizi
14. Hafta
Çocuk Ergenle PD Çok Kültürlü Yaklaşım
Geleceğe İlişkin Yönelimler
Anlatım, soru cevap, örnek olay, canlandırma, vaka
analizi
15. Hafta
FİNAL SINAVI
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Çocuk ve ergenlerin gelişim özellikleri ve psikolojik danışma sürecine yansımasını bilir.
ÖÇ-2
çocuk ve ergenlerle psikolojik danışma sürecinde ilke ve tekniklerini bilir.
ÖÇ-3
çocuk ve ergenlerle psikolojik danışma sürecinde etik ilkeleri kavrar.
ÖÇ-4
çocuk ve ergenlerle psikolojik danışma sürecini planlayabilir,
çocuk ve ergenlerle psikolojik danışma oturumunu yapılandırıp yönetebilir.
ÖÇ-5
Çocuk ve ergenlerle çalışırken etkili olan psikolojik danışma kuramlarını bilir.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.