Lisans
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


ÇOCUK İSTİSMARI VE İHMALİ

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
RPD 8013 ÇOCUK İSTİSMARI VE İHMALİ 2/0/0 SA Türkçe 4
Dersin Amacı
Çocuk istismarı ve ihmalini tanılayabilme,ihmal ve istismarın çeşitlerini bilme, ihmal ve istismara uğrayan çocuklar ve aileleri ile iletişim kurabilme,istismarı önlemeye yönelik aile ve çocuklarla ilgili neler yapılabileceğine ilişkin temel bilgi ve becerileri kazandırmaktır. Ayrıca öğretmen olarak istismar sonucu başvuru süreçleri hakkında bilgi sahibi olmaktır.
Ön Koşullar XXX Ders Adı...
Eş Koşullar XXX Ders Adı...
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Fidan Güneş Gürgör Kılıç
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri DERS BU YARIYIL AÇILMAMIŞTIR.
Görüşme Saatleri ve Yeri Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Sözlü Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
Temel Kaynaklar
Diğer Kaynaklar  Tüm Boyutlarıyla Çocuk istismarı I. II. Prof.Dr. Oğuz Polat Seçkin Yayıncılık 2007 1. Baskı. Çocuk İstismarı ve İhmaline Multidisipliner Yaklaşım. Çocuk İstismarı ve İhmalini Önleme Derneği Yayını, Ankara 2006. Çocuk Koruma Merkezleri El Kitabı. Dağlı T, İnanıcı MA (eds). UNICEF, Ankara 2010. Yenibaş, R. ve Şirin, A. (2007). Ailede çocuğun istismarı ve umutsuzluk. İstanbul: Nobel Yayın Dağıtım. Polat, O. (2017). Tüm boyutlarıyla çocuk istismarı II. (2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin Tanıtımı ve Derse İlişkin Sorumluluklar Sözlü Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
2. Hafta Tarihten Günümüze Çocuk Kavramı ve Çocuk Hakları Sözlü Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
3. Hafta İhmal ve İhmal Çeşitleri ve Makale Sunumları Sözlü Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
4. Hafta Fiziksel İstismar ve Makale Sunumları Sözlü Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
5. Hafta Duygusal İstismar ve Makale Sunumları Sözlü Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
6. Hafta Ekonomik İstismar ve Makale Sunumları Sözlü Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
7. Hafta Cinsel İstismar ve Makale Sunumları Sözlü Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Cinsel İstismar ve Makale Sunumları Sözlü Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
10. Hafta Özel Gereksinimli Çocuklar ve Cinsel İstismar ve Makale Sunumları Sözlü Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
11. Hafta Hukuksal Süreç / Bu Süreçlerde Öğretmenin Rolü ve Makale Sunumları Sözlü Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
12. Hafta Makale Sunumları Sözlü Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
13. Hafta Konu tekrarı Sözlü Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
14. Hafta Final
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 20
Final 1 50


ÖÇ-1Çocuğa yönelik ihmal ve istismarı tanımlar.
ÖÇ-2İhmal çeşitlerini bilir.
ÖÇ-3İstismar çeşitleri bilir.
ÖÇ-4Cinsel İstismar ve Hukuksal Süreç /Başvuru Süreçlerini bilir.
ÖÇ-5Aileleri güçlendirme yöntemlerini bilir.
Program Çıktıları
PÇ-1İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5