Çocuk istismarı ve ihmalini tanılayabilme,ihmal ve istismarın çeşitlerini bilme, ihmal ve istismara uğrayan çocuklar ve aileleri ile iletişim kurabilme,istismarı önlemeye yönelik aile ve çocuklarla ilgili neler yapılabileceğine ilişkin temel bilgi ve becerileri kazandırmaktır. Ayrıca öğretmen olarak istismar sonucu başvuru süreçleri hakkında bilgi sahibi olmaktır.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Fidan Güneş Gürgör Kılıç
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
DERS BU YARIYIL AÇILMAMIŞTIR.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Sözlü Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
Temel Kaynaklar
Diğer Kaynaklar
Tüm Boyutlarıyla Çocuk istismarı I. II. Prof.Dr. Oğuz Polat Seçkin Yayıncılık 2007 1. Baskı. Çocuk İstismarı ve İhmaline Multidisipliner Yaklaşım. Çocuk İstismarı ve İhmalini Önleme Derneği Yayını, Ankara 2006. Çocuk Koruma Merkezleri El Kitabı. Dağlı T, İnanıcı MA (eds). UNICEF, Ankara 2010. Yenibaş, R. ve Şirin, A. (2007). Ailede çocuğun istismarı ve umutsuzluk. İstanbul: Nobel Yayın Dağıtım. Polat, O. (2017). Tüm boyutlarıyla çocuk istismarı II. (2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin Tanıtımı ve Derse İlişkin Sorumluluklar
Sözlü Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
2. Hafta
Tarihten Günümüze Çocuk Kavramı ve Çocuk Hakları
Sözlü Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
3. Hafta
İhmal ve İhmal Çeşitleri ve
Makale Sunumları
Sözlü Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
4. Hafta
Fiziksel İstismar ve
Makale Sunumları
Sözlü Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
5. Hafta
Duygusal İstismar ve
Makale Sunumları
Sözlü Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
6. Hafta
Ekonomik İstismar ve
Makale Sunumları
Sözlü Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
7. Hafta
Cinsel İstismar ve
Makale Sunumları
Sözlü Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Cinsel İstismar ve
Makale Sunumları
Sözlü Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
10. Hafta
Özel Gereksinimli Çocuklar ve Cinsel İstismar ve
Makale Sunumları
Sözlü Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
11. Hafta
Hukuksal Süreç / Bu Süreçlerde Öğretmenin Rolü ve
Makale Sunumları
Sözlü Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
12. Hafta
Makale Sunumları
Sözlü Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
13. Hafta
Konu tekrarı
Sözlü Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
14. Hafta
Final
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
20
Final
1
50
ÖÇ-1
Çocuğa yönelik ihmal ve istismarı tanımlar.
ÖÇ-2
İhmal çeşitlerini bilir.
ÖÇ-3
İstismar çeşitleri bilir.
ÖÇ-4
Cinsel İstismar ve Hukuksal Süreç /Başvuru Süreçlerini bilir.
ÖÇ-5
Aileleri güçlendirme yöntemlerini bilir.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsanın yaşam boyunca bedensel, duygusal, bilişsel, ahlaki, kişilik vb. özelliklerinin gelişimini gelişim kuramları çerçevesinde açıklar. Gelişim sürecini kesintiye uğratan durumları tespit ederek gelişim dönemleri ilişkin karşılaşılacak problemlerle ilgili başa çıkma yöntemlerini tanır ve uygular.
PÇ-2
Öğretmen, yönetici, veli ve bireylerin gelişimlerine yönelik eğitim çalışmaları ve çalıştığı kuruma uygun rehberlik ve psikolojik danışmanlık programını ve etkinliklerini tasarlar, geliştirir ve uygular.
PÇ-3
Rehberlik hizmetlerini sunarken uyulması gereken mesleki etik kuralları ve yasal yükümlülükleri açıklayabilir, gelişmeleri takip eder ve bu çerçevede mesleğini icra etme farkındalığı taşır.
PÇ-4
Araştırma becerilerini meslek yaşamında karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır. Mesleki gelişimleri izlemede, literatür taramada, araştırma ve veri analizlerinde, program hazırlamada, çeşitli mesleki faaliyetlerde teknoloji altyapı ve bilişim becerilerini kullanır.
PÇ-5
Patolojik durumları, normal ve anormal davranışların neler olduğunu ifade edebilir. Ortaya çıkan davranış sorunlarını ve patolojileri doğru olarak tespit ederek gerektiğinde ilgili birimlere sevk eder.
PÇ-6
Öğrencilerin gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, öğretmenler, yöneticiler, aileler, sivil toplum kuruluşları, farklı birey ve kurumlar ile ortak çalışmalar yapar, projeler yürütür, etkinlikler düzenler.
PÇ-7
Eğitim ortamlarında öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, etkili öğrenme stratejilerini ve bunların okul, sınıf ve diğer ortamlarda nasıl kullanılacağını bilir ve etkili öğrenme süreci için uygun sınıf ve okul yönetimini bilir.
PÇ-8
Özel eğitimle ilgili temel bilgiye sahiptir ve özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri tespit eder, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını oluşturur ve ilgili kurumlara yönlendirir.
PÇ-9
Temel psikolojik danışmanlık becerilerini bilir, bireyle ve grupla psikolojik danışma sürecinin aşamalarını, kullanılan yöntem ve teknikleri açıklar.
PÇ-10
Öğrencilere mesleki, eğitsel ve kişisel rehberlik yapmada kullanacağı teorileri bilir.
PÇ-11
Öğrenciyle ilgili bilgi toplamak, öğrenciyi tanımak ve öğrencinin kendini tanımasına yardım etmek için gerekli test ve test dışı teknikleri bilir, sık kullanılan test ve test dışı teknikleri uygulama, değerlendirme ve yorumlama süreçlerini açıklar.
PÇ-12
Toplumda çeşitli sorunların olduğunun farkına varabilme ve bu sorunlara duyarlılık geliştirebilir. Sosyal sorumluluk anlayışıyla topluma hizmet çalışmalarında görev alarak toplumu bilgilendirme amaçlı konferans, panel, kongre vb. etkinliklerin düzenlenmesinde sorumluluk alabilir. Toplumsal sorunlara çözüm üretmek amacıyla projeler tasarlayabilir ve bu projeleri uygulama ve sonuçlarını değerlendirebilir.
PÇ-13
Rehberlik ve psikolojik danışma alanında kazandığı bilgi ve becerileri, akademik konu içeriklerini, disiplinler arası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler. Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir. Temel istatistiksel teknikleri kullanabilir.
PÇ-14
Program geliştirme ve değerlendirmenin öğelerini ve süreçlerini kavrar. Program geliştirme modellerini açıklar ve program tasarlar.
PÇ-15
Klasik ve çağdaş Kişilik ve Psikolojik Danışma Kuramlarının temel kavramlarını, ilkelerini, tekniklerini, insan doğasına bakışını ve danışma sürecini açıklayabilir.
PÇ-16
Okul rehberlik servisinin çalışma ilkelerini, planlama ve takip süreçlerini, raporlama formatlarını açıklayabilir. Sınıf rehberlik etkinliklerini planlayabilir, uygulayabilir, öğrenciden geribildirim alabilir ve değerlendirme yapabilir. Bir konuda bir öğrenci veya veli kitlesine yönelik psiko-eğitsel çalışmalar yürütebilir.