Lisans
Sanat ve Tasarım Fakültesi
Radyo, Televizyon ve Sinema
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Belgesel Sinema

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
STV5003 5 Belgesel Sinema 1/2/0 Z Türkçe 4
Dersin Amacı



Öğrencinin belgesel film hakkında bilgilenmesini  ve belgesel film hazırlamakla ilgili yeterlilikleri kazanmasını sağlamaktır. Ders; belgesel sinema tarihi, belgesel film hakkındaki ana yaklaşımlar, başlıca belgesel türleri, tarihî ve politik belgeseller gibi teorik konulardan yola çıkarak, öğrencilerin öğrenmiş oldukları bu bilgiler doğrultusunda kendi belgesel film projelerini hakkında düşünmeye ve yazmaya başlamalarını ve çekmeye hazır bir belgesel film projesini sunmaları amaçlanmaktadır.

Ön Koşullar ...
Eş Koşullar ...
Özel Koşullar ...
Öğretim Üyeleri Öğr. Gör. Dr. Selda Salman Sakızlı
Asistanlar Arş. Gör. Buğra Mert Alkayalar
Ders Gün,Saat ve Yeri Perşembe, 09:00-11:45
Görüşme Saatleri ve Yeri .
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Ders, belgesel sinema tarihini örnekler üzerinden (film gösterimleri) anlatarak, öğrencilerin belgesele farklı yaklaşımları görmelerini sağlamak ve ikinci dönem, dersin devamı olan Belgesel Film Yapımı dersinde çekecekleri filmin konusunu ve yaklaşımlarını düşünmeleri ve hazırlıklarına başlamalarını sağlamak.

 
Temel Kaynaklar

Bill Nichols, Belgesel Sinemaya Giriş, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 2017

Brian Winston, Belgesel Sinema Kitabı, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2021

Diğer Kaynaklar

 

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Genel Giriş Ve Ders İçeriğinin Tanıtımı Belgesel Sinemanın Ortaya Çıkışına Zemin Hazırlayan Sinema Öncesi Dinamikler Sözlü anlatım
2. Hafta Kuzeyli Nanook Öncesi Belge-Sel Geleneği: Aktüalite Filmler, Etnografik Filmler, Sponsorlu Filmler, Propaganda ve Savaş Filmleri Dramatik Anlatı ve Kuzeyli Nanook Film İzleme ve İnceleme: Kuzeyli Nanook, Rön: Robert Flaherty Sözlü anlatım / Video İzleme
3. Hafta Arşiv/Buluntu Filmlerin İlk Örnekleri Film İzleme ve İnceleme: : Romanov Hanedanının Çöküşü (1927), Yön: Esfir Shub Sözlü anlatım / Video İzleme
4. Hafta John Grierson ve Belgesel Sinema Hareketi Film İnceleme: Drifters (1929), Yön: John Grierson Sözlü anlatım / Video İzleme
5. Hafta Öğrenci Projelerinin Sunumları I (Kısa Fikir Sunumları) Sözlü anlatım / Sunum
6. Hafta Doğrudan Sinema ve Klasik Tekniklerin Reddi, Belgesellerden Örnekler Primary (Önseçim, 1960), Yön: Robert Drew Sözlü anlatım / Video İzleme
7. Hafta Ara Sınav Ödev
8. Hafta Cinema Vérité ve Sosyoloji Film İnceleme: Bir Yaz Güncesi (1961), Yön: Jean Rouch, Edgar Morin Sözlü anlatım / Video İzleme
9. Hafta Belgesel Sinema ve Etik: Neden Etik Belgesel Sinemanın Merkezi Meselelerinden Biridir? Film İzleme ve Tartışma: Titicut Follies (1967), Yön: Frederick Wiseman Sözlü anlatım / Video İzleme
10. Hafta Öğrenci Projelerinin Sunumları II. A (Geliştirilmiş Sunumlar I. Grup) Sözlü anlatım
11. Hafta Öğrenci Projelerinin Sunumları II. B (Geliştirilmiş Sunumlar II. Grup) Sözlü anlatım Film inceleme
12. Hafta Televizyonun Belgesele Etkisi: Finansman ve İçerik Sözlü anlatım
13. Hafta Belgeselin Toplumsal ve Politik Meselelerdeki Etkisi Film İnceleme ve Değerlendirme: Roger And Me (1989), Yön: Micheal Moore; Eyes On The Prize (1987), Yön: Henry Hampton Sözlü anlatım / Video İzleme
14. Hafta Kuraldışı Belgesel Pratikler, Yeni Medya ve Yeni Belgesel Manifestoları Genel Değerlendirme Sözlü anlatım
15. Hafta Genel Değerlendirme Sözlü anlatım
16. Hafta Genel Değerlendirme Sözlü anlatım
17. Hafta Final Sınavı Ödev ve Proje Teslimi
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 10
Projeler 1 20
Proje Sunumu 1 10
Final 1 40


ÖÇ-11. Sinema tarihi bilinci kazanacaklardır.
ÖÇ-22. Belgesel sinemada hikâye anlatımın nasıl gerçekleştiğini görecek, bir haber parçasından, bir kurmaca filmden farkını anlayacaktır.
ÖÇ-33. Belgesel sinema dilinin zenginliğini göreceklerdir.
ÖÇ-44. Belgeselin de taraflı olduğunu anlayacak, “objektif” bir bakış açısının imkânsızlığını kavrayacaktır.
ÖÇ-55. İkinci dönem çekecekleri belgesel için düşünmeye başlayacak, örnekler üzerinden kendi filmleri için yapabileceklerinin çeşitliliğini göreceklerdir.
Program Çıktıları
PÇ-1 İletişim, sanat ve kültürle ilgili kavramlar öncelikli olmak üzere farklı alanlarla ilgili her türlü kavramı tanımlayabilecek.
PÇ-2 Teknolojik gelişmeleri ve buna bağlı olarak değişen sanatsal ve kültürel algılama biçimlerini yorumlayabilecek
PÇ-3 Çağdaş/güncel sinema ve televizyon pratiklerini anlayabilecek.
PÇ-4 Sanat, iletişim ve toplum arasındaki organik ilişkileri çözümleyebilecek.
PÇ-5 Yaratıcı süreci öğrenecek ve yaratıcılığı ön plana çıkaran eserler üretebilecek
PÇ-6 Disiplinli ve kendi yarattığı çizgide yaratıcı, esnek ve bağımsız bir şekilde çalışabilecek.
PÇ-7 Mesleklerinde gerekli olan araçları ve donanımları doğru yer ve doğru zamanda kullanabilecek, projelerini belirlenen süre içinde uygulayabilecek
PÇ-8 Yaratıcı fikirlerini görsel iletiler kullanarak ifade edebilecek.
PÇ-9 Animasyon, fotoğraf, sinema gibi farklı disiplinler arası alanlarda özgün ürünler verebilecek.
PÇ-10 Film yönetimi, senaryo, görüntü yönetmenliği ve kurgu alanlarında deneyim sahibi olacak.
PÇ-11 Bilgisayar tabanlı uygulamaları kullanarak sinema ve televizyon için görsel efekt hazırlama becerisi kazanacak.
PÇ-12 Oyunculuk, mimik, dramatik doğaçlama alanlarında deneyim sahibi olacak
PÇ-13 Kitle iletişim alanında yeniliklere açık ve yenilikleri alana uyarlayabilir olmak
PÇ-14 Ulusal ve uluslararası alanlarda deneyimli uzmanlarla birlikte proje üretebilme yeteneği kazanmış olacak.
PÇ-15 Ulusal ve uluslararası alanlarda yarışma, sergi, festival, seminer vb. etkinliklere katılmış olacak.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15
ÖÇ 1               
ÖÇ 2               
ÖÇ 3               
ÖÇ 4               
ÖÇ 5