Öğrencinin belgesel film hakkında bilgilenmesini ve belgesel film hazırlamakla ilgili yeterlilikleri kazanmasını sağlamaktır. Ders; belgesel sinema tarihi, belgesel film hakkındaki ana yaklaşımlar, başlıca belgesel türleri, tarihî ve politik belgeseller gibi teorik konulardan yola çıkarak, öğrencilerin öğrenmiş oldukları bu bilgiler doğrultusunda kendi belgesel film projelerini hakkında düşünmeye ve yazmaya başlamalarını ve çekmeye hazır bir belgesel film projesini sunmaları amaçlanmaktadır.
Ön Koşullar
...
Eş Koşullar
...
Özel Koşullar
...
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Dr. Selda Salman Sakızlı
Asistanlar
Arş. Gör. Buğra Mert Alkayalar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Perşembe, 09:00-11:45
Görüşme Saatleri ve Yeri
.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Ders, belgesel sinema tarihini örnekler üzerinden (film gösterimleri) anlatarak, öğrencilerin belgesele farklı yaklaşımları görmelerini sağlamak ve ikinci dönem, dersin devamı olan Belgesel Film Yapımı dersinde çekecekleri filmin konusunu ve yaklaşımlarını düşünmeleri ve hazırlıklarına başlamalarını sağlamak.
Temel Kaynaklar
Bill Nichols, Belgesel Sinemaya Giriş, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 2017
Brian Winston, Belgesel Sinema Kitabı, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2021
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Genel Giriş Ve Ders İçeriğinin Tanıtımı
Belgesel Sinemanın Ortaya Çıkışına Zemin Hazırlayan Sinema Öncesi Dinamikler
Sözlü anlatım
2. Hafta
Kuzeyli Nanook Öncesi Belge-Sel Geleneği: Aktüalite Filmler, Etnografik Filmler, Sponsorlu Filmler, Propaganda ve Savaş Filmleri
Dramatik Anlatı ve Kuzeyli Nanook
Film İzleme ve İnceleme: Kuzeyli Nanook, Rön: Robert Flaherty
Sözlü anlatım / Video İzleme
3. Hafta
Arşiv/Buluntu Filmlerin İlk Örnekleri
Film İzleme ve İnceleme: : Romanov Hanedanının Çöküşü (1927), Yön: Esfir Shub
Sözlü anlatım / Video İzleme
4. Hafta
John Grierson ve Belgesel Sinema Hareketi
Film İnceleme: Drifters (1929), Yön: John Grierson
Sözlü anlatım / Video İzleme
5. Hafta
Öğrenci Projelerinin Sunumları I
(Kısa Fikir Sunumları)
Sözlü anlatım / Sunum
6. Hafta
Doğrudan Sinema ve Klasik Tekniklerin Reddi, Belgesellerden Örnekler
Primary (Önseçim, 1960), Yön: Robert Drew
Sözlü anlatım / Video İzleme
7. Hafta
Ara Sınav
Ödev
8. Hafta
Cinema Vérité ve Sosyoloji
Film İnceleme: Bir Yaz Güncesi (1961), Yön: Jean Rouch, Edgar Morin
Sözlü anlatım / Video İzleme
9. Hafta
Belgesel Sinema ve Etik: Neden Etik Belgesel Sinemanın Merkezi Meselelerinden Biridir?
Film İzleme ve Tartışma: Titicut Follies (1967), Yön: Frederick Wiseman
Sözlü anlatım / Video İzleme
10. Hafta
Öğrenci Projelerinin Sunumları II. A
(Geliştirilmiş Sunumlar I. Grup)
Sözlü anlatım
11. Hafta
Öğrenci Projelerinin Sunumları II. B
(Geliştirilmiş Sunumlar II. Grup)
Sözlü anlatım
Film inceleme
12. Hafta
Televizyonun Belgesele Etkisi: Finansman ve İçerik
Sözlü anlatım
13. Hafta
Belgeselin Toplumsal ve Politik Meselelerdeki Etkisi
Film İnceleme ve Değerlendirme: Roger And Me (1989), Yön: Micheal Moore;
Eyes On The Prize (1987), Yön: Henry Hampton
Sözlü anlatım / Video İzleme
14. Hafta
Kuraldışı Belgesel Pratikler, Yeni Medya ve Yeni Belgesel Manifestoları
Genel Değerlendirme
Sözlü anlatım
15. Hafta
Genel Değerlendirme
Sözlü anlatım
16. Hafta
Genel Değerlendirme
Sözlü anlatım
17. Hafta
Final Sınavı
Ödev ve Proje Teslimi
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
10
Projeler
1
20
Proje Sunumu
1
10
Final
1
40
ÖÇ-1
1. Sinema tarihi bilinci kazanacaklardır.
ÖÇ-2
2. Belgesel sinemada hikâye anlatımın nasıl gerçekleştiğini görecek, bir haber parçasından, bir kurmaca filmden farkını anlayacaktır.
ÖÇ-3
3. Belgesel sinema dilinin zenginliğini göreceklerdir.
ÖÇ-4
4. Belgeselin de taraflı olduğunu anlayacak, “objektif” bir bakış açısının imkânsızlığını kavrayacaktır.
ÖÇ-5
5. İkinci dönem çekecekleri belgesel için düşünmeye başlayacak, örnekler üzerinden kendi filmleri için yapabileceklerinin çeşitliliğini göreceklerdir.
Program Çıktıları
PÇ-1
İletişim, sanat ve kültürle ilgili kavramlar öncelikli olmak üzere farklı alanlarla ilgili her türlü kavramı tanımlayabilecek.
PÇ-2
Teknolojik gelişmeleri ve buna bağlı olarak değişen sanatsal ve kültürel algılama biçimlerini yorumlayabilecek
PÇ-3
Çağdaş/güncel sinema ve televizyon pratiklerini anlayabilecek.
PÇ-4
Sanat, iletişim ve toplum arasındaki organik ilişkileri çözümleyebilecek.
PÇ-5
Yaratıcı süreci öğrenecek ve yaratıcılığı ön plana çıkaran eserler üretebilecek
PÇ-6
Disiplinli ve kendi yarattığı çizgide yaratıcı, esnek ve bağımsız bir şekilde çalışabilecek.
PÇ-7
Mesleklerinde gerekli olan araçları ve donanımları doğru yer ve doğru zamanda kullanabilecek, projelerini belirlenen süre içinde uygulayabilecek
PÇ-8
Yaratıcı fikirlerini görsel iletiler kullanarak ifade edebilecek.
PÇ-9
Animasyon, fotoğraf, sinema gibi farklı disiplinler arası alanlarda özgün ürünler verebilecek.
PÇ-10
Film yönetimi, senaryo, görüntü yönetmenliği ve kurgu alanlarında deneyim sahibi olacak.
PÇ-11
Bilgisayar tabanlı uygulamaları kullanarak sinema ve televizyon için görsel efekt hazırlama becerisi kazanacak.
PÇ-12
Oyunculuk, mimik, dramatik doğaçlama alanlarında deneyim sahibi olacak
PÇ-13
Kitle iletişim alanında yeniliklere açık ve yenilikleri alana uyarlayabilir olmak
PÇ-14
Ulusal ve uluslararası alanlarda deneyimli uzmanlarla birlikte proje üretebilme yeteneği kazanmış olacak.
PÇ-15
Ulusal ve uluslararası alanlarda yarışma, sergi, festival, seminer vb. etkinliklere katılmış olacak.