Bu dersin amacı, barınma, konut ve ev kavramlarını tartışmaya açmak, konut tasarım ve üretim yöntemlerini hem tarihsel süreçteki gelişimini hem de gelecek ön görülerini analiz etmek, mimarların konut tasarım yaklaşımlarını incelemek ve gelecek konut beklentileri için tasarım önerileri geliştirmektir.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Derya Adıgüzel Özbek
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Online
Görüşme Saatleri ve Yeri
Ders 2021-2022 güz döneminde açılmamıştır.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Araştırma, Anlatım, Sorgulama, Sunum ve Güncel Tasarım Yaklaşımları
Temel Kaynaklar
Dosya 41, Ev, TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi, 2018
Hazel Easthope, ‘A place called home’, Housing, Theory and Society, 21(3), (2004): 128-138;
Adams, Catherine A. «Teachers Building Dwelling Thinking with Slideware.» IndoPacific Journal of Phenomenology 10.1 (2010): 1-12.
Kuban, Doğan. Türk “Hayat” lı Evi. İstanbul.: Eren Yayıncılık, 1995.
Seagert, Susan. "The Role of Housing in the Experience of Dwelling." Altman, Irwin and Carol M. Werner. Home Environments: Human Behaviour and Environment. New York and London: Plenum Press, 1985. 287-310.
Yürekli, Hülya ve Ferhan Yürekli. Türk Evi: Gözlemler ve Yorumlar. İstanbul: YEM Yayınları, 2007
Hayward, G. (1975). “Home as an Environmental and Psychological Concept”, Landscape. 20(1), 2-9.
Kim Dovey, ‘Home and Homelessness’, Home Environments,der. I. Altman ve C. M. Werner, (Londra: Plenum Press, 1985): 34.
Talu, Nilüfer, Bir Arzu Nesnesi Olarak Ev, Artun, N. A. ve Ojalvo, R., (der.) Arzu Mimarlığı, Mimarlığı Düşünmek ve Düşlemek, İstanbul: İletişim Yayınları, 2012
Artun, N. A., Mimarlık Nesnesi ve Başka Nesneler, Artun, N. A. ve Ojalvo, R., (der.) Arzu Mimarlığı, Mimarlığı Düşünmek ve Düşlemek, İstanbul: İletişim Yayınları, 2012
Diğer Kaynaklar
Gür, Şengül Öymen. Doğu Karadeniz Örneğinde Konut Kültürü. İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, 2000.
Wright, Frank Lloyd. «Genç Mimarlık.» Conrads, Ulrich. 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar. Çev. Yavuz Sevinç. İstanbul: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı, 1991. 106-107.
Melikoğlu Eke, A.S. Adıgüzel Özbek, D., Altıntaş, M. ve Sav, S. (2017). “Konuta “iç”ten bakmak: [?]+1 Toprak Atölyenin Ardından”, Yapı Dergisi, 425, 82-86
Perec, G. (2017). Mekan Feşmekan. İstanbul: Everest Yayınları
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin işleyişinin ve içeriğinin açıklanması
Anlatım
2. Hafta
Barınma, konut ve ev kavramları
Anlatım
3. Hafta
Konut tasarım ve üretim yaklaşımlarının tarihsel süreçte gelişimi
Anlatım
4. Hafta
Konut tasarım ve üretiminde çevre, toplum, kültür, gündelik hayat ve yaşam biçimlerinin etkisi
Anlatım
5. Hafta
Mimarların konut tasarım ve üretim yaklaşımları
Anlatım
6. Hafta
Mimarların konut tasarım ve üretim yaklaşımları
Anlatım
7. Hafta
Konut tasarımında güncel yaklaşımlar
Anlatım- Okuma-Tartışma
8. Hafta
Geleceğe yönelik konut tasarım ön görülerinin araştırılması
Anlatım- Okuma-Tartışma
9. Hafta
Geleceğe yönelik konut tasarım ön görülerinin araştırılması
Anlatım- Okuma-Tartışma
10. Hafta
Konut tasarım önerisinin geliştirilmesi
Tasarım-Tartışma
11. Hafta
Konut tasarım önerisinin geliştirilmesi
Tasarım-Tartışma
12. Hafta
Konut tasarım önerisinin geliştirilmesi
Tasarım-Tartışma
13. Hafta
Konut tasarım önerisinin geliştirilmesi
Tasarım-Tartışma
14. Hafta
Final Teslimine yönelik hazırlıklar
Tasarım-Tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
20
Derse Devam / Katılım
1
10
Final
1
30
ÖÇ-1
I. Konut ve ev kavramları hakkında bilgi edinme
ÖÇ-2
II. Konut tasarım ve üretiminde etkin olan, çevre, toplum, kültür ve yaşam biçimleri hakkında bilgi edinme ve analiz etme
ÖÇ-3
III. Konut tasarım ve üretim yaklaşımlarının tarihsel, toplumsal ve politik bağlamlarını öğrenme
ÖÇ-4
IV Konut tasarım ve üretiminin tarihsel süreci hakkında bilgi edinme
ÖÇ-5
V. Geleceğe yönelik konut tasarım, üretim yaklaşımları ve araştırmaları geliştirme
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ1. Tasarım ve planlama alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. Farklı mekan kurgularına bağlı, tasarım ve planlama konularında potansiyel sorunları belirleyebilme ve bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-2
PÇ2. Soyut ve somut kavramları kullanarak farklı mekan kurgularına bağlı yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün çözüm arayışları geliştirir.
PÇ-3
PÇ3. Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri eleştirel ve diyalektik ( eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen) bir yaklaşımla değerlendirebilmektedir.
PÇ-4
PÇ4. Alanıyla ilgili çalışmaları yürütmek, bu süreçte araştırma projeleri planlamak, uygulama projesinde yer almak, disiplinler arası çalışmalarda ortak ve bireysel sorumluluklar almak konusunda gerekli özgüvene ve yetkinliğe sahiptir.
PÇ-5
PÇ5. Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde kendisini yazılı, sözlü ve görsel olarak ifade edebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-6
PÇ6. Alanının gerektirdiği en az bir bilgisayar destekli çizim programını yetkin olarak kullanabilme becerisine sahiptir.
PÇ-7
PÇ7. İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürülebilirlik ilke ve standartlarını benimseyen çok boyutlu bakış açısına sahiptir.
PÇ-8
PÇ8. İnsan-çevre ilişkisi içinde sosyal ve kültürel haklara saygılı, doğal çevrenin ve kültürel mirasın korunmasında gerekli duyarlılığı göstererek, bilinçli karar verebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-9
PÇ9. Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslar arası değerlerin farkındadır.
PÇ-10
P10. Sanat ve tasarım konularında etik ve estetik farkındalığa sahiptir.
PÇ-11
P11. Mesleğinin görev ve sorumluluklarının bilincinde olarak, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına, iş sağlığı ve güvenliğine dikkat etmek, mekan kalitesini arttırmaya yönelik çözüm önerileri geliştirebilmek gibi konularda yetkinliğe sahiptir.
PÇ-12
P12. Meslek alanındaki ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar konusunda bilgiye sahiptir.