Bu ders kapsamında tarih boyunca toplumsal olaylara, ihtiyaçlara ve kültüre göre değişen barınma kavramının mimariye ve iç mekânlara yansıması incelenecektir. Barınma alanlarının, mekân organizasyonu, kullanılan malzeme ve yapım tekniğinin, kültür ve coğrafi özelliklere göre geçirdiği değişimler anlatılacaktır.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Elif Gelmez Demir
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
-
Görüşme Saatleri ve Yeri
-
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Barınmanın tanımı ve ilk barınma alanlarının incelenmesi
Coğrafi konum ve malzemeye göre şekillenen barınma alanlarının anlatılması
Anadolu uygarlıklarına ait barınma alanlarının mekân organizasyonu, malzeme ve yapım tekniği özelinde incelenmesi
Değişen toplumsal hayat ve mimari üslupların barınma alanlarına etkileri. Modernleşme ile birlikte değişen barınma kültürünün incelenmesi
Temel Kaynaklar
-Sey, Yıldız. Tarihten Günümüze Anadolu'da Konut Ve Yerleşme. İstanbul: Türkiye ekonomik ve toplumsal tarih vakfı, 1996.
Sey, Yıldız. Cumhuriyet Döneminde Konut. 75 yılda değişen kent ve mimarlık, edited by Yıldız Sey, Tarih Vakfı Yayınları, 1998b. pp. 273-300.
Tanyeli, Uğur. İstanbul 1900-2000: konutu ve modernleşmeyi metropolden okumak. Akın Nalça, 2004
Kuban, Doğan. Türk Ev Geleneği Üzerine Gözlemler, Türk ve İslam Sanatı Üzerine Denemeler, İstanbul, 1982.
Eldem, Sedad Hakkı. Türk Evi Osmanlı Dönemi, Cilt I, İstanbul, Türkiye Anıt Çevre Turizm Değerlerini Koruma Vakfı. 1984
Norbert Schoenauer. 6000 Years of Housing (revised and Expanded Edition). New York and London: W.W. Norton and Company. (2003) ISBN-13: 978-0393731200
Görgülü, Tülin. Apartman Tipolojisinde Geçmişten Bugüne; Kira Apartmanından “Rezidans’a” Geçiş. Kültür Envanteri 14.14 (2017): 165-178.
Görgülü, Tülin. Türkiye’de Çok Katlı Konutların Değişimi (Apartmanın Öyküsü).Türkiye Alim Kitapları, ISBN, 978-3-639-81200-8, 2016
Kuban, Doğan. İstanbul, bir kent tarihi: Bizantion, Konstantinopolis, İstanbul. Vol. 98. Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, 2000.
Akdeniz, M. Gül. Tarih öncesi ve ilk çağ mimarlığı. İdeal Kültür Yayıncılık, 2016.
Cengizkan, Ali. Türk Konut Mimarlığında Söylemsel Oluşumlar. Ankara 1948-1962. Diss. Middle East Technical University, 2002.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin işleyişinin ve içeriğinin açıklanması, Barınma, ev, konut, yuva üzerine tartışmalar. Barınma kültürünü etkileyen etmenler: Coğrafya, toplumsal hayat, malzeme.
Anlatım ve Görsel Sunum
2. Hafta
Tarih öncesi çağlarda barınma
Anlatım, Görsel Sunum ve Tartışma
3. Hafta
Anadolu’da ilk yerleşim yerlerinde barınma
Anlatım, Görsel Sunum ve Tartışma
4. Hafta
Anadolu’da antik dönemde barınma
Anlatım, Görsel Sunum ve Tartışma
5. Hafta
Bizans – Roma barınma alanları, konut tipleri.
Anlatım, Görsel Sunum ve Tartışma
6. Hafta
Osmanlı Dönemi barınma alanları, konut tipleri. Geleneksel Türk Evi: Kavramsal anlatılar, kökeni üzerine tartışmalar.
Anlatım, Görsel Sunum ve Tartışma
7. Hafta
Osmanlı Dönemi barınma alanları, konut tipleri. Geleneksel Türk Evi: Coğrafya ve malzemeye yapım teknikleri ve kullanım farklılıkları üzerine anlatım.
Anlatım, Görsel Sunum ve Tartışma
8. Hafta
Osmanlı Dönemi barınma alanları, konut tipleri. Geleneksel Türk Evi: Mekân organizasyonu ve plan tipolojilerinin incelenmesi
Anlatım, Görsel Sunum ve Tartışma
9. Hafta
Ara sınav
Ara sınav
10. Hafta
Mimari üslupların barınma mekânlarına etkisinin incelenmesi
Anlatım, Görsel Sunum ve Tartışma
11. Hafta
Osmanlı’da batılılaşmanın barınma kültürüne etkileri: İlk Apartmanlar, yalılar ve köşkler.
Anlatım, Görsel Sunum ve Tartışma
12. Hafta
20. yüzyılda Modernizmin barınma alanlarına etkileri.
Anlatım, Görsel Sunum ve Tartışma
13. Hafta
Öğrenci Sunumları- Tartışma
Tartışma
14. Hafta
Öğrenci Sunumları- Tartışma
Tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
40
Derse Devam / Katılım
14
10
Final
1
20
ÖÇ-1
Barınma kültürünün temel kavramlarını ve tipolojileri hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ-2
Konut - iç mekân ilişkisi ve tarihsel süreçte bu ilişkinin gelişim süreci hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ-3
Konut mimarisini farklı ölçeklerde ele alarak, diğer yapı tipolojileriyle ilişkisi hakkında yorum yapma becerisini geliştirir.
ÖÇ-4
Konut, ev, yuva ve barınma kavramlarını analiz edebilme ve yorumlama konusunda kendini geliştirir.
ÖÇ-5
Eleştirel düşünme becerisini geliştirir.
ÖÇ-6
Analiz ve yorumlama kabiliyetini geliştirir.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ1. Tasarım ve planlama alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. Farklı mekan kurgularına bağlı, tasarım ve planlama konularında potansiyel sorunları belirleyebilme ve bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-2
PÇ2. Soyut ve somut kavramları kullanarak farklı mekan kurgularına bağlı yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün çözüm arayışları geliştirir.
PÇ-3
PÇ3. Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri eleştirel ve diyalektik ( eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen) bir yaklaşımla değerlendirebilmektedir.
PÇ-4
PÇ4. Alanıyla ilgili çalışmaları yürütmek, bu süreçte araştırma projeleri planlamak, uygulama projesinde yer almak, disiplinler arası çalışmalarda ortak ve bireysel sorumluluklar almak konusunda gerekli özgüvene ve yetkinliğe sahiptir.
PÇ-5
PÇ5. Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde kendisini yazılı, sözlü ve görsel olarak ifade edebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-6
PÇ6. Alanının gerektirdiği en az bir bilgisayar destekli çizim programını yetkin olarak kullanabilme becerisine sahiptir.
PÇ-7
PÇ7. İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürülebilirlik ilke ve standartlarını benimseyen çok boyutlu bakış açısına sahiptir.
PÇ-8
PÇ8. İnsan-çevre ilişkisi içinde sosyal ve kültürel haklara saygılı, doğal çevrenin ve kültürel mirasın korunmasında gerekli duyarlılığı göstererek, bilinçli karar verebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-9
PÇ9. Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslar arası değerlerin farkındadır.
PÇ-10
P10. Sanat ve tasarım konularında etik ve estetik farkındalığa sahiptir.
PÇ-11
P11. Mesleğinin görev ve sorumluluklarının bilincinde olarak, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına, iş sağlığı ve güvenliğine dikkat etmek, mekan kalitesini arttırmaya yönelik çözüm önerileri geliştirebilmek gibi konularda yetkinliğe sahiptir.
PÇ-12
P12. Meslek alanındaki ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar konusunda bilgiye sahiptir.