Lisans
Mimarlık Fakültesi
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı (İngilizce)
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


RESTORASYON

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
IAD6052 6 RESTORASYON 2/0/0 Z İngilizce 2
Dersin Amacı
Restorasyon dersinin temel amacı, koruma konusunda tek yapı ve sit koruma ölçeklerinde bilgi sahibi olmak, korunmaya değer olan varlıkları ve ölçütlerini tanımak, koruma düşüncesinin tarihi gelişimini öğrenerek günümüze ulaşan modern koruma anlayışının temelini kavramak, tarihi yapılarda görülen bozulma türlerini nedenleri ile birlikte ele almak, kazanılan bilgiler ışığında bozulmalara karşı müdahale türlerini öğrenmek, bir restorasyon projesinin hazırlık süreci ve proje geliştirme süreçleri ile ilgili bilgi sahibi olmak, koruma konusunda çalışan ulusal ve uluslararası örgütlenmeler ve mevcut yasal düzenlemeler ile ilgili öğrencilerin bilgi sahibi olmasıdır.
Ön Koşullar YOK
Eş Koşullar YOK
Özel Koşullar YOK
Öğretim Üyeleri Öğr. Gör. Selen Onur
Asistanlar -
Ders Gün,Saat ve Yeri Çarşamba, 13:00-15:00, Ataköy Kampüsü, 5B-6-8-10
Görüşme Saatleri ve Yeri Salı, 13.00-15.00, Ataköy Kampüsü, 2C-13
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Sözlü anlatım, tartışma.
Temel Kaynaklar

Ahunbay, Z.  Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul, YEM Yayınevi, 1996.

Akın, N. “Türkiye’de Tarihi Çevre Koruma, Örnekler ve Sorunlar”, Mimarlık, 1988/2, ss.40-43.

Bektaş, C. Koruma Onarım, İstanbul, Literatür Yayıncılık, 2001.

Çeçener, B. İstanbul’un Kültür ve İmar Sorunları, Istanbul, TMMOB Mimarlar Odası Yayını, 1995.

Erder, C. Tarihi Çevre Bilinci, Ankara, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayını, 1975.

Erder, C. “Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, cilt:3, sayı:2 Güz 1977, ss.167-190.

Jokilehto, J. A. History of Architectural Conservation, Oxford: Butterworth-Heinemann, 1999.

Kuban, D.  “Tarihsel Çevrenin Biçimlenişi ve Çağdaş Yaşam Biçimi içinde Değerlendirilmesi Üzerine Bir Söyleşi”, Mimarlık, 1976/1, ss.32-37. 

Kuban, D.  Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu: Kuram ve Uygulama, YEM Yayınevi, İstanbul, 2000.

Kuban, D. Türkiye’de Kentsel Koruma: Kent Tarihleri ve Koruma Yöntemleri, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 2001.

Madran, E. Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Kültür Varlıklarının Korunmasına İlişkin Tutumlar ve Düzenlemeler: 1800-1950, Ankara, 2002.

Madran, E. & Özgönül, N. Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, TMMOB Mimarlar Odası, İstanbul, 2005.

Okyay, İ. Fransa’da Kentsel Sit Alanlarının Korunması: Malraux Yasası, YEM Yayınevi, İstanbul, 2001.

Orbaşlı, A. Architectural Conservation: Principles and Practice, Blackwell Publishing, 2008.

Rodwell, S. Conservation and Sustainability in Historic Cities, Blackwell Publishing, 2011. 

Tapan, M. Soru ve Cevaplarla Koruma, YEM Yayınevi, İstanbul, 2007

 

Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin tanıtımı ve yarıyıl programının sunuluşu Ders Anlatımı ve Tartışma
2. Hafta Koruma düşüncesinin gelişimi ve kuramsal temeli. Ders Anlatımı ve Tartışma
3. Hafta Çağdaş restorasyon ilkelerine doğru: Carta del Restauro ve Venedik Tüzüğü Ders Anlatımı ve Tartışma
4. Hafta Korunacak değerler ve değerlendirme ölçütleri, “Anıt” ve “Sit” kavramları, anıt ve sitlerin değerlendirme ölçütleri Ders Anlatımı ve Tartışma
5. Hafta Tarihi yapılarda bozulma nedenleri / 1 Ders Anlatımı ve Tartışma
6. Hafta Tarihi yapılarda bozulma nedenleri / 2 Ders Anlatımı ve Tartışma
7. Hafta Restorasyon öncesinde yapılan belgeleme çalışmaları. Ders Anlatımı ve Tartışma
8. Hafta Restorasyon projesinin hazırlanması Ders Anlatımı ve Tartışma
9. Hafta Ara Sınav
10. Hafta Restorasyon teknikleri / 1 Ders Anlatımı ve Tartışma
11. Hafta Restorasyon teknikleri / 2 Ders Anlatımı ve Tartışma
12. Hafta Restorasyon teknikleri / 3 Ders Anlatımı ve Tartışma
13. Hafta Kültür varlıklarının korunması ile ilgili uluslararası örgütlenme, yasalar ve koruma eğitimi Ders Anlatımı ve Tartışma
14. Hafta Kültür varlıklarının korunması ile ilgili uluslararası örgütlenme, yasalar ve koruma eğitimi, UNESCO Dünya Kültürel ve Doğal Mirasının Korunmasına Dair Sözleşme ve Dünya Miras Listesi -Ders Anlatımı ve Tartışma
15. Hafta Dönemin değerlendirilmesi Tartışma
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 50
Final 1 50


ÖÇ-1Mimari mirasın korunması bilincine sahip olma
ÖÇ-2Tarihi ve kültürel açıdan korunması gerekli bir mimari eserin belgelenmesine yönelik tekniklerle ilgili bilgi edinme.
ÖÇ-3Geleneksel malzeme ve yapım teknikleri konusunda bilgi edinip, malzeme ve hasar analizinde izlenecek yöntemleri öğrenme.
ÖÇ-4Koruma yöntem ve teknikleri konusunda bilgi sahibi olma.
ÖÇ-5Tarihi yapıların malzeme ve uygulama detaylarını anlayıp, yapıların özgün niteliklerine uygun yeniden işlevlendirme önerileri geliştirirken izlenecek yolları değerlendirme
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ1. Tasarım ve planlama alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. Farklı mekan kurgularına bağlı, tasarım ve planlama konularında potansiyel sorunları belirleyebilme ve bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-2PÇ2. Soyut ve somut kavramları kullanarak farklı mekan kurgularına bağlı yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün çözüm arayışları geliştirir.
PÇ-3PÇ3. Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri eleştirel ve diyalektik ( eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen) bir yaklaşımla değerlendirebilmektedir.
PÇ-4PÇ4. Alanıyla ilgili çalışmaları yürütmek, bu süreçte araştırma projeleri planlamak, uygulama projesinde yer almak, disiplinler arası çalışmalarda ortak ve bireysel sorumluluklar almak konusunda gerekli özgüvene ve yetkinliğe sahiptir.
PÇ-5PÇ5. Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde kendisini yazılı, sözlü ve görsel olarak ifade edebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-6PÇ6. Alanının gerektirdiği en az bir bilgisayar destekli çizim programını yetkin olarak kullanabilme becerisine sahiptir.
PÇ-7PÇ7. İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürülebilirlik ilke ve standartlarını benimseyen çok boyutlu bakış açısına sahiptir.
PÇ-8PÇ8. İnsan-çevre ilişkisi içinde sosyal ve kültürel haklara saygılı, doğal çevrenin ve kültürel mirasın korunmasında gerekli duyarlılığı göstererek, bilinçli karar verebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-9PÇ9. Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslar arası değerlerin farkındadır.
PÇ-10P10. Sanat ve tasarım konularında etik ve estetik farkındalığa sahiptir.
PÇ-11P11. Mesleğinin görev ve sorumluluklarının bilincinde olarak, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına, iş sağlığı ve güvenliğine dikkat etmek, mekan kalitesini arttırmaya yönelik çözüm önerileri geliştirebilmek gibi konularda yetkinliğe sahiptir.
PÇ-12P12. Meslek alanındaki ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar konusunda bilgiye sahiptir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12