Lisans
Mimarlık Fakültesi
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı (İngilizce)
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


20.YY MİMARLIĞI

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
IAD0935 20.YY MİMARLIĞI 3/0/0 SA İngilizce 4
Dersin Amacı
Dersin temel amacı, 20. yüzyıl mimarisini hazırlayan atmosferi tüm dünya genelinde tartışmak, ardından 20. yüzyıl mimarlık tarihinin genel çerçevesine odaklanmaktır. Ders iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm ağırlıklı olarak 20. yüzyıl Avrupa ve Amerika'daki mimarlık uygulamalarına odaklanırken, ikinci bölüm Türkiye'deki uygulamalara odaklanmaktadır. Mimarlık tarihindeki tüm detayların kapsanması hedeflenmemiştir. Bunun yerine öğrencilere bilgiyi nerede ve nasıl bulabileceklerini öğretmek ve tarihi anlatı ve bilgiyi eleştirel bir şekilde değerlendirebilmeleri için mimarlık tarihinin genel çerçevesini çizmek amaçlanmaktadır.
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar -
Öğretim Üyeleri Öğr. Gör. Bilgen Ataç Altıntaş
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Ders bu dönem açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri -
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım, tartışma , karşılaştırmalı örneklerin sunumu
Temel Kaynaklar

Bozdoğan, Sibel, and Reşat Kasaba. Modernism and Nation Building: Turkish Architectural Culture in the Early Republic. Seattle, WA: University of Washington Press, 2001.

Colquhoun, Alan. Modern Architecture. Oxford: Oxford University Press, 2002.

Frampton, Kenneth. Modern Architecture: A Critical History. London: Thames & Hudson, 2014.

Gürel, Meltem Ö. Mid-century Modernism in Turkey: Architecture Across Cultures in the 1950s. Routledge, 2016

Hasol, Doğan. 20. Yüzyıl Türkiye Mimarlığı. Istanbul: YEM Yayın, 2017.

Moffett, Marian, Michael W. Fazio, and Lawrence Wodehouse. A world history of architecture. Laurence King Publishing, 2008.

Trachtenberg, Marvin, and Isabelle Hyman. Architecture: From Prehistory to Postmodernity. Brantford, Ont: W. Ross MacDonald School Resource Services Library, 2008

Diğer Kaynaklar

Aslanoğlu, İnci. Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı, 1923-1938. ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, 2001.

Batur, Afife. A Concise History: Architecture in Turkey During the 20th Century. Ankara: Chamber of Architects of Turkey, 2005.

Batur, Afife. "Batılılaşma Döneminde Osmanlı Mimarlığı." Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Türkiye Ansiklopedisi 4 (1985): 1034-1067.

Bozdoğan, Sibel, and Esra Akcan. Turkey: Modern Architectures in History. London: Reaktion Books, 2012.

Doordan, Dennis P. Twentieth-century Architecture. New York: H.N. Abrams, 2002.

Favole, Paolo. The Story of Modern Architecture. Munich: Prestel, 2012.

Gürel, Meltem Ö. "Bathroom as a modern space." The Journal of Architecture 13.3 (2008): 215-233.

Gürel, Meltem Ö. "Consumption of modern furniture as a strategy of distinction in Turkey." Journal of Design History 22.1 (2009): 47-67.Gürel, Meltem Ö. "Defining and living out the interior: the ‘modern’ apartment and the ‘urban’ housewife in Turkey during the 1950s and 1960s." Gender, Place and Culture 16.6 (2009): 703-722.

Gürel, Meltem Ö. "Domestic Arrangements: The Maid's Room in the Ataköy Apartment Blocks, Istanbul, Turkey." Journal of Architectural Education 66.1 (2012): 115-126.

Holod, Renata, Ahmet Evin, and Süha Özkan. Modern Turkish Architecture. Ankara, Turkey: Chamber of Architects of Turkey, 2005

 

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Tema: Dersi tanıtımı ve ders föyünün dağıtılması Zaman: Modern Mimarlığa Doğru Anlatım: Aydınlanma, Romantizm, Seçmecilik, Endüstriyel Devrim, Ecole des Beaux Arts Anlatım - Tartışma
2. Hafta Zaman: 20. Yüzyıl Mimarlığı I Anlatım: Arts and Crafts, Art Nouveau, Art Deco, Makina Estetiği, L’Esprit Nouveau, The Deutscher Werkbund Anlatım - Tartışma
3. Hafta Zaman: 20. Yüzyıl Mimarlığı II Anlatım: De Stijl, Bauhaus, Avant-garde, Suprematizm, Konstrüktivizm, Uluslararası Üslup Anlatım - Tartışma
4. Hafta Zaman ve Mekan: Türkiye'de 19. Yüzyıl Mimarlığı-IAnlatım: Modernleşme, Batılılaşma, Oryantalizm, 1. Ulusal Mimarlık Akımı Anlatım - Tartışma
5. Hafta Zaman ve Mekan: Türkiye'de 20. Yüzyıl Mimarlığı-IAnlatım: Ulusalcılık, Modernleşme, Devrim, Sekülerleşme, Kübik Mimari, Yeni Mimarlık Anlatım - Tartışma
6. Hafta Zaman ve Mekan: Türkiye'de 20. Yüzyıl Mimarlığı-IAnlatım: Ulusalcılık, Modernleşme, Devrim, Sekülerleşme, Kübik Mimari, Yeni Mimarlık Anlatım - Tartışma
7. Hafta Zaman ve Mekan: Türkiye'de 20. Yüzyıl Mimarlığı-IV Zaman ve Mekan: Türkiye'de 20. Yüzyıl Mimarlığı-III Anlatım: Ulusalcılık, Modernleşme, Endüstriyelleşme, Kentleşme, Göç, Çoğulculuk, Amerikanlaşma, Uluslararası Üslup, Bölgeselcilik, 2. Ulusal Mimarlık Akımı, Türk Evi Anlatım - Tartışma
8. Hafta Ara Sınav Ara sınav
9. Hafta Zaman ve Mekan: Türkiye'de 20. Yüzyıl Mimarlığı-V Anlatım: Ulusalcılık, Modernleşme, Endüstriyelleşme, Kentleşme, Göç, Çoğulculuk, Amerikanlaşma, Uluslararası Üslup Anlatım - Tartışma
10. Hafta Öğrenci Sunumları Tartışma - Sunum
11. Hafta Öğrenci sunumları Tartışma - Sunum
12. Hafta Ramazan Bayramı
13. Hafta Genel tartışma & Öğrenci Sunumları Tartışma - Sunum
14. Hafta Genel tartışma & Öğrenci Sunumları Tartışma - Sunum
15. Hafta Genel tartışma & Öğrenci Sunumları Tartışma - Sunum
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 4 40
Final Teslimi 1 40


ÖÇ-120.yy mimarlığını özetleyebilme
ÖÇ-2Farklı mimarlık ve sanat akımlarını açıklayabilme ve karşılaştırabilme
ÖÇ-3Modern mimarlığın ortaya çıkışı, gelişimi konusunda bilgi sahibi olma
ÖÇ-420.yy master mimarlarının tasarım yaklaşımlarını öğrenme ve yeni tasarımlarda değerlendirme
ÖÇ-5Türkiye'de 20.yy mimarlığının gelişimini özetleme
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ1. Tasarım ve planlama alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. Farklı mekan kurgularına bağlı, tasarım ve planlama konularında potansiyel sorunları belirleyebilme ve bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-2PÇ2. Soyut ve somut kavramları kullanarak farklı mekan kurgularına bağlı yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün çözüm arayışları geliştirir.
PÇ-3PÇ3. Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri eleştirel ve diyalektik ( eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen) bir yaklaşımla değerlendirebilmektedir.
PÇ-4PÇ4. Alanıyla ilgili çalışmaları yürütmek, bu süreçte araştırma projeleri planlamak, uygulama projesinde yer almak, disiplinler arası çalışmalarda ortak ve bireysel sorumluluklar almak konusunda gerekli özgüvene ve yetkinliğe sahiptir.
PÇ-5PÇ5. Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde kendisini yazılı, sözlü ve görsel olarak ifade edebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-6PÇ6. Alanının gerektirdiği en az bir bilgisayar destekli çizim programını yetkin olarak kullanabilme becerisine sahiptir.
PÇ-7PÇ7. İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürülebilirlik ilke ve standartlarını benimseyen çok boyutlu bakış açısına sahiptir.
PÇ-8PÇ8. İnsan-çevre ilişkisi içinde sosyal ve kültürel haklara saygılı, doğal çevrenin ve kültürel mirasın korunmasında gerekli duyarlılığı göstererek, bilinçli karar verebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-9PÇ9. Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslar arası değerlerin farkındadır.
PÇ-10P10. Sanat ve tasarım konularında etik ve estetik farkındalığa sahiptir.
PÇ-11P11. Mesleğinin görev ve sorumluluklarının bilincinde olarak, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına, iş sağlığı ve güvenliğine dikkat etmek, mekan kalitesini arttırmaya yönelik çözüm önerileri geliştirebilmek gibi konularda yetkinliğe sahiptir.
PÇ-12P12. Meslek alanındaki ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar konusunda bilgiye sahiptir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12