Dilbilim ve göstergebilimin temel kavramlarını ele alarak göstergebilim-iletişim ilişkisini, gösterge türlerini irdelemek, çağcıl göstergebilimciler ve göstergebilim kuramlarını tartışmak ve tüm bu incelemeler doğrultusunda öğrencinin çevresindeki göstergeleri açımlayarak doğru iletişim kurmasını sağlamaktır.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Dilin bağıntı eksenleri ve eşsüremli-artsüremli incelemeler.
Sözlü anlatım
3. Hafta
Saussure ve ikilikler (dil\söz-edinç\edim).
Sözlü anlatım
4. Hafta
Dilsel değer ve değer kavramı.
Sözlü anlatım
5. Hafta
Dilsel gösterge ve özellikleri
Sözlü anlatım
6. Hafta
Gösterge, göstergebilim ve gösterge türleri.
Sözlü anlatım
7. Hafta
Ara sınav
Vize
8. Hafta
Göstergebilimin tarihçesi
Sözlü anlatım
9. Hafta
Göstergebilim kuramcıları
Sözlü anlatım
10. Hafta
Göstergebilim ve anlamlandırma süreci.
Sözlü anlatım
11. Hafta
Düzanlam, yananlam, söz sanatları
Sözlü anlatım
12. Hafta
Göstergebilim ve anlatı çözümlemesi
Sözlü anlatım
13. Hafta
Göstergebilim ve metin çözümlemesi.
Sözlü anlatım
14. Hafta
Göstergebilim ve metin çözümlemesi
Sözlü anlatım
15. Hafta
Değerlendirme
Değerlendirme
16. Hafta
Değerlendirme
Değerlendirme
17. Hafta
Değerlendirme
Değerlendirme
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
5
Sınıf çalışmaları
1
5
Final
1
60
ÖÇ-1
Genel anlamda gösterge, göstergebilim kavramlarını tanımlayabilecek ve değişik alanlarda kullanılan göstergeleri ayırt edebilecek.
ÖÇ-2
Göstergebilim ile diğer sosyal bilimler disiplinleri arasındaki bağlantıyı kurarak göstergebilimin evrimini değerlendirebilecek, değişik alanlardaki göstergebilimsel uygulamaları tartışabilecek.
ÖÇ-3
Göstergebilime yön veren kuramcıların yaklaşımlarının farklılıklarını saptayabilecek ve onların çözümleme yöntemlerini inceleyerek, uygulayabilecek.
ÖÇ-4
Kültürel göstergeleri, toplumsal göstergeleri kuramsal yaklaşımlardan yola çıkarak edindiği ön bilgiler çerçevesinde yorumlayabilecek ve temel karşıtlıklar çerçevesinde metinleri eleştirel bakış açısıyla ele alıp, değerlendirebilecek.
ÖÇ-5
Dilsel ve görsel metinleri göstergebilimsel olarak çözümleyebilecek ve yeniden göstergelerle özgün metinler oluşturabilecek.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ1. Tasarım ve planlama alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. Farklı mekan kurgularına bağlı, tasarım ve planlama konularında potansiyel sorunları belirleyebilme ve bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-2
PÇ2. Soyut ve somut kavramları kullanarak farklı mekan kurgularına bağlı yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün çözüm arayışları geliştirir.
PÇ-3
PÇ3. Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri eleştirel ve diyalektik ( eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen) bir yaklaşımla değerlendirebilmektedir.
PÇ-4
PÇ4. Alanıyla ilgili çalışmaları yürütmek, bu süreçte araştırma projeleri planlamak, uygulama projesinde yer almak, disiplinler arası çalışmalarda ortak ve bireysel sorumluluklar almak konusunda gerekli özgüvene ve yetkinliğe sahiptir.
PÇ-5
PÇ5. Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde kendisini yazılı, sözlü ve görsel olarak ifade edebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-6
PÇ6. Alanının gerektirdiği en az bir bilgisayar destekli çizim programını yetkin olarak kullanabilme becerisine sahiptir.
PÇ-7
PÇ7. İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürülebilirlik ilke ve standartlarını benimseyen çok boyutlu bakış açısına sahiptir.
PÇ-8
PÇ8. İnsan-çevre ilişkisi içinde sosyal ve kültürel haklara saygılı, doğal çevrenin ve kültürel mirasın korunmasında gerekli duyarlılığı göstererek, bilinçli karar verebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-9
PÇ9. Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslar arası değerlerin farkındadır.
PÇ-10
P10. Sanat ve tasarım konularında etik ve estetik farkındalığa sahiptir.
PÇ-11
P11. Mesleğinin görev ve sorumluluklarının bilincinde olarak, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına, iş sağlığı ve güvenliğine dikkat etmek, mekan kalitesini arttırmaya yönelik çözüm önerileri geliştirebilmek gibi konularda yetkinliğe sahiptir.
PÇ-12
P12. Meslek alanındaki ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar konusunda bilgiye sahiptir.