Öğrencinin tasarım süreci, farklı tasarım yöntemleri ve tasarım- yaratıcılık ilişkisi ile ilgili kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgi ve beceriyi kazanmasını sağlamak. Öğrencinin verilen bir problem karşısında özgün fikir üretme becerisini geliştirmek.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Havva Alkan Bala
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
Cuma Günleri Saat: 9:00-11:45, Online
Görüşme Saatleri ve Yeri
Cuma Günleri Saat 11:45-12:15 Online veya 1A-16 Merkez Kampus
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, tartışma ve deneysel tasarım
Temel Kaynaklar
* Koestler, A., 1964, The Act of Creation, Hutchinson, UK.
* Wallas, G., 1926,The Art of Thought, Harcourt, Brace and Company. New York.
* Bielefeld B, Khouli S. E. ,2011, Tasarım Fikirleri, YEM yayınevi, İstanbul
* Bono, E., 1973, Lateral Thinking: Creativy Step by step, Harber& Row.
* Sungur, N.,1997, Yaratıcı Düşünce, Evrim Yayınları.
* De Bono, E.,2007, Kendine Düşünmeyi Öğret, Remzi Kitabevi.
* Rouquette, M.L.,2007, Yaratıcılık, Dost yayınları.
* Jormakka K.,2012, Tasarım Yöntemleri, YEM Yayınevi.
Diğer Kaynaklar
* Gürer, L., 1990, Temel Tasarım , İTÜ matbaası
* Gürer, L.,1992, Görsel Sanat Eğitimi ve Mekan- Form, İTÜ baskı atölyesi
* Ipsiroglu, N., Ipsiroglu, M., 1970,Sanatta Devrim, Remzi Kitabevi,
* Denel, B., 1981, Temel Tasarim ve Yaraticilik, ODTÜ Mimarlik Fak. Basim işligi, Ankara
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Yaratıcılığa Giriş
Anlatım, tartışma
2. Hafta
Tasarım süreci ve aşamaları
Anlatım, tartışma
3. Hafta
Yaratıcılığın esasları
Anlatım, tartışma
4. Hafta
Fikirler nasıl bulunur, Beyin fırtınası tekniği
Anlatım, uygulama
5. Hafta
Fikirler nasıl bulunur: Hazırlık, Kuluçka Dönemi, Aydınlanma, Doğrulama
Anlatım, tartışma
6. Hafta
Kavram/Fikir Geliştirme
Anlatım
7. Hafta
Analoji
Anlatım, tartışma
8. Hafta
Metafor
Anlatım, tartışma
9. Hafta
Tasarım Prensipleri: armoni-kontrast, boşluk-doluluk,
proporsiyon
Anlatım, tartışma
10. Hafta
Ara Sınavı
Ara Sınavı
11. Hafta
Yaratıcı problem çözme: Müzik
Anlatım, uygulama
12. Hafta
Yaratıcı problem çözme: Tümevarım-Tümdengelim
Anlatım, uygulama
13. Hafta
Yaratıcı problem çözme: Analoji ve Metafor
Uygulama
14. Hafta
Dersin tekrarlanması ve sunumlar
Sunum
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
20
Derse Devam / Katılım
1
20
Final Teslim
1
40
ÖÇ-1
Farklı tasarım süreçlerini ve yaklaşımlarını öğrenip yorumlayabilme
ÖÇ-2
Yaratıcı problem çözme süreçlerini deneyimleyebilme
ÖÇ-3
Beyin fırtınası gibi tekniklerle çözüm önerileri üretebilme
Günümüz tasarım yaklaşımları ve tasarımcıları ile ilgili bilgi sahibi olma
ÖÇ-6
Ekip çalışması becerisi kazanabilme
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ1. Tasarım ve planlama alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. Farklı mekan kurgularına bağlı, tasarım ve planlama konularında potansiyel sorunları belirleyebilme ve bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-2
PÇ2. Soyut ve somut kavramları kullanarak farklı mekan kurgularına bağlı yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün çözüm arayışları geliştirir.
PÇ-3
PÇ3. Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri eleştirel ve diyalektik ( eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen) bir yaklaşımla değerlendirebilmektedir.
PÇ-4
PÇ4. Alanıyla ilgili çalışmaları yürütmek, bu süreçte araştırma projeleri planlamak, uygulama projesinde yer almak, disiplinler arası çalışmalarda ortak ve bireysel sorumluluklar almak konusunda gerekli özgüvene ve yetkinliğe sahiptir.
PÇ-5
PÇ5. Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde kendisini yazılı, sözlü ve görsel olarak ifade edebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-6
PÇ6. Alanının gerektirdiği en az bir bilgisayar destekli çizim programını yetkin olarak kullanabilme becerisine sahiptir.
PÇ-7
PÇ7. İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürülebilirlik ilke ve standartlarını benimseyen çok boyutlu bakış açısına sahiptir.
PÇ-8
PÇ8. İnsan-çevre ilişkisi içinde sosyal ve kültürel haklara saygılı, doğal çevrenin ve kültürel mirasın korunmasında gerekli duyarlılığı göstererek, bilinçli karar verebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-9
PÇ9. Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslar arası değerlerin farkındadır.
PÇ-10
P10. Sanat ve tasarım konularında etik ve estetik farkındalığa sahiptir.
PÇ-11
P11. Mesleğinin görev ve sorumluluklarının bilincinde olarak, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına, iş sağlığı ve güvenliğine dikkat etmek, mekan kalitesini arttırmaya yönelik çözüm önerileri geliştirebilmek gibi konularda yetkinliğe sahiptir.
PÇ-12
P12. Meslek alanındaki ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar konusunda bilgiye sahiptir.