Kitchen and bathroom planning and design according to building typology, modular systems, security, ergonomics, material-healthiness supply and design-plumbing integration.
Ön Koşullar
Kitchen and Bath Design
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Öğr.Gör.Dr. Aliye Rahşan Karabetça
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Online
Görüşme Saatleri ve Yeri
Ders 2021-2022 güz döneminde açılmamıştır.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Presentations with the support of visual materials.
Example researches, presentations and design proposals by students.
Industrial site trips related to the subject.
Temel Kaynaklar
-*Knott, M.F., (2011) Kitchen and Bath Design: A Guide to Planning Basic *Newton, D., 2006, Kitchen and Bath Drawing: Documents, Drafting, Presentation *Germer, J., 2006, Kitchen and Bath Systems: Mechanical, Electrical, Plumbing *Kitchen &Bath Design Presentation, NKBA 2013 *Bath Planning=Guideline, codes, standards, 2013, NKBA *Kitchen Planning=Guideline, codes, standards, 2013, NKBA *Coles, J., House, N., 2007, The Fundamentals of Interior Architecture, Ava Publishing
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Explanation of the lecture content and the references.
Introduction to the concept of sanitary place.
Lecture
2. Hafta
Basic concepts on sanitary places and the features.
Historical evolution of kitchen and baths.
Ergonomics and human-furniture relations.
Assigning the dossier subjects.
Lecture and discussion
3. Hafta
Researching on kitchen designs, analysing contemporary examples, making a market research.
Oral-Visual Presentation
4. Hafta
Researching on kitchen designs, analysing contemporary examples, making a market research.
Oral-Visual Presentation
5. Hafta
Improving kitchen designs on given plans, drawing sketches.
Lecture and practice
6. Hafta
Improving kitchen designs on given plans, drawing sketches.
Presentations of materials, colors and budget data with 1/20 plan, section and 3D representations.
Lecture and practice
7. Hafta
Improving kitchen designs on given plans, drawing sketches.
Presentations of materials, colors and budget data with 1/20 plan, section and 3D representations.
Lecture and practice
8. Hafta
Submission of kitchen design projects and jury.
Oral-Visual Presentation
9. Hafta
Researching on bathroom designs, analysing contemporary examples, making a market research.
Oral-Visual Presentation
10. Hafta
Improving bathroom designs on given plans, drawing sketches.
Lecture and practice
11. Hafta
Improving batroom designs on given plans, drawing sketches.
Presentations of materials, colors and budget data with 1/20 plan, section and 3D representations.
Lecture and practice
12. Hafta
Improving batroom designs on given plans, drawing sketches.
Presentations of materials, colors and budget data with 1/20 plan, section and 3D representations.
Lecture and practice
13. Hafta
Submission of batroom design projects and jury.
Oral-Visual Presentation
14. Hafta
Analysing kitchen and bathroom design practices which are made during the semester at the studio.General evaluation
Presentation and discussion
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
2
60
Final
1
40
ÖÇ-1
Has knowledge of standards about kitchens and bathrooms within the scope of design for all.
ÖÇ-2
Designs products by taking into consideration the trends and analyses the prices.
ÖÇ-3
Makes representations with plan-section and 3D drawing tools.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ1. Tasarım ve planlama alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. Farklı mekan kurgularına bağlı, tasarım ve planlama konularında potansiyel sorunları belirleyebilme ve bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-2
PÇ2. Soyut ve somut kavramları kullanarak farklı mekan kurgularına bağlı yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün çözüm arayışları geliştirir.
PÇ-3
PÇ3. Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri eleştirel ve diyalektik ( eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen) bir yaklaşımla değerlendirebilmektedir.
PÇ-4
PÇ4. Alanıyla ilgili çalışmaları yürütmek, bu süreçte araştırma projeleri planlamak, uygulama projesinde yer almak, disiplinler arası çalışmalarda ortak ve bireysel sorumluluklar almak konusunda gerekli özgüvene ve yetkinliğe sahiptir.
PÇ-5
PÇ5. Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde kendisini yazılı, sözlü ve görsel olarak ifade edebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-6
PÇ6. Alanının gerektirdiği en az bir bilgisayar destekli çizim programını yetkin olarak kullanabilme becerisine sahiptir.
PÇ-7
PÇ7. İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürülebilirlik ilke ve standartlarını benimseyen çok boyutlu bakış açısına sahiptir.
PÇ-8
PÇ8. İnsan-çevre ilişkisi içinde sosyal ve kültürel haklara saygılı, doğal çevrenin ve kültürel mirasın korunmasında gerekli duyarlılığı göstererek, bilinçli karar verebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-9
PÇ9. Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslar arası değerlerin farkındadır.
PÇ-10
P10. Sanat ve tasarım konularında etik ve estetik farkındalığa sahiptir.
PÇ-11
P11. Mesleğinin görev ve sorumluluklarının bilincinde olarak, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına, iş sağlığı ve güvenliğine dikkat etmek, mekan kalitesini arttırmaya yönelik çözüm önerileri geliştirebilmek gibi konularda yetkinliğe sahiptir.
PÇ-12
P12. Meslek alanındaki ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar konusunda bilgiye sahiptir.