Ders kapsamında; mekanın beden aracılığıyla deneyimlenme biçimlerinin sorgulanması amaçlanmaktadır. Öğrencinin, mekan tasarlamanın aynı zamanda kullanıcı deneyimini tasarlamak olduğu konusunda bilgi edinmesini ve eleştirel düşünmesini sağlamak.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Derya Adıgüzel Özbek
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
Online
Görüşme Saatleri ve Yeri
Bu ders bu dönem açılmamıştır.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım-Sorgulama ve Deneysel Tasarım Uygulamaları
Temel Kaynaklar
Blesser, B. and Salter, L. 20006, Saces Speak, Are You Listening? Experiencing Aural Architecture, The MIT Press
Dixon, S., 2007, Digital Performance, A History of New Media in Theater, Dance, Performance Art and Installation, MIT Press
Pallasmaa, J. 2005. Tenin Gözleri Mimarlık ve Duyular. İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayınları.
Jones, C. A., 2006, Sensorium, Embodied Experince, Tecnology and Contemporary Art, The MIT Press
Pallasmaa, J. Vd., 2006, Questions of Perception: Phenomenology of Architecture, William Stout, San Francisco.
Rasmussen, S. E., 2013, Yaşanan Mimari, Remzi Kitabevi, İstanbul.
Botton, A. D. 2010. Mutluluğun Mimarisi. İstanbul: Sel Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar
Bachelard, G. 2013. Mekanın Poetikası, İstanbul: İthaki Yayınları
Merleau-Ponty, M., 2005, Algılanan Dünya, Metis Yayınları, İstanbul.
Merleau-Ponty, M. (2012) Phenomenology of Perception, çeviren. Donald A. Landes, Routledge, New York (Ilk baskı: 1945)
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin işleyişinin ve içeriğinin açıklanması
Anlatım
2. Hafta
Mekan, iç mekan kavramlarının ve içeride-dışarıda olma durumlarının deneyim odaklı olarak anlatılması ve tartışılması
Anlatım-Tartışma
3. Hafta
Mekan deneyim ilişkisi: beden algısı-görme-dokunma
Anlatım-Tartışma
4. Hafta
Mekan deneyim ilişkisi: beden algısı-koku-ses-tat
Anlatım-Tartışma
5. Hafta
Mekan deneyim ilişkisi: beden hareketi
Anlatım-Tartışma
6. Hafta
Mekan deneyim ilişkisi: beden algı ve hareket sorgulama
Anlatım-Tartışma
7. Hafta
Ara değerlendirme
Sunum-Uygulama
8. Hafta
Mekan deneyim ilişkisi: performans sanatı
Anlatım-Tartışma
9. Hafta
Mekan deneyim ilişkisi: çağdaş sanat-enstalasyon
Anlatım-Tartışma
10. Hafta
Mekan beden etkileşim proje önerisi için konu seçimi
Anlatım-Tartışma-Proje
11. Hafta
Proje konusunun ve kavramsal arkaplanın tartışılması
Proje-Tartışma
12. Hafta
Projenin geliştirilmesi
Proje-Tartışma
13. Hafta
Projenin geliştirilmesi
Proje-Tartışma
14. Hafta
Projenin geliştirilmesi
Proje-Tartışma
15. Hafta
Projenin geliştirilmesi
Proje-Tartışma
16. Hafta
Projelerin teslimi
Teslim
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
3
10
Final
1
50
ÖÇ-1
Mekanla ilgili farklı yaklaşımlar ve kuramlar hakkında bilgi edinme
ÖÇ-2
Mekan-beden ilişkisini deneyim odaklı olarak sorgulayabilme
ÖÇ-3
Mekan-beden etkileşimin tasarım sürecinin girdisi olarak düşünebilme
ÖÇ-4
Teknolojik gelişmelerin mekan-kullanıcı-deneyim ilişkisi üzerindeki etkisini sorgulayabilme
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ1. Tasarım ve planlama alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. Farklı mekan kurgularına bağlı, tasarım ve planlama konularında potansiyel sorunları belirleyebilme ve bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-2
PÇ2. Soyut ve somut kavramları kullanarak farklı mekan kurgularına bağlı yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün çözüm arayışları geliştirir.
PÇ-3
PÇ3. Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri eleştirel ve diyalektik ( eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen) bir yaklaşımla değerlendirebilmektedir.
PÇ-4
PÇ4. Alanıyla ilgili çalışmaları yürütmek, bu süreçte araştırma projeleri planlamak, uygulama projesinde yer almak, disiplinler arası çalışmalarda ortak ve bireysel sorumluluklar almak konusunda gerekli özgüvene ve yetkinliğe sahiptir.
PÇ-5
PÇ5. Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde kendisini yazılı, sözlü ve görsel olarak ifade edebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-6
PÇ6. Alanının gerektirdiği en az bir bilgisayar destekli çizim programını yetkin olarak kullanabilme becerisine sahiptir.
PÇ-7
PÇ7. İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürülebilirlik ilke ve standartlarını benimseyen çok boyutlu bakış açısına sahiptir.
PÇ-8
PÇ8. İnsan-çevre ilişkisi içinde sosyal ve kültürel haklara saygılı, doğal çevrenin ve kültürel mirasın korunmasında gerekli duyarlılığı göstererek, bilinçli karar verebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-9
PÇ9. Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslar arası değerlerin farkındadır.
PÇ-10
P10. Sanat ve tasarım konularında etik ve estetik farkındalığa sahiptir.
PÇ-11
P11. Mesleğinin görev ve sorumluluklarının bilincinde olarak, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına, iş sağlığı ve güvenliğine dikkat etmek, mekan kalitesini arttırmaya yönelik çözüm önerileri geliştirebilmek gibi konularda yetkinliğe sahiptir.
PÇ-12
P12. Meslek alanındaki ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar konusunda bilgiye sahiptir.