Yenilikçi ve sürdürülebilir tasarımların elde edilebilmesi için doğadaki çözümlerin araştırılması, tasarıma aktarılması için biyomimetik yaklaşım tekniklerinin öğretilmesi, bu aktarım sürecinde elde edilebilecek yenilikçi çözümlerin ortaya konması hedeflenmiştir.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
%70 Derse katılım sağlanmalıdır. Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Öğr.Gör.Dr. Aliye Rahşan Karabetça
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Online
Görüşme Saatleri ve Yeri
Ders 2021-2022 güz döneminde açılmamıştır.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Biyomimikrinin tanımını ve gerekliliği,
2. Biyomimikri üzerine mevcut çalışmaların irdelenmesi,
3. Biyomimetik yaklaşımlarının değerlendirilmesi,
4. Biyomimikri temelli mekan tasarım ölçütlerinin anlatılması,
5. Biyomimikrinin bir getirisi olarak -özellikle biyoloji ile- disiplinler arası çalışmaların yapılması,
6. Atölye çalışmaları –çizim ve maket-,
7. Doğa gezilerinde biyolojik verilerin toplanması ve irdelenmesi,
8. Biyolojik araştırmalar ve doğanın dehasının laboratuvar desteği ile keşfedilmesi
Video Destekli Sunum, Laboratuvar çalışmaları, Anlatım + Tartışma + Araştırma Yöntemleri, Kütüphane Çalışmaları, Doğa Gezisi
Temel Kaynaklar
- Benyus, M. J., 1998. Biomimicry, Innovation Inspired by Nature. New York: Perennial. ABD.
- Benyus, M.J., 2013. Biomimicry Resource Handbook; A Biomimicry Primer. Biomimicry 3.8 Institute. Montana USA.
- Baumeister, D., 2013. Biomimicry Resource Handbook. A Seed Bank of Best Practices. Missoula, Montana. ABD.
- Dunlap, A.R., 2011. Altın Oran ve Fibonacci Sayıları. TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları. Ankara.
- Gruber, P., 2011. Biomimetics in Architecture. Architecture of Life and Buildings. Spirnger Verlag. Almanya.
- Hansell, M., 2007. Built By Animals. The Natural History of Animal Architecture. Oxford University Press. GB.
- Mayr, E., 2014. Biyoloji Budur. Canlı Dünyanın Bilimi. Say Yayıncılık. İstanbul, Türkiye.
- Karabetça, A.R., 2016. Biyomimikri Destekli Mekan Tasarım Ölçütleri Ve Bu Ölçütlerin Örnekler Üzerinde İncelenmesi. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi, İç Mimarlık Ana Bilim Dalı. Doktora Tezi.
- Sev, A., 2009. Sürdürülebilir Mimarlık. YEM Yayın. İstanbul.
- www.curiosity.com
- www.asknature.org
- www.biomimicry.net
- www.livescience.com
- www.smithsonianchannel.com
- www.ted.com
- http://ed.ted.com
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin işleyişinin ve içeriğinin açıklanması
Anlatım
2. Hafta
Biyomimikrinin tanımı, biyomimikri kronolojisi ve tarihi
Anlatım + Video Destekli Sunum
Anlatım + Video Destekli sunum
3. Hafta
Biyomimetik tasarım yaklaşımları ve örneklerle irdelenmesi
Anlatım + Video Destekli Sunum
Anlatım + Kütüphane Çalışmaları
4. Hafta
Yaşamın İlkeleri ve Biyomimetik Tasarım Lensleri
Anlatım
5. Hafta
Biyomimikri destekli mekan tasarım ölçütleri,
biyomimetik tasarım araştırma ödevi
Anlatım + Video Destekli Sunum
6. Hafta
Biyomimetik tasarım örnekleri üzerinde tartışma ve birinci projenin açıklanması
Anlatım + Tartışma + Araştırma Yöntemleri
7. Hafta
Atölye çalışmaları ve araştırma sonuçlarının değerlendirilmesi
Uygulama + Araştırma
8. Hafta
Ara Değerlendirme ve birinci projenin teslimi
Sunum + Sınav
9. Hafta
Yakın çevre çalışması ve birinci projenin teslimi ve final projenin
açıklanması
Yakın çevre gezisi + Araştırma
10. Hafta
Atölye çalışmaları ve araştırma sonuçlarının değerlendirilmesi
Anlatım
11. Hafta
Disiplinler arası çalışmanın önemi
Anlatım + Uygulama
12. Hafta
Ara değerlendirme ve atölye çalışmaları
Sunum + Uygulama
13. Hafta
Araştırma sonuçlarının
değerlendirilmesi ve final ödevi üzerinde tartışma
Uygulama
14. Hafta
Final Değerlendirmesi
Sunum-Teslim
15. Hafta
Final Haftası
16. Hafta
Final Haftası
17. Hafta
Final Haftası
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
35
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
15
Derse Devam / Katılım
1
10
Final
1
40
ÖÇ-1
Doğanın dehasını keşfedebilme
ÖÇ-2
Biyomimetik tasarımı disiplinler arası çalışmayla yürütebilme
ÖÇ-3
Doğanın çözümlerini anlayabilme ve tasarıma aktarabilme
ÖÇ-4
Yenilikçi mekanlar ve ürünler tasarlayabilme
ÖÇ-5
Biyomimetik yaklaşımları sürdürülebilir tasarımlar yaratmak için kullanabilme
ÖÇ-6
Biyomimetik prototip geliştirebilme
ÖÇ-7
Çevre bilincinin ve sorumluluğunun öneminin farkına varılması yetilerini elde edebilecektir
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ1. Tasarım ve planlama alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. Farklı mekan kurgularına bağlı, tasarım ve planlama konularında potansiyel sorunları belirleyebilme ve bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-2
PÇ2. Soyut ve somut kavramları kullanarak farklı mekan kurgularına bağlı yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün çözüm arayışları geliştirir.
PÇ-3
PÇ3. Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri eleştirel ve diyalektik ( eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen) bir yaklaşımla değerlendirebilmektedir.
PÇ-4
PÇ4. Alanıyla ilgili çalışmaları yürütmek, bu süreçte araştırma projeleri planlamak, uygulama projesinde yer almak, disiplinler arası çalışmalarda ortak ve bireysel sorumluluklar almak konusunda gerekli özgüvene ve yetkinliğe sahiptir.
PÇ-5
PÇ5. Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde kendisini yazılı, sözlü ve görsel olarak ifade edebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-6
PÇ6. Alanının gerektirdiği en az bir bilgisayar destekli çizim programını yetkin olarak kullanabilme becerisine sahiptir.
PÇ-7
PÇ7. İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürülebilirlik ilke ve standartlarını benimseyen çok boyutlu bakış açısına sahiptir.
PÇ-8
PÇ8. İnsan-çevre ilişkisi içinde sosyal ve kültürel haklara saygılı, doğal çevrenin ve kültürel mirasın korunmasında gerekli duyarlılığı göstererek, bilinçli karar verebilme yeteneğine sahiptir.
PÇ-9
PÇ9. Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslar arası değerlerin farkındadır.
PÇ-10
P10. Sanat ve tasarım konularında etik ve estetik farkındalığa sahiptir.
PÇ-11
P11. Mesleğinin görev ve sorumluluklarının bilincinde olarak, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına, iş sağlığı ve güvenliğine dikkat etmek, mekan kalitesini arttırmaya yönelik çözüm önerileri geliştirebilmek gibi konularda yetkinliğe sahiptir.
PÇ-12
P12. Meslek alanındaki ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar konusunda bilgiye sahiptir.