Lisans
Sanat ve Tasarım Fakültesi
Yeni Medya ve İletişim
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


TEMEL GAZETECİLİK

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
YM1006 1 TEMEL GAZETECİLİK 2/0/0 Z TÜRKÇE 3
Dersin Amacı

Gelişen dünyanın özellikle düşüncede ve teknolojide durmadan çağ atlaması, ulusların birbirleriyle ilişkilerinin sınırlarını kaldıracak düzeye gelmiştir. Burada en önemli görev medyaya düşmektedir. Bu ders, öğrencilerin medya ve gazeteciliği bir bütün olarak anlamaları için çerçeveler sunmaktadır. Bu derste öğrencilerin yazılı, görsel, yeni medya ve tüm diğer kitle iletişim araçlarında temel gazetecilik kavramını anlamaları, haber yazım tekniklerini kavramaları, iş etik ve ahlaka kurallarını bilmeleri, ulusal ve uluslararası insan merkezli haber olgusunu vurgulamayı amaçlamaktadır. Ayrıca gelişen global dünya düzeneğinde medya endüstrisi kavramı da aktarılacaktır. Yeni medya da haber içeriği oluşturulmasından da örnekler verilecektir. Böylelikle öğrenciler; geleneksel ve yeni medya kuruluşlarında göreve başladığında, medya haberciliği, doğru haber yazım teknikleri ve içerik oluşturma konularında yeterli bilgi birikimine sahip olabileceklerdir.

Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Yok
Öğretim Üyeleri Doç. Dr. Nurhan Yel
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Çarşamba, 09:00-10:45 Ataköy Yerleşkesi, Sanat ve Tasarım Fakültesi. 1C03/05 Dersliği/11.00-12.45, Ataköy Yerleşkesi, Sanat ve Tasarım Fakültesi, AK SS2 (Seminer II Salonu).
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Ders İstanbul Kültür Üniversitesi Cats Sisteminde açılan sanal sınıflarda %100 Senkron olarak işlenecektir.

-Ders anlatımı, örnek olaylar, sınıf içi tartışma, öğrenci sunumları, özel konuk ağırlama
Temel Kaynaklar  

-Tokgöz, Oya. Temel Gazetecilik. Ankara: İmge Yayınevi. 2017.

-Crowley, Heyer, David, Paul. İletişim Tarihi/Teknoloji-kültür-toplum. Ankara: Siyasal, 2001.

-Uzun,Ruhdan. İletişim Etiği, sorunlar ve sorumluluklar.Ankara:Dipnot,2011

- Parsa, Seyide. TV Haberciliği ve Kuramları. İzmir,1993

-Oskay,Ünsal.İletişimin ABC’si. İstanbul, Der Publication,1997

-Oskay,Ünsal. Kitle İletişimin Kültürel İşlevleri-Kuramsal Bir Yaklaşım.İst:Der,1993

-Mutlu, Erol. İletişim sözlüğü. Ankara:Sofos,2012

Diğer Kaynaklar  

-Stevenson,Nick. Medya Kültürü. Ankara:ütopya,2008

-P24 (Medya Etiği Platformu). Ayrımcı Dile karşı Habercilik Kılavuzu

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin kapsamıyla ilgili bilgilendirme Ders anlatımı, örnek olaylar, sınıf iç tartışma
2. Hafta Temel Gazetecilik ve haber kavramlarının tarihsel süreçleri Ders anlatımı, örnek olaylar, sınıf iç tartışma
3. Hafta Haberde bulunması gereken özellikler, haber yazma, 5N 1K Kuralı (Ne, Nerede, Neden, Ne zaman, Nasıl ve Kim?) Ders anlatımı, örnek olaylar, sınıf iç tartışma
4. Hafta Kitle İletişim Araçları ve gazetecilik Ders anlatımı, örnek olaylar, sınıf iç tartışma
5. Hafta Yazılı basında (Gazete, dergi, vb.) gazetecilik Ders anlatımı, örnek olaylar, sınıf iç tartışma
6. Hafta Görsel Basında (TV) gazetecilik Ders anlatımı, örnek olaylar, sınıf iç tartışma
7. Hafta Ara Sınav Ara Sınav
8. Hafta İşitsel Basında (radyo) gazetecilik Ders anlatımı, örnek olaylar, sınıf iç tartışma
9. Hafta Yeni medyada gazetecilik Ders anlatımı, örnek olaylar, sınıf iç tartışma
10. Hafta Haber yazma teknikleri, haber yazımında ters piramit, dörtgen ve normal piramit, kronolojik dizi, zincirleme düzen, blog paragraflar metotlar, insan merkezli habercilik Ders anlatımı, örnek olaylar, sınıf iç tartışma
11. Hafta Haber toplama (göreve giderken hazırlık, not tutma ve kayıt, araştırma, önem sırasına göre kurgulama) Ders anlatımı, örnek olaylar, sınıf iç tartışma
12. Hafta Haberde fotoğraf unsuru Ders anlatımı, örnek olaylar, sınıf iç tartışma
13. Hafta Medya endüstrisi ve gazetecilik Ders anlatımı, örnek olaylar, sınıf iç tartışma
14. Hafta Mesleki kurallar (basın etiği, dezenformasyon, sırlara saygı, özel hayatın gizliliği, kişisel çıkarların reddi. İftira ve hakaretten kaçınma, dış etkilerden uzak durma vb.) Ders anlatımı, örnek olaylar, sınıf iç tartışma
15. Hafta Medyada dil ve ayrımcılık, haber söylemi Değerlendirme
16. Hafta Siyaset ve siyasetçilerle, hükümetle ilişkiler Değerlendirme
17. Hafta Önemli konulara bağlı olarak genel tekrar Değerlendirme
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Öğrenciler gazetecilikle ilgili temel kavramlar hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ-2Gazeteciliğin tarihsel gelişim ve dönüşüm süreci hakkında bilgi sahibi olur ve bu süreç içinde gazeteciliğin toplumsal işlevi konularına hakim olur.
ÖÇ-3Gazetecilikte temel ilkelerin oluşumu ve önemi hakkında bilgi sahibi olur ve gazetecilikle toplumsal sorumluluk arasında bağ kurabilir.
ÖÇ-4Gazeteciliğin temel kurumları ve alt alanları hakkında bilgi sahibi olur. Alanın ulusal ve uluslararası kariyer olanakları hakkında fikir edinir.
ÖÇ-5Temel gazetecilik pratikleri, haber üretim, dağıtım ve tüketim sürecini öğrenir.Günümüzün gereklerine göre alanın gerektirdiği bilgi, beceri ve yetkinlikler hakkında bilgi sahibi olur.
Program Çıktıları
PÇ-1 İletişim, yeni medya, sanat ve kültür başta olmak üzere alanları ile ilgili her türlü kavramı tanımlayabilecek
PÇ-2İletişim ve yeni medya konularının tarihsel süreç içindeki gelişimlerini anlayarak, kültürel, sosyal ve teknolojik değişime bağlı olarak alanlarındaki ilgili değişimleri ve sonuçlarını değerlendirebilecek.
PÇ-3Teknolojik, kültürel ve sosyal değişimleri izleyecek ve bunları alanlarına uygulayabilecek.
PÇ-4Yeni medya ve iletişim alanındaki konuları analiz edebilecek, anladığını yorumlayıp eleştirel yaklaşımda bulunabilecek ve değerlendirebilecek.
PÇ-5Yeni Medya ve iletişim alanıyla ilişkili kuramsal ve kavramsal konuları bilimsel bir yaklaşımla araştırıp analiz ederek bilimsel bir içerik üretebilecek.
PÇ-6Dijital platformlarda içerik üretimi ve yönetimi becerilerini geliştirerek zamanını ve kaynaklarını etkin bir şekilde yönetebilecek.
PÇ-7Yeni medya ve iletişim alanlarında yer alan internet gazeteciliği, dijital pazarlama, dijital reklamcılık, yeni medya programcılığı, sosyal medyada halkla ilişkiler gibi belirli uzmanlık alanlarında detaylı ve gerekli bilgiyi geliştirebilecek.
PÇ-8Dijital animasyon, dijital fotoğrafçılık, etkileşimli medya tasarımı, dijital oyun tasarımı, aplikasyon tasarımı gibi çeşitli alanlarda özgün çalışmalar üretebilecek
PÇ-9Güncel ve dijital sanat eserlerini takip ederek bu sanatsal eserleri anlayabilecek.
PÇ-10Sosyal medya platformlarında kurumlar için strateji oluşturabilecek ve bu stratejileri uygulamaya koyabilecek
PÇ-11Yaratıcı fikirlerini dijital platformlarda uygulamaya dönüştürebilecek ve multimedya projeleri üretebilecek
PÇ-12Mesleklerinde gerekli olan araçları ve donanımları doğru yer ve doğru zamanda kullanabilecek, edindiği kuramsal bilgileri sektördeki uygulamalarla ilişkilendirebilecek.
PÇ-13Disiplinli, planlı ve yaratıcı bir şekilde çalışarak üretimde bulunabilecek.
PÇ-14Ulusal ve uluslararası alanlarda çeşitli yarışma, sergi, panel, bienal, seminer vb. etkinliklere proje üretebilecek
PÇ-15İletişim sürecinde karşılaşılacak sorunlara çözüm üretebilecek ve konuyla ilgili inisiyatif kullanabilecek
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15
ÖÇ 1               
ÖÇ 2               
ÖÇ 3               
ÖÇ 4               
ÖÇ 5