Gelişen dünyanın özellikle düşüncede ve teknolojide durmadan çağ atlaması, ulusların birbirleriyle ilişkilerinin sınırlarını kaldıracak düzeye gelmiştir. Burada en önemli görev medyaya düşmektedir. Bu ders, öğrencilerin medya ve gazeteciliği bir bütün olarak anlamaları için çerçeveler sunmaktadır. Bu derste öğrencilerin yazılı, görsel, yeni medya ve tüm diğer kitle iletişim araçlarında temel gazetecilik kavramını anlamaları, haber yazım tekniklerini kavramaları, iş etik ve ahlaka kurallarını bilmeleri, ulusal ve uluslararası insan merkezli haber olgusunu vurgulamayı amaçlamaktadır. Ayrıca gelişen global dünya düzeneğinde medya endüstrisi kavramı da aktarılacaktır. Yeni medya da haber içeriği oluşturulmasından da örnekler verilecektir. Böylelikle öğrenciler; geleneksel ve yeni medya kuruluşlarında göreve başladığında, medya haberciliği, doğru haber yazım teknikleri ve içerik oluşturma konularında yeterli bilgi birikimine sahip olabileceklerdir.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Yok
Öğretim Üyeleri
Doç. Dr. Nurhan Yel
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba, 09:00-10:45 Ataköy Yerleşkesi, Sanat ve Tasarım Fakültesi. 1C03/05 Dersliği/11.00-12.45, Ataköy Yerleşkesi, Sanat ve Tasarım Fakültesi, AK SS2 (Seminer II Salonu).
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Ders İstanbul Kültür Üniversitesi Cats Sisteminde açılan sanal sınıflarda %100 Senkron olarak işlenecektir.
-Ders anlatımı, örnek olaylar, sınıf içi tartışma, öğrenci sunumları, özel konuk ağırlama
Temel Kaynaklar
-Tokgöz, Oya. Temel Gazetecilik. Ankara: İmge Yayınevi. 2017.
-P24 (Medya Etiği Platformu). Ayrımcı Dile karşı Habercilik Kılavuzu
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin kapsamıyla ilgili bilgilendirme
Ders anlatımı, örnek olaylar, sınıf iç tartışma
2. Hafta
Temel Gazetecilik ve haber kavramlarının tarihsel
süreçleri
Ders anlatımı, örnek olaylar, sınıf iç tartışma
3. Hafta
Haberde bulunması gereken özellikler, haber yazma, 5N 1K Kuralı (Ne, Nerede, Neden, Ne zaman, Nasıl ve Kim?)
Ders anlatımı, örnek olaylar, sınıf iç tartışma
4. Hafta
Kitle İletişim Araçları ve gazetecilik
Ders anlatımı, örnek olaylar, sınıf iç tartışma
5. Hafta
Yazılı basında (Gazete, dergi, vb.) gazetecilik
Ders anlatımı, örnek olaylar, sınıf iç tartışma
6. Hafta
Görsel Basında (TV) gazetecilik
Ders anlatımı, örnek olaylar, sınıf iç tartışma
7. Hafta
Ara Sınav
Ara Sınav
8. Hafta
İşitsel Basında (radyo) gazetecilik
Ders anlatımı, örnek olaylar, sınıf iç tartışma
9. Hafta
Yeni medyada gazetecilik
Ders anlatımı, örnek olaylar, sınıf iç tartışma
10. Hafta
Haber yazma teknikleri, haber yazımında ters piramit, dörtgen ve normal piramit, kronolojik dizi, zincirleme düzen, blog paragraflar metotlar, insan merkezli habercilik
Ders anlatımı, örnek olaylar, sınıf iç tartışma
11. Hafta
Haber toplama (göreve giderken hazırlık, not tutma ve kayıt, araştırma, önem sırasına göre kurgulama)
Ders anlatımı, örnek olaylar, sınıf iç tartışma
12. Hafta
Haberde fotoğraf unsuru
Ders anlatımı, örnek olaylar, sınıf iç tartışma
13. Hafta
Medya endüstrisi ve gazetecilik
Ders anlatımı, örnek olaylar, sınıf iç tartışma
14. Hafta
Mesleki kurallar (basın etiği, dezenformasyon, sırlara saygı, özel hayatın gizliliği, kişisel çıkarların reddi. İftira ve hakaretten kaçınma, dış etkilerden uzak durma vb.)
Ders anlatımı, örnek olaylar, sınıf iç tartışma
15. Hafta
Medyada dil ve ayrımcılık, haber söylemi
Değerlendirme
16. Hafta
Siyaset ve siyasetçilerle, hükümetle ilişkiler
Değerlendirme
17. Hafta
Önemli konulara bağlı olarak genel tekrar
Değerlendirme
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Öğrenciler gazetecilikle ilgili temel kavramlar hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ-2
Gazeteciliğin tarihsel gelişim ve dönüşüm süreci hakkında bilgi sahibi olur ve bu süreç
içinde gazeteciliğin toplumsal işlevi konularına hakim olur.
ÖÇ-3
Gazetecilikte temel ilkelerin oluşumu ve önemi hakkında bilgi sahibi olur ve gazetecilikle toplumsal sorumluluk arasında bağ kurabilir.
ÖÇ-4
Gazeteciliğin temel kurumları ve alt alanları hakkında bilgi sahibi olur. Alanın ulusal ve uluslararası kariyer olanakları hakkında fikir edinir.
ÖÇ-5
Temel gazetecilik pratikleri, haber üretim, dağıtım ve tüketim sürecini öğrenir.Günümüzün gereklerine göre alanın gerektirdiği bilgi, beceri ve yetkinlikler hakkında bilgi sahibi olur.
Program Çıktıları
PÇ-1
İletişim, yeni medya, sanat ve kültür başta olmak üzere alanları ile ilgili her türlü kavramı tanımlayabilecek
PÇ-2
İletişim ve yeni medya konularının tarihsel süreç içindeki gelişimlerini anlayarak, kültürel, sosyal ve teknolojik değişime bağlı olarak alanlarındaki ilgili değişimleri ve sonuçlarını değerlendirebilecek.
PÇ-3
Teknolojik, kültürel ve sosyal değişimleri izleyecek ve bunları alanlarına uygulayabilecek.
PÇ-4
Yeni medya ve iletişim alanındaki konuları analiz edebilecek, anladığını yorumlayıp eleştirel yaklaşımda bulunabilecek ve değerlendirebilecek.
PÇ-5
Yeni Medya ve iletişim alanıyla ilişkili kuramsal ve kavramsal konuları bilimsel bir yaklaşımla araştırıp analiz ederek bilimsel bir içerik üretebilecek.
PÇ-6
Dijital platformlarda içerik üretimi ve yönetimi becerilerini geliştirerek zamanını ve kaynaklarını etkin bir şekilde yönetebilecek.
PÇ-7
Yeni medya ve iletişim alanlarında yer alan internet gazeteciliği, dijital pazarlama, dijital reklamcılık, yeni medya programcılığı, sosyal medyada halkla ilişkiler gibi belirli uzmanlık alanlarında detaylı ve gerekli bilgiyi geliştirebilecek.
PÇ-8
Dijital animasyon, dijital fotoğrafçılık, etkileşimli medya tasarımı, dijital oyun tasarımı, aplikasyon tasarımı gibi çeşitli alanlarda özgün çalışmalar üretebilecek
PÇ-9
Güncel ve dijital sanat eserlerini takip ederek bu sanatsal eserleri anlayabilecek.
PÇ-10
Sosyal medya platformlarında kurumlar için strateji oluşturabilecek ve bu stratejileri uygulamaya koyabilecek
PÇ-11
Yaratıcı fikirlerini dijital platformlarda uygulamaya dönüştürebilecek ve multimedya projeleri üretebilecek
PÇ-12
Mesleklerinde gerekli olan araçları ve donanımları doğru yer ve doğru zamanda kullanabilecek, edindiği kuramsal bilgileri sektördeki uygulamalarla ilişkilendirebilecek.
PÇ-13
Disiplinli, planlı ve yaratıcı bir şekilde çalışarak üretimde bulunabilecek.
PÇ-14
Ulusal ve uluslararası alanlarda çeşitli yarışma, sergi, panel, bienal, seminer vb. etkinliklere proje üretebilecek
PÇ-15
İletişim sürecinde karşılaşılacak sorunlara çözüm üretebilecek ve konuyla ilgili inisiyatif kullanabilecek