Dersin amacı, internet kullanımının yaygınlaşmasıyla birlikte gazetecilik alanında yaşanan dönüşümün öğrencilere aktarılmasıdır. Bu derste yeni medya araçlarında haber ve gazete yayıncılığı yapma tekniklerinin açıklanması, bir haber sitesinin taşıması gereken özelliklerin anlatılması ve dönüşen haber kavramı üzerinden konumu değişen gazeteci ile okurun yeniden tanımlanması amaçlanmaktadır.
Pavlik, John. Yeni Medya ve Gazetecilik, İstanbul: Phoenix; 2013.
Alankuş, Sevda. Yeni İletişim Teknolojileri ve Medya. İstanbul: Ips İletişim Vakfı Yayınları.
Tokgöz, Oya. Temel Gazetecilik. İstanbul: İmge Kitapevi, 2003.
Diğer Kaynaklar
Keane, John. Medya ve Demokrasi, (Çev.) Haluk Şahin, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2010.
Girgin, Atilla. Haber Yazmak. Der Yayınları. 3. Baskı. İstanbul, 2005.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dijitalleşme kavramının açıklanması
Sözlü anlatım
2. Hafta
İnternetin tarihsel gelişimi hakkında bilgi verilmesi
Sözlü anlatım
3. Hafta
İnternet kullanımının yaygınlaşması ve gazeteciliğe yansımalarının tartışılması
Sözlü anlatım
4. Hafta
İnternet gazeteciliğinin tanımı ve özelliklerinin açıklanması
Sözlü anlatım
5. Hafta
Haber sitelerinin analizi
Sözlü anlatım
6. Hafta
Haber sitelerinin analizi
Sözlü anlatım
7. Hafta
Ara Sınav
Ara Sınav
8. Hafta
İnternet gazeteciliğinin avantaj ve dezavantajlarının tartışılması.
Sözlü anlatım
9. Hafta
İnternet ve değişen okuyucu kitlesine ilişkin bilgilerin aktarılması
Sözlü anlatım
10. Hafta
Vatandaş Gazeteci kavramının tanımlanması
Sözlü anlatım
11. Hafta
İnternette haberin yapısı ve dili
Sözlü anlatım
12. Hafta
Geleneksel haber yazma yöntemleriyle internet haberi yazma yöntemlerinin kıyaslanması
Sözlü anlatım
13. Hafta
Öğrenci Sunumları
Öğrenci Sunumları
14. Hafta
Öğrenci Sunumları
Öğrenci Sunumları
15. Hafta
Öğrenci Sunumları
Öğrenci Sunumları
16. Hafta
Öğrenci Sunumları
Öğrenci Sunumları
17. Hafta
Değerlendirme
Değerlendirme
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
60
ÖÇ-1
Öğrenciler haberciliğin internet tabanlı bilgi ve iletişim teknolojileriyle birlikte geçirdiği dönüşüm hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ-2
Öğrenciler internet haber sitelerinin biçimsel ve içeriğe dair asgari düzeyde taşıması gereken özellikleri öğrenir ve incelediği siteleri bu özelliklere göre değerlendirebilir.
ÖÇ-3
Öğrenciler haber yazma yöntemleri arasındaki farklılıklar ve benzerlikler üzerinden
geleneksel gazetecilik ve internet gazeteciliği arasında kıyaslama yapabilirler.
ÖÇ-4
İnternet gazeteciliğinin ekonomi-politik yapılanması hakkında bilgi sahibi olur. Hedef kitleye göre tasarlanan farklı habercilik yöntemlerini kavrar.
ÖÇ-5
Öğrenciler internet gazeteciliği örneklerini inceleyerek, katılımcı gazetecilik, yurttaş gazeteciliği, sosyal medya gazeteciliği gibi internet üzerinden gerçekleştirilen gazetecilik uygulamalarına dair bilgi sahibi olur.
Program Çıktıları
PÇ-1
İletişim, yeni medya, sanat ve kültür başta olmak üzere alanları ile ilgili her türlü kavramı tanımlayabilecek
PÇ-2
İletişim ve yeni medya konularının tarihsel süreç içindeki gelişimlerini anlayarak, kültürel, sosyal ve teknolojik değişime bağlı olarak alanlarındaki ilgili değişimleri ve sonuçlarını değerlendirebilecek.
PÇ-3
Teknolojik, kültürel ve sosyal değişimleri izleyecek ve bunları alanlarına uygulayabilecek.
PÇ-4
Yeni medya ve iletişim alanındaki konuları analiz edebilecek, anladığını yorumlayıp eleştirel yaklaşımda bulunabilecek ve değerlendirebilecek.
PÇ-5
Yeni Medya ve iletişim alanıyla ilişkili kuramsal ve kavramsal konuları bilimsel bir yaklaşımla araştırıp analiz ederek bilimsel bir içerik üretebilecek.
PÇ-6
Dijital platformlarda içerik üretimi ve yönetimi becerilerini geliştirerek zamanını ve kaynaklarını etkin bir şekilde yönetebilecek.
PÇ-7
Yeni medya ve iletişim alanlarında yer alan internet gazeteciliği, dijital pazarlama, dijital reklamcılık, yeni medya programcılığı, sosyal medyada halkla ilişkiler gibi belirli uzmanlık alanlarında detaylı ve gerekli bilgiyi geliştirebilecek.
PÇ-8
Dijital animasyon, dijital fotoğrafçılık, etkileşimli medya tasarımı, dijital oyun tasarımı, aplikasyon tasarımı gibi çeşitli alanlarda özgün çalışmalar üretebilecek
PÇ-9
Güncel ve dijital sanat eserlerini takip ederek bu sanatsal eserleri anlayabilecek.
PÇ-10
Sosyal medya platformlarında kurumlar için strateji oluşturabilecek ve bu stratejileri uygulamaya koyabilecek
PÇ-11
Yaratıcı fikirlerini dijital platformlarda uygulamaya dönüştürebilecek ve multimedya projeleri üretebilecek
PÇ-12
Mesleklerinde gerekli olan araçları ve donanımları doğru yer ve doğru zamanda kullanabilecek, edindiği kuramsal bilgileri sektördeki uygulamalarla ilişkilendirebilecek.
PÇ-13
Disiplinli, planlı ve yaratıcı bir şekilde çalışarak üretimde bulunabilecek.
PÇ-14
Ulusal ve uluslararası alanlarda çeşitli yarışma, sergi, panel, bienal, seminer vb. etkinliklere proje üretebilecek
PÇ-15
İletişim sürecinde karşılaşılacak sorunlara çözüm üretebilecek ve konuyla ilgili inisiyatif kullanabilecek