Dersin amacı, öğrencilerin, gelişen iletişim teknolojileriyle birlikte medya okuryazarlığı kavramının yeni bir parçası haline gelen “dijital okuryazarlık” kavramını kavramalarını, geleneksel medya ile yeni medyadaki içerik dönüşümünü ayırt edebilmelerini ve dijital medya içeriklerini eleştirel kuramlar bağlamında çözümleyebilir düzeye gelmelerini sağlamaktır.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Yok
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Okan Ormanlı
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Salı, 09.00-10.45, Ataköy Yerleşkesi, Sanat ve Tasarım Fakültesi. AK1C12-14
Görüşme Saatleri ve Yeri
Salı, 16.00-17.00, Ataköy Yerleşkesi, Sanat ve Tasarım Fakültesi. AK 1D09
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Ders anlatımı; yazılı ve görsel/işitsel kaynaklar; örnek çözümlemeler
Temel Kaynaklar
-Jean Baudrillard (2016) Simülakrlar ve Simülasyon. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
-Rodney H. Jones, Christoph A. Hafner (2012). Understanding Digital Literacies,
A Practical Introduction. London&New York: Routledge.
-Susan Wiesinger, Ralph Beliveau (2016). Digital Literacy: A Primer on Media,
-Identity and the Evolution of Technology. New York: Peter Lang Pub.
Diğer Kaynaklar
Selin, Eva (2022). Transmedya Kültürü, İstanbul: Lejand Yayınları
Kalaycı, Ahmet Rasim (2023). İnternet Neyim Oluyor?, Istanbul: Espas Kuram.
Yengin, Deniz, Bayrak T. (2022) Yeni Medya Kuramları 101 İstanbul: Der Yayınları
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Giriş Dersi
Sözlü anlatım/yazılı ve görsel kaynaklar
2. Hafta
Medya Okuryazarlığı ve Dijital Okuryazarlık Kavramları
Sözlü anlatım/yazılı ve görsel kaynaklar
3. Hafta
Görsel Okuryazarlık
Sözlü anlatım/yazılı ve görsel kaynaklar
4. Hafta
Görsel Okuryazarlık
Sözlü anlatım/yazılı ve görsel kaynaklar
5. Hafta
Medya ve ideoloji
Sözlü anlatım/yazılı ve görsel kaynaklar
6. Hafta
Genel tekrar
Sözlü anlatım/yazılı ve görsel kaynaklar
7. Hafta
Ara Sınav
Ara Sınav
8. Hafta
Sinema ve Dijitalleşme: VR Filmler
Sözlü anlatım/yazılı ve görsel kaynaklar
9. Hafta
Sinema ve Dijitalleşme: VR Filmler
Sözlü anlatım/yazılı ve görsel kaynaklar
10. Hafta
Gerçekliğin Kurgulanması- Örnek İnceleme: Reality-Show’lar
Sözlü anlatım/yazılı ve görsel kaynaklar
11. Hafta
İnternet Teknolojileri (Temel Kavramlar, Web Tarayıcılar, Arama Motorları)
Sözlü anlatım/yazılı ve görsel kaynaklar
12. Hafta
Mobil Teknolojiler
Sözlü anlatım/yazılı ve görsel kaynaklar
13. Hafta
Sosyal Medya Ağları
Sözlü anlatım/yazılı ve görsel kaynaklar
14. Hafta
Büyük Veri, Sosyal Medya ve Etik
Sözlü anlatım/yazılı ve görsel kaynaklar
15. Hafta
Dijital Demokrasi
Sözlü anlatım/yazılı ve görsel kaynaklar
16. Hafta
Değerlendirme
Değerlendirme
17. Hafta
Final Sınavı
Final Sınavı
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Yeni medya ortamı, yeni medya ortamındaki olay ve olguları değerlendiren kavramlar ve
yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olacak.
ÖÇ-2
Dijital teknolojileri, dijital ortam ve araçları tanıyacak ve yetkin şekilde kullanabilecek düzeye
gelecek.
ÖÇ-3
Eleştirel medya okuryazarlığının unsurları olan eleştirel okuma ve alternatif içerik üretimi
süreçleri hakkında bilgi sahibi olacak.
ÖÇ-4
Dijital teknolojileri kullanarak bilgiyi bulma, işleme, düzenleme, paylaşma, değerlendirme ve
analiz etme becerileri kazanacak.
ÖÇ-5
Dijital ortam ve araçları kullanım hakimiyeti kazanacak ve bu alanlarla ilgili farkındalık, sorgulama düzeyleri gelişecek.
Program Çıktıları
PÇ-1
İletişim, yeni medya, sanat ve kültür başta olmak üzere alanları ile ilgili her türlü kavramı tanımlayabilecek
PÇ-2
İletişim ve yeni medya konularının tarihsel süreç içindeki gelişimlerini anlayarak, kültürel, sosyal ve teknolojik değişime bağlı olarak alanlarındaki ilgili değişimleri ve sonuçlarını değerlendirebilecek.
PÇ-3
Teknolojik, kültürel ve sosyal değişimleri izleyecek ve bunları alanlarına uygulayabilecek.
PÇ-4
Yeni medya ve iletişim alanındaki konuları analiz edebilecek, anladığını yorumlayıp eleştirel yaklaşımda bulunabilecek ve değerlendirebilecek.
PÇ-5
Yeni Medya ve iletişim alanıyla ilişkili kuramsal ve kavramsal konuları bilimsel bir yaklaşımla araştırıp analiz ederek bilimsel bir içerik üretebilecek.
PÇ-6
Dijital platformlarda içerik üretimi ve yönetimi becerilerini geliştirerek zamanını ve kaynaklarını etkin bir şekilde yönetebilecek.
PÇ-7
Yeni medya ve iletişim alanlarında yer alan internet gazeteciliği, dijital pazarlama, dijital reklamcılık, yeni medya programcılığı, sosyal medyada halkla ilişkiler gibi belirli uzmanlık alanlarında detaylı ve gerekli bilgiyi geliştirebilecek.
PÇ-8
Dijital animasyon, dijital fotoğrafçılık, etkileşimli medya tasarımı, dijital oyun tasarımı, aplikasyon tasarımı gibi çeşitli alanlarda özgün çalışmalar üretebilecek
PÇ-9
Güncel ve dijital sanat eserlerini takip ederek bu sanatsal eserleri anlayabilecek.
PÇ-10
Sosyal medya platformlarında kurumlar için strateji oluşturabilecek ve bu stratejileri uygulamaya koyabilecek
PÇ-11
Yaratıcı fikirlerini dijital platformlarda uygulamaya dönüştürebilecek ve multimedya projeleri üretebilecek
PÇ-12
Mesleklerinde gerekli olan araçları ve donanımları doğru yer ve doğru zamanda kullanabilecek, edindiği kuramsal bilgileri sektördeki uygulamalarla ilişkilendirebilecek.
PÇ-13
Disiplinli, planlı ve yaratıcı bir şekilde çalışarak üretimde bulunabilecek.
PÇ-14
Ulusal ve uluslararası alanlarda çeşitli yarışma, sergi, panel, bienal, seminer vb. etkinliklere proje üretebilecek
PÇ-15
İletişim sürecinde karşılaşılacak sorunlara çözüm üretebilecek ve konuyla ilgili inisiyatif kullanabilecek