İstatistik, endüstri mühendisliğinin temel alanlarından biridir. Endüstri mühendisliği yöntem ve araçlarının çoğu, istatistiksel teorilere dayanır. Dersin amacı, veri gruplarını tanımak için betimsel istatistik ve gösterim yöntemlerini öğretmek, istatistiksel çıkarım ve olasılık konseptlerin temellerini öğrenmek, örneklem dağılımları, yığın parametreleri için nokta ve aralık tahmini, hipotez testleri, ortalamalar ve varyanslar arasında farkları test etmeye yönelik testleri uygulama becerilerini geliştirmektir.
Ön Koşullar
IE3101 Olasılık Kuramına Giriş
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
Derse katılım zorunludur; Derslerin %60'ından azına devam eden öğrenciler, sınav notlarına bakılmaksızın dönem projesinden sıfır puan alırlar. Her öğrencinin sınıftaki tartışmalara ve alıştırmalara aktif olarak katılması beklenir.
- Douglas C. Montgomery and George C. Runger , Statistics and Probability for Engineers, 6th edition, Wiley
- Ronald E. Walpole, Raymond H. Myers, Sharon L. Myers and Keying Ye, Probability and Statistics for Engineers and Scientists, 8th Edition, Pearson Prentice Hall.
Diğer Kaynaklar
- Ders notları, problemler
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Olasılık teorisi ve rassal değişkenler
Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
2. Hafta
İstatistiğe giriş, örneklem ve popülasyon, ortalama ve varyans; Veri Görselleştirme Yöntemleri: Dal-Yaprak Grafikleri, Çeyrekler
Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
3. Hafta
Veri Görselleştirme Yöntemleri: histogramlar, dağılma diyagramları, kutu çizgeleri ve olasılık grafikleri
Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
4. Hafta
Nokta tahmini, Ortalamaların örneklem dağılımları ve merkezi limit teorem
Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
5. Hafta
Tek örneklem için aralık tahmini
Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
6. Hafta
Tek örneklem için aralık tahmini
Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
7. Hafta
Tek örneklem için hipotez testi, tip-1 ve tip-2 hataları, z-testi
Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
8. Hafta
Ramazan Bayramı (Tatil)
9. Hafta
Arasınav
10. Hafta
Tek örneklem için hipotez testi:t-testi, ki-kare testi
Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
11. Hafta
İşçi Bayramı (Tatil)
12. Hafta
Hipotez testi: uyum iyiliği testi, çapraz çizelgeler
Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
13. Hafta
İki örneklem için hipotez testi
Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
14. Hafta
Hipotez testleri genel tekrar
Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
15. Hafta
Final Sınavı
16. Hafta
Final Sınavı
17. Hafta
Final Sınavı
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
35
Kısa sınav(lar)
3
10
Projeler
1
15
Final
1
40
ÖÇ-1
İstatistiğin endüstri mühendisliğindeki kullanımı hakkında bilgi sahibidir.
ÖÇ-2
İstatistik konusunda edindiği bilgileri mühendislik problemlerinde uygulama becerisine sahiptir.
ÖÇ-3
İstatistik uygulamalarında uygun bilişim teknolojisini seçer ve etkin bir şekilde kullanır.
ÖÇ-4
Endüstri Mühendisliği konularında örneklem üzerinden anakütle hakkında kestirimler yapabilmek amacıyla veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahiptir.
ÖÇ-5
İstatistik bilgilerinin mühendislik konuları üzerine uygulanabilmesi için yapılacak çalışmalarda açık şekilde talimat alabilir ve verebilir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
PÇ-2
Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
PÇ-3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
PÇ-4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
PÇ-5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
PÇ-6
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
PÇ-7
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
PÇ-8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
PÇ-9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
PÇ-10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
PÇ-11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.