Deneylerin etkinlikle planlanabilmesi, gerçekleştirilmesi ve sonuçlarının analiziyle ilgili teknikleri öğrenerek, deneyle ilgili çıkarımları nesnel argümanlarla yapmak. Ders kapsamında ele alınan prensipler yeni ürün/süreç tasarımı veya mevcut ürün/süreçlerin geliştirilmesi gibi mühendislik çalışmaların pek çoğunda karşımıza çıkmaktadır. Başarıyla tasarlanmış bir deney, ürün/süreç geliştirme süresini azaltacağı, üretim süreci performansının iyileşmesini ve daha fonksiyonel ve daha güvenilir ürün/süreçlerin oluşmasını sağlayacağından; üretim ve bakım maliyetlerini azaltarak kaliteyi yükseltecektir. Ders süresince kimya, makina, elektrik ve malzeme mühendisliği gibi pek çok farklı alandan örneklere yer verilerek; Minitab benzeri yazılımlar tanıtılıp proje ve ödevlerde kullanılması istenecektir.
-Douglas C. Montgomery and George C. Runger (2010). Applied Statistics and Probability for Engineers, 6th edition. Wiley.
Diğer Kaynaklar
-Douglas C. Montgomery (2013). Design and Analysis of Experiments, 8th edition. Wiley.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Giriş
Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
2. Hafta
Basit Doğrusal Regresyon Modeli
Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
3. Hafta
Basit Doğrusal Regresyon Modeli (devam)
Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
4. Hafta
Artık Analizi
Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
5. Hafta
Çoklu Doğrusal Regresyon Modeli
Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
6. Hafta
Çoklu Doğrusal Regresyonda model kurma
Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
7. Hafta
Tek Faktör Varyans Analizi (ANOVA) Modeli
Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
8. Hafta
ARA SINAV
9. Hafta
İki Faktör ANOVA ve Genel Doğrusal Model
Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
10. Hafta
Tam Faktörlü Deneyler
Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
11. Hafta
Tam faktör 2^k tasarıma giriş
Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
12. Hafta
Tam faktör 2^k tasarım (devam)
Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
13. Hafta
Kesirli FAktör Tasarımları
Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
14. Hafta
Proje Sunumları
Proje Sunumları
15. Hafta
Final
16. Hafta
Final
17. Hafta
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
24
Kısa sınav(lar)
4
16
Projeler
1
20
Final
1
40
ÖÇ-1
Basit Doğrusal Regresyon Modelini elle, Çoklu Doğrusal Regresyon Modelini Excel ve Minitab yardımıyla çözme becerisini elde eder.
ÖÇ-2
Bağımsız değişkenlerin ve modelin anlamlı olup olmadığını kontrol etmek için Hipotezleri tanımlama, t-testi ve F-testi arasında ayrımını yapma, testi gerçekleştirme, modeldeki anlam düzeylerine göre değişkenleri sıralama ve problem bağlamında test sonuçlarını yorumlama becerisini elde eder.
ÖÇ-3
Faktöriyel deneyleri tasarlama, uygulama ve varyans analizi tablosunu (ANOVA) oluşturma becerisini elde eder. Modele ve değişkenlere ilişkin testlerin sonuçlarını yorumlama, ve anlam düzeyine göre değişkenleri sıralama bilgisine sahiptir.
ÖÇ-4
2^k tam faktör tasarımdaki faktör etkilerini hesaplamak, ANOVA'yı gerçekleştirmek ve problem bağlamında analiz bulgularını açıklamak için bir yazılım kullanma becerisini elde eder.
ÖÇ-5
2^k deneyleri analiz etmek için ana etkiler çizgesi, etkileşim çizgesi, normal olasılık çizgesi gibi grafiksel araçları oluşturmak üzere bir yazılım kullanma becerisini elde eder.
ÖÇ-6
Gerektiğinde etki karışımı tekniğini (confounding) kullanırak tasarım çözünürlüğünü değerlendirme, verilen bir etkiyi karıştırmak için blokları tasarlama ve deney sonuçlarını analiz etme ve elde edilen sonuçları rapor halinde dökümünü yapabilme becerisini elde eder.
Program Çıktıları
PÇ-1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
PÇ-2
Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
PÇ-3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
PÇ-4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
PÇ-5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
PÇ-6
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
PÇ-7
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
PÇ-8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
PÇ-9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
PÇ-10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
PÇ-11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.