Lisans
Mühendislik Fakültesi
Endüstri Mühendisliği
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Deney Tasarımı

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
IE6103 6 Deney Tasarımı 3/2/0 Z İngilizce 6
Dersin Amacı
Deneylerin etkinlikle planlanabilmesi, gerçekleştirilmesi ve sonuçlarının analiziyle ilgili teknikleri öğrenerek, deneyle ilgili çıkarımları nesnel argümanlarla yapmak. Ders kapsamında ele alınan prensipler yeni ürün/süreç tasarımı veya mevcut ürün/süreçlerin geliştirilmesi gibi mühendislik çalışmaların pek çoğunda karşımıza çıkmaktadır. Başarıyla tasarlanmış bir deney, ürün/süreç geliştirme süresini azaltacağı, üretim süreci performansının iyileşmesini ve daha fonksiyonel ve daha güvenilir ürün/süreçlerin oluşmasını sağlayacağından; üretim ve bakım maliyetlerini azaltarak kaliteyi yükseltecektir. Ders süresince kimya, makina, elektrik ve malzeme mühendisliği gibi pek çok farklı alandan örneklere yer verilerek; Minitab benzeri yazılımlar tanıtılıp proje ve ödevlerde kullanılması istenecektir.
Ön Koşullar IE4102 Statistics for Engineers
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Yok
Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Murat Ermiş
Asistanlar Dilek Akbaş
Ders Gün,Saat ve Yeri Teori: Salı 09:00-12:00, Z-A-3 Uygulama: (A) Cuma 13:00-15:00, 3C-7/0; (B) Cuma 15:00-17:00, 3B-3/5
Görüşme Saatleri ve Yeri Salı 14:00-15:00, 2A-12
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
Temel Kaynaklar -Douglas C. Montgomery and George C. Runger (2010). Applied Statistics and Probability for Engineers, 6th edition. Wiley.
Diğer Kaynaklar -Douglas C. Montgomery (2013). Design and Analysis of Experiments, 8th edition. Wiley.

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Giriş Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
2. Hafta Basit Doğrusal Regresyon Modeli Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
3. Hafta Basit Doğrusal Regresyon Modeli (devam) Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
4. Hafta Artık Analizi Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
5. Hafta Çoklu Doğrusal Regresyon Modeli Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
6. Hafta Çoklu Doğrusal Regresyonda model kurma Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
7. Hafta Tek Faktör Varyans Analizi (ANOVA) Modeli Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
8. Hafta ARA SINAV
9. Hafta İki Faktör ANOVA ve Genel Doğrusal Model Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
10. Hafta Tam Faktörlü Deneyler Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
11. Hafta Tam faktör 2^k tasarıma giriş Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
12. Hafta Tam faktör 2^k tasarım (devam) Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
13. Hafta Kesirli FAktör Tasarımları Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
14. Hafta Proje Sunumları Proje Sunumları
15. Hafta Final
16. Hafta Final
17. Hafta Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 24
Kısa sınav(lar) 4 16
Projeler 1 20
Final 1 40


ÖÇ-1Basit Doğrusal Regresyon Modelini elle, Çoklu Doğrusal Regresyon Modelini Excel ve Minitab yardımıyla çözme becerisini elde eder.
ÖÇ-2Bağımsız değişkenlerin ve modelin anlamlı olup olmadığını kontrol etmek için Hipotezleri tanımlama, t-testi ve F-testi arasında ayrımını yapma, testi gerçekleştirme, modeldeki anlam düzeylerine göre değişkenleri sıralama ve problem bağlamında test sonuçlarını yorumlama becerisini elde eder.
ÖÇ-3Faktöriyel deneyleri tasarlama, uygulama ve varyans analizi tablosunu (ANOVA) oluşturma becerisini elde eder. Modele ve değişkenlere ilişkin testlerin sonuçlarını yorumlama, ve anlam düzeyine göre değişkenleri sıralama bilgisine sahiptir.
ÖÇ-42^k tam faktör tasarımdaki faktör etkilerini hesaplamak, ANOVA'yı gerçekleştirmek ve problem bağlamında analiz bulgularını açıklamak için bir yazılım kullanma becerisini elde eder.
ÖÇ-52^k deneyleri analiz etmek için ana etkiler çizgesi, etkileşim çizgesi, normal olasılık çizgesi gibi grafiksel araçları oluşturmak üzere bir yazılım kullanma becerisini elde eder.
ÖÇ-6Gerektiğinde etki karışımı tekniğini (confounding) kullanırak tasarım çözünürlüğünü değerlendirme, verilen bir etkiyi karıştırmak için blokları tasarlama ve deney sonuçlarını analiz etme ve elde edilen sonuçları rapor halinde dökümünü yapabilme becerisini elde eder.
Program Çıktıları
PÇ-1Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
PÇ-2Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
PÇ-3Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
PÇ-4Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
PÇ-5Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
PÇ-6Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
PÇ-7Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
PÇ-8Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
PÇ-9Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
PÇ-10Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
PÇ-11Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11
ÖÇ 1           
ÖÇ 2           
ÖÇ 3           
ÖÇ 4           
ÖÇ 5           
ÖÇ 6