İş Etüdü, endüstri mühendisliğinin temel araç ve tekniklerini içeren bir konu alanıdır. İş süreci, soyut bir yapıdır ve İş Etüdü araçları (iş akış şeması, akım diyagramı gibi) ile somut olarak gösterimi sağlanır. İş Etüdü teknikleri, süreçlerin etkin analizini ve iyileştirilmesini mümkün kılar. Bu derste, öğrenciler, İş Eütüd araç ve tekniklerini kullanarak iş süreçlerini analiz etmeyi ve iyileştirmeyi öğrencektir.
Standart zaman, üretim ve servis planlaması ve yöntemi için temel bir veridir. Bu derste, standart zaman hesaplama yöntemleri öğrenilecektir.
Geleneksel İş Etüdü konsepti üretime odaklanır. Günümzüde servis sektörü de büyük önem kaznmıştır ve endüstri mühendislerinin bilgilerini servis sektöründe de uygulaması gerekmektedir. Bu bakışla, bu derste modern servis sektöründe kullanılan süreç gösterim ve analiz araçları da işlenecektir.
Ders uygulamalı ve öğrenci merkezli işlencektir. Öğrenciler sınıf içi etkinlikler, ödevler ve dönem projesiyle İş Etüdü araç ve yöntemlerini uygulayacaklardır.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Yok
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Fadime Üney-Yüksektepe
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Ders bu yarıyıl açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Ders bu yarıyıl açılmamıştır.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, tartışma, uygulama, problem çözümü.
Temel Kaynaklar
Mikell P.Groover, Work Systems: the methods, Measurement & Management of Work, Pearson (2007)
Diğer Kaynaklar
Andris Freivalds, Benjamin Niebel, Niebel’s Methods, Standards, & Work Design, Mcgraw Hill, 13th Ed.(2013)
George Kanatwy, Introduction to Work Study, International Labour Office, Geneva, (1992)
James A. Fitzsimmons, Mona J. Fitzsimmons, Sanjeev K. Bordoloi, Service Management, Mcgraw Hill, 8th Edition,
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Ders tanıtımı, İş sistemlerine giriş
anlatım, tartışma
2. Hafta
Manuel iş ve işçi-makine sistemleri
anlatım, uygulama
3. Hafta
İş akışı ve yığın üretim
anlatım, tartışma
4. Hafta
Manuel montaj hatları
anlatım, uygulama
5. Hafta
Metot mühendisliği ve operasyon analizi
anlatım, tartışma
6. Hafta
Operasyon analizi şema ve diyagram teknikleri
anlatım, uygulama
7. Hafta
Ara sınavı
8. Hafta
Hareket etüdü ve iş akışı
anlatım, tartışma
9. Hafta
İş ölçümüne giriş
anlatım, tartışma
10. Hafta
Zaman etüdü
anlatım, uygulama
11. Hafta
Önceden belirlenmiş zaman standartları
anlatım, tartışma
12. Hafta
Standard veri sistemleri
anlatım, uygulama
13. Hafta
İş ölçümü: iş örneklemesi
anlatım, uygulama
14. Hafta
Dönem projesi sunumları
sunum
15. Hafta
Final Sınavı
16. Hafta
Final Sınavı
17. Hafta
Final Sınavı
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Kısa sınav(lar)
5
20
Projeler
1
20
Final
1
30
ÖÇ-1
İş Etüdünü kavramsal olarak açıklar, iş etüdünün endüstri mühendisliğindeki önemi hakkında bilgi sahibidir.
ÖÇ-2
Metod etüdünü tanımlar, metot etüdü araç ve yöntemlerini ve kullanım şekillerini açıklar, süreç iyileştirme yöntemlerine örnekler verir, ergonominin süreç iyileştirmedeki etkisini açıklar.
ÖÇ-3
İş ölçümünü tanımlar, bir iş sürecine zaman etüdü uygular ve zaman etüdüyle standard zaman hesaplamasını açıklar.
ÖÇ-4
İş örneklemesi ve önceden belirlenmiş zaman standartları yöntemleriyle standart zaman hesaplamasını açıklar.
ÖÇ-5
Manuel montaj hatlarının temel özelliklerini açıklar ve tek modelli montaj hattı dengeleme problemlerinin çözümü için kullanılan temel algoritmalar hakkında bilgi sahibidir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
PÇ-2
Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
PÇ-3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
PÇ-4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
PÇ-5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
PÇ-6
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
PÇ-7
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
PÇ-8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
PÇ-9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
PÇ-10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
PÇ-11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.