Lisans
Mühendislik Fakültesi
Endüstri Mühendisliği
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


İş Etüdü

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
IE0407 İş Etüdü 3/0/0 SA İngilizce 6
Dersin Amacı
İş Etüdü, endüstri mühendisliğinin temel araç ve tekniklerini içeren bir konu alanıdır. İş süreci, soyut bir yapıdır ve İş Etüdü araçları (iş akış şeması, akım diyagramı gibi) ile somut olarak gösterimi sağlanır. İş Etüdü teknikleri, süreçlerin etkin analizini ve iyileştirilmesini mümkün kılar. Bu derste, öğrenciler, İş Eütüd araç ve tekniklerini kullanarak iş süreçlerini analiz etmeyi ve iyileştirmeyi öğrencektir. 

Standart zaman, üretim ve servis planlaması ve yöntemi için temel bir veridir. Bu derste, standart zaman hesaplama yöntemleri öğrenilecektir. 

Geleneksel İş Etüdü konsepti üretime odaklanır. Günümzüde servis sektörü de büyük önem kaznmıştır ve endüstri mühendislerinin bilgilerini servis sektöründe de uygulaması gerekmektedir. Bu bakışla, bu derste modern servis sektöründe kullanılan süreç gösterim ve analiz araçları da işlenecektir. 

Ders uygulamalı ve öğrenci merkezli işlencektir. Öğrenciler sınıf içi etkinlikler, ödevler ve dönem projesiyle İş Etüdü araç ve yöntemlerini uygulayacaklardır. 
Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Yok
Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Fadime Üney-Yüksektepe
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Ders bu yarıyıl açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri Ders bu yarıyıl açılmamıştır.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri  

Anlatım, tartışma, uygulama, problem çözümü. 
Temel Kaynaklar Mikell P.Groover, Work Systems: the methods, Measurement & Management of Work, Pearson (2007)

 
Diğer Kaynaklar Andris Freivalds, Benjamin Niebel, Niebel’s Methods, Standards, & Work Design, Mcgraw Hill, 13th Ed.(2013) 

George Kanatwy, Introduction to Work Study, International Labour Office, Geneva, (1992) 

James A. Fitzsimmons, Mona J. Fitzsimmons, Sanjeev K. Bordoloi, Service Management, Mcgraw Hill, 8th Edition, 
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Ders tanıtımı, İş sistemlerine giriş anlatım, tartışma
2. Hafta Manuel iş ve işçi-makine sistemleri anlatım, uygulama
3. Hafta İş akışı ve yığın üretim anlatım, tartışma
4. Hafta Manuel montaj hatları anlatım, uygulama
5. Hafta Metot mühendisliği ve operasyon analizi anlatım, tartışma
6. Hafta Operasyon analizi şema ve diyagram teknikleri anlatım, uygulama
7. Hafta Ara sınavı
8. Hafta Hareket etüdü ve iş akışı anlatım, tartışma
9. Hafta İş ölçümüne giriş anlatım, tartışma
10. Hafta Zaman etüdü anlatım, uygulama
11. Hafta Önceden belirlenmiş zaman standartları anlatım, tartışma
12. Hafta Standard veri sistemleri anlatım, uygulama
13. Hafta İş ölçümü: iş örneklemesi anlatım, uygulama
14. Hafta Dönem projesi sunumları sunum
15. Hafta Final Sınavı
16. Hafta Final Sınavı
17. Hafta Final Sınavı
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Kısa sınav(lar) 5 20
Projeler 1 20
Final 1 30


ÖÇ-1İş Etüdünü kavramsal olarak açıklar, iş etüdünün endüstri mühendisliğindeki önemi hakkında bilgi sahibidir.
ÖÇ-2Metod etüdünü tanımlar, metot etüdü araç ve yöntemlerini ve kullanım şekillerini açıklar, süreç iyileştirme yöntemlerine örnekler verir, ergonominin süreç iyileştirmedeki etkisini açıklar.
ÖÇ-3İş ölçümünü tanımlar, bir iş sürecine zaman etüdü uygular ve zaman etüdüyle standard zaman hesaplamasını açıklar.
ÖÇ-4İş örneklemesi ve önceden belirlenmiş zaman standartları yöntemleriyle standart zaman hesaplamasını açıklar.
ÖÇ-5Manuel montaj hatlarının temel özelliklerini açıklar ve tek modelli montaj hattı dengeleme problemlerinin çözümü için kullanılan temel algoritmalar hakkında bilgi sahibidir.
Program Çıktıları
PÇ-1Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
PÇ-2Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
PÇ-3Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
PÇ-4Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
PÇ-5Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
PÇ-6Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
PÇ-7Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
PÇ-8Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
PÇ-9Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
PÇ-10Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
PÇ-11Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11
ÖÇ 1           
ÖÇ 2           
ÖÇ 3           
ÖÇ 4           
ÖÇ 5