Öğrencilere belirgin(deterministik) ve stokastik modelleme fikrinden farklı olarak bulanık modellemenin temel kavramlarını öğretmek, endüstri mühendisi olarak karşılacağı problemlerde bakış açısını zenginleştirmek ve farklı çözüm yolları geliştirmesine yardımcı olmak
Çeşitli endüstri mühendisliği problemlerinde uygulamalı olarak bulanık modelleme ile çözülebilen problemleri örneklemek
Kesin sonuç gözetilmeyen, tekrarlanan karakterde olmayan olaylarda bulanık modelleme ile sayısallaştırmanın mümkün olabileceğini göstermek
Ön Koşullar
YOK
Eş Koşullar
YOK
Özel Koşullar
YOK
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Duygun Fatih Demirel
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
Ders bu yarıyıl açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Pazartesi, 14:00-15:45
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
- Dersin işlenişi sırasında anlatım, projeksiyon yardımıyla temel kavramların işlenişi, öğrenci sunumu, tartışma, irdeleme vb. yöntemler kullanılacaktır. Ayrıca yıliçi ödevleri ve makale incelemeleriyle öğrencilerin bilgilerinin pekiştirilmesine çalışılacaktır.
Temel Kaynaklar
- H.J. Zimmermann, Fuzzy Set Theory and Its Applications, 4th edition, Kluwer Academic Publishers.
- T.J. Ross, Fuzzy Logic with Engineering Applications, 3rd edition, Wiley.
- G.J. Klir and B. Yuan, Fuzzy Sets and Fuzzy Logic: Theory and Applications, Prentice Hall.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Bulanık Kümelere Giriş
Anlatım
2. Hafta
Bulanık Kümelerde Temel Tanımlar
Anlatım
3. Hafta
Üyelik Fonksiyonları ve Bulanık Küme İşlemleri
Anlatım
4. Hafta
Bulanık Sayılar, Sıralama ve Dilsel Değişkenler
Anlatım
5. Hafta
Durulaştıma ve Uzatma Prensibi
Anlatım
6. Hafta
Bulanık İlişkiler
Anlatım
7. Hafta
Bulanık Zaman Serileri
Anlatım
8. Hafta
Vize
9. Hafta
Uzman Sistemler ve Bulanık Kontrol
Anlatım
10. Hafta
Bulanık Ortamlarda Karar Verme
Anlatım
11. Hafta
Bulanık Ortamlarda Karar Verme
Anlatım
12. Hafta
Yöneylem Araştırmasında Bulanık Küme Modelleri
Anlatım
13. Hafta
Yöneylem Araştırmasında Bulanık Küme Modelleri
Anlatım
14. Hafta
Makale Sunumları
Anlatım
15. Hafta
Makale Sunumları
Anlatım
16. Hafta
Final Sınavı
17. Hafta
Final Sınavı
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Kısa sınav(lar)
3
5
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
3
10
Derse Devam / Katılım
1
5
Makale Sunumları
1
5
Final
1
45
ÖÇ-1
Öğrencilere bulanık mantıktan hareketle bulanık modellemenin temel ilkelerini öğretmek
ÖÇ-2
Bulanık mantık işlemlerinin klasik matematik işlemlerden farkını göstererek bulanık küme, üyelik fonksiyonu, bulanık küme cebirsel işlemleri, bulanık kavramların netleştirilmesi, bulanık karar verme konularında öğrencilerin net fikir sahibi olmalarını sağlamak
ÖÇ-3
Çeşitli mühendislik problemlerinde ne zaman hangi modelin kullanılacağı konusunda öğrencilerin sahip olduğu diğer temel bilgilerle karşılaştırma yapmasını sağlamak
ÖÇ-4
Bulanık modellemenin günlük yaşantıdaki karar verme zenginliğine katkısını vurgulamak
ÖÇ-5
Bir yaklaşım felsefesi olarak bazı özel tekrarlanmayan özel konularda bulanık modellemedeki üstünlüğü bulanık dilsel kavramlar yardımıyla öğrencilere açıklamak
Program Çıktıları
PÇ-1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
PÇ-2
Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
PÇ-3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
PÇ-4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
PÇ-5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
PÇ-6
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
PÇ-7
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
PÇ-8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
PÇ-9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
PÇ-10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
PÇ-11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.