Bilimsel kararlar vermek için karmaşık iş durumlarının analiz tekniklerini ve araçlarını öğretmek
Ön Koşullar
IE3101 Olasılık Kuramına Giriş
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Derse katılım zorunludur; Derslerin %60'ından azına devam eden öğrenciler, sınav notlarına bakılmaksızın dönem projesinden sıfır puan alırlar. Her öğrencinin sınıftaki tartışmalara ve alıştırmalara aktif olarak katılması beklenir.
- R.T. Clemen and T. Reilly, Making Hard Decisions with DecisionTools, 2nd edition, Duxbury.
- H.A. Taha, Operations Research: An Introduction, 10th edition, Prentice Hall.
- W. L. Winston, (2004). Operations Research: Apllications and Algorithms. 4th Edition. Thomson Brooks/Cole, Belmont.
- M. Peterson, (2009). An Introduction to Decision Theory. Cambridge University Press.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Karar Teorisine Giriş, Kesinlik Durumunda Karar Verme, Çok Amaçlı Karar Vermeye Giriş
Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
2. Hafta
AHP, TOPSIS
Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
3. Hafta
Gol Programlama, Veri Zarflama Analizi
Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
4. Hafta
AHP, TOPSIS, Gol programlama ve Veri Zarflama Analizi ile İlgili Vaka Çalışmaları, Belirsizlik Durumunda Karar Verme, Risk Durumunda Karar VermeKarar Ağaçlarına Giriş
Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
5. Hafta
Karar Ağaçları: Kümülatif Risk Profilleri, Karar Ağaçlarında Çok Amaçlı Problemler
Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
6. Hafta
Karar Ağaçları: Tek Yönlü Duyarlılık Analizleri, Çok Yönlü Duyarlılık Analizleri
Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
7. Hafta
Makale Sunumları
Anlatım, soru-cevap, tartışma
8. Hafta
Karar Ağaçları: Bilginin Değeri, Karar Ağaçları ile İlgili Vaka ÇalışmalarıKarar Ağaçları: Vaka Çalışmaları
Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
9. Hafta
Vize Sınavı
10. Hafta
Fayda Teorisi
Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
11. Hafta
Fayda Teorisi
Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
12. Hafta
Proje Sunumları
Anlatım, soru-cevap, tartışma
13. Hafta
Oyun Teorisi
Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
14. Hafta
Oyun Teorisi
Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme
15. Hafta
Final
-
16. Hafta
Final
-
17. Hafta
Final
-
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
35
Kısa sınav(lar)
2
5
Projeler
1
15
Makale Sunumları
1
5
Final
1
40
ÖÇ-1
Karar probleminin unsurlarını bilir, karar matrisi veya karar ağacı oluşturarak farklı ölçütlere göre karar verebilir.
ÖÇ-2
Önsel (prior) ve ardıl (posterior) olasılıkları birbirinden ayırt eder, deney yapmayla ilgili kararlarda ardıl olasılıkları hesaplar ve deneysel bilginin gerekli olup olmadığına karar verir.
ÖÇ-3
Fayda aksiyomlarını bilir, bir problemi piyango problemi olarak temsil eder ve bu piyangonun beklenen faydasını hesaplar. Bir karar vericinin fayda fonksiyonunu değerlendirir ve verilen bir karar ağacını çözmek için bunu kullanır. Fayda fonksiyonunu oluşturarak karar vericinin risk tutumunu belirler.
ÖÇ-4
Bir karar vericinin davranışını oyun teorisi perspektifiyle değerlendirir ve karar vermede oyun teorisini kullanır.
ÖÇ-5
Çok kriterli karar verme problemlerini çözmek için bir araç olarak Analitik Hiyerarşi Sürecini (AHS) ve TOPSIS'i ve benzer yöntemleri anlar ve verilen problemlere uygular.
Program Çıktıları
PÇ-1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
PÇ-2
Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
PÇ-3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
PÇ-4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
PÇ-5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
PÇ-6
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
PÇ-7
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
PÇ-8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
PÇ-9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
PÇ-10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
PÇ-11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.