Türkçe derslerinin amacı, öğrencilerin ana dilleriyle yazılmış olan eserlerdeki fikri ve duyguyu doğru bir şekilde kavrayabilmeleri için dil becerisi edinmelerini sağlamaktır. Aynı zamanda etkili ve düzgün konuşma yeteneklerinin gelişmesine katkıda bulunarak kendilerini doğru ifade edebilecekleri bir temel oluşturmaktır.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Yok
Öğretim Üyeleri
Doç. Dr Gizem Akyol, Dr. Öğretim Üyesi Yakup Türkdil
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
Dersler uzaktan öğretim yoluyla Cats sistemi üzerinden gerçekleştirilmektedir.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Doç. Dr. Gizem Akyol
Cats görüşme saatleri:
Pazartesi 15:00-16:00, Perşembe 15:00-16:00
Yüz yüze görüşme saatleri (Ataköy Yerleşkesi, 5C-18):
Cuma 14:00-15.00 / 15:00-16.00
Dr. Öğr. Üyesi Yakup Türkdil
Cats görüşme saatleri: Salı 10:00-11:00, Çarşamba 10:00-11:00
Yüz yüze görüşme saatleri (Ataköy Yerleşkesi, 5C-16):
Salı 13:00-14:00, Perşembe 16:30-17:30
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, sunum ve soru/cevap teknikleri kullanılacaktır.
Temel Kaynaklar
Üniversite Öğrencileri için Uygulamalı Türk Dili, Yusuf Çotuksöken, Papatya Yay., İstanbul, 2003.
Üniversitelerde Türk Dili ve Kompozisyon, Rekin Ertem, İsa Kocakaplan, Kesit Yay., İstanbul, 2011.
Türkçe El Kitabı, Tuncer Gülensoy, Bizim Gençlik Yay., Kayseri, 1994.
Türkçe Dilbilgisi, Mehmet Hengirmen, Engin Yay., Ankara, 1998.
Yüksek Öğretim Öğrencileri İçin Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Zeynep Korkmaz vd.,Yargı Yayınevi, Ankara, 2001.
Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Fahri Özkan vd., Murathan Yayıncılık, Trabzon, 2009.
Üniversiteler İçin Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Ali Yakıcı vd., Yargı Yayınevi, Ankara.
Üniversite Türk Dili ve Kompozisyon Dersleri, Kemal Yavuz vd., Bayrak Yay., İstanbul, 1996.
Mehmet Kaplan, Kültür ve Dil, Dergah Yayınları, İstanbul, 2011.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dil Nedir? Tanımı ve Özellikleri Nelerdir?
Ana dili, resmi dil, yazı dili, konuşma dili nedir?
Türkçe'nin lehçe, şive ve ağız özellikleri nelerdir?
Anlatım, gösterme, soru-cevap
2. Hafta
Yapılarına ve Kökenlerine Göre Diller
Türkçe'nin Dünya Dilleri Arasındaki Yeri
Anlatım, gösterme, soru-cevap
3. Hafta
Yazım kuralları, noktalama işaretleri, bazı kelime ve eklerin yazılışı, birleşik kelimelerin yazılışı.
Anlatım, gösterme, soru-cevap
4. Hafta
Yazı Türleri
Resmi Yazılar
*Dilekçe
Anlatım, gösterme, soru-cevap
5. Hafta
* Rapor
* Öz geçmiş
* Mektup (İş, Resmi, Özel)
Anlatım, gösterme, soru-cevap
6. Hafta
Kurgusal Yazılar
* Şiir
* Hikaye
Anlatım, gösterme, soru-cevap
7. Hafta
KISA SINAV
Test
8. Hafta
* Roman
* Tiyatro
Anlatım, gösterme, soru-cevap
9. Hafta
Düşünce ve Bilgi Yazıları
* Fıkra
* Makale
* Bildiri
Türkçe'nin Tarihi Gelişimi, Zenginliği,
Söz Varlığı
Anlatım, gösterme, soru-cevap
13. Hafta
Türkçe'de Ses Olayları
Anlatım, gösterme, soru-cevap
14. Hafta
Dil Kirlenmesi Nedir?
Dil Kirlenmesini Önlemek İçin Neler Yapılabilir?
Anlatım, gösterme, soru-cevap
15. Hafta
YARIYIL SONU SINAVI
Test
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Kısa sınav(lar)
1
20
Final
1
80
ÖÇ-1
1.“Dil” hakkında genel bilgi sahibi olur. Bu ana başlıkta dil ve dil olgusu üzerinde görüşleri, dilin doğuş sebeplerini, anlaşmanın nasıl başladığı ve geliştiği konusunu kavrar.
ÖÇ-2
2. Bir konuda yazı yazmanın kurallarını kavrar, bunun için temel bilgileri özümseyerek yazma etkinliğini başarıyla yapma duruma gelir.
ÖÇ-3
3. Dilin doğru ve etkili kullanılması için onu alt yapısındaki bütün zenginliğiyle kavrar, zengin bir kültüre ve hayal gücüne sahip, yaratıcı olmanın gereğini okunacak metinlerle kavrar, güzel , etkili metinle,güzel olmayan metni ayırt eder.
ÖÇ-4
4. Resmî ve özel kurumlarla iletişimi doğru ve etkili sağlar, isteklerini kısa öz, ama tam olarak ifade edebilmenin, dilekçe yazmanın, rapor hazırlamanın kurallarını kavrar.
ÖÇ-5
5. Dilimiz Türkçenin dünya dilleri arasındaki yerini kavrar, gururla zengin ve güzel olan dilini kullanma becerisini kazanır.
ÖÇ-6
6. Çeşitli edebî türlerden okunacak metinlerle bilgi, görgü, hayat tecrübesi ve hayata bakış açısını değiştirerek farklı görüşlere hoşgörüyle yaklaşmayı anlar.
ÖÇ-7
7. Akademik bir konuşmayı dinlemeyi, soru sormayı, gerekli açıklama yapmayı öğrenir, böylece toplum içi davranışların nasıl olması gerektiğini öğrenir.
ÖÇ-8
8.Bilgi edinme kaynaklarından okuma, dinleme, görme, gezme, yapma metotlarıyla kendi yeteneklerini geliştirir, aydın, sorun çözen kişiler olmayı öğrenir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Beslenmeyle ilintili genel sağlık sorunlarını belirleyebilme ve değerlendirebilme konularını kapsar. Bireyler arası yazılı ve sözlü etkin iletişim kurabilme, disiplinler arası ekip çalışması yapabilme.
PÇ-2
Beslenme ve Diyetetik uygulamalarını, bu alandaki bilgi birikimini kullanarak açıklayabilme, materyal geliştirme ve kanıta dayalı veri sunabilme.
PÇ-3
Danışanların sorunlarına yönelik, çeşitli beslenme ve diyet önerileri sunabilmek için gereksinimlerini saptama yöntemleri ile tanımlanması, bireysel tedavi protokolü yapılması ve sonuçlarının değerlendirilmesi gibi uygulamaları gerçekleştirebilme.
PÇ-4
Diyetisyenlik mesleğini etkileyen plan, politika, yasa, yönetmelik, mevzuatları izleyebilme, mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda kişisel sorumluluk üstlenebilme
PÇ-5
Diyetisyen-danışan ilişkilerinde oluşabilecek etik sorunları tanımlayıp çözümleyebilme, danışanların güvenli, sağlıklı ve ulaşılabilir yiyecekleri seçmesini destekleyecek stratejiler geliştirebilme
PÇ-6
Beslenme ve Diyetetik öğrencilerine ve stayjerlerine, uygulamalı eğitimlerde ve stajlarında mesleki danışmanlık yapabilir.
PÇ-7
Nitelikli bir beslenme ve diyetetik hizmeti sunabilme, sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavilerinde, yiyecek-içecek sektöründe mesleki bilgi ve becerilerini uygulayabilme
PÇ-8
Besinler, beslenme, diyetetik, yönetim ve diğer alanlarda temel bilgi, bilimsel duruş ve mesleki yeteneklere, yeterli donanıma sahip olabilme
PÇ-9
Farklı yaş gruplarındaki hasta bireylerin sosyokültürel ve ekonomik yapısını, beslenme alışkanlıklarını dikkate alarak bireye uygun tıbbi beslenme tedavisini planlama, uygulama, takibi ve değerlendirme
PÇ-10
Besin üretim-tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirebilme ve besin güvenliği, güvencesine yönelik standartlar ve yasal düzenlemeleri uygulayabilme bilgisine sahip olabilme