Karbonhidratlar, proteinler ve lipitlerin gıda kaynaklarının, sindirim-emilim özelliklerinin, gereksinimlerinin ve hastalıkların önlenmesindeki rollerinin; mikrobesinler ve suyun fonksiyonlarının, gıda kaynaklarının, emilim, taşınma, depolama, atım özelliklerinin, gereksinimlerinin, yetersiz veya aşırı alımdan kaynaklanan hastalık / bozuklukların; enerji dengesi ve vücut kompozisyonunun tanımlanması, vücut yağının çok fazla veya çok az olmasından kaynaklanan sağlık problemlerinin; diyet ve fiziksel aktivite kayıtları tutularak besin alımının ve enerji dengesinin nasıl değerlendirileceğinin; medyada beslenme ile ilgili doğru veya yanıltıcı bilgilerin ayırt edilmesi bir web sitesinin güvenilir olup olmadığına karar verme, kanıta dayalı bilimsel verilere ulaşma konularında temel bilgi ve kavramların öğrenilmesi.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
Derse devam zorunluluğu
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Pelin Baltacı
Asistanlar
Arş. Gör. Nursena Uyarer
Ders Gün,Saat ve Yeri
Teori--> Pazartesi, 09.00-13.45, CB-01-02 nolu derslik Şirinevler Yerleşkesi
Laboratuvar Grup 1--> Çarşamba 09.00-12.45 C Blok BESİNLAB
Laboratuvar Grup 2-->Çarşamba 13.00-16.45 C Blok BESİNLAB
Görüşme Saatleri ve Yeri
Salı, 10.00-15.00, Hukuk Fakültesi Binası 2. Kat SBF-201 nolu oda
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
- Anlatım
- Soru Cevap
Temel Kaynaklar
Ders notları
Diğer Kaynaklar
- İnsanda Beslenme Esasları (2023). Editör: A. Stewart Truswell , Jim Mann, Çeviri Editörleri: Doç. Dr. Meltem Soylu, Prof. Dr. Fatma, 1. Baskı, ISBN: 9786257564861, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri.
- Beslenme İlkeleri 1-2 (2021). Editör: Prof. Dr. Neriman İnanç. Hedef CS Yayıncılık.
- Temel Beslenme Bilimi Uygulamaları (2021). Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 1. Baskı, Ankara.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Karbonhidratlar: Özellikleri, kaynakları, sindirimi, emilimi, gereksinmeler, yetersiz ve aşırı alıma ilişkin sorunlar
Anlatım, tartışma
2. Hafta
Karbonhidratlar: Özellikleri, kaynakları, sindirimi, emilimi, gereksinmeler, yetersiz ve aşırı alıma ilişkin sorunlar
Anlatım, tartışma
3. Hafta
Karbonhidratlar: Özellikleri, kaynakları, sindirimi, emilimi, gereksinmeler, yetersiz ve aşırı alıma ilişkin sorunlar
Anlatım, tartışma
4. Hafta
Karbonhidratlar, Proteinlere giriş
Anlatım, tartışma
5. Hafta
Proteinler: Özellikleri, kaynakları, sindirimi, emilimi, gereksinmeler, yetersiz ve aşırı alıma ilişkin sorunlar
Anlatım, tartışma
6. Hafta
Proteinler: Özellikleri, kaynakları, sindirimi, emilimi, gereksinmeler, yetersiz ve aşırı alıma ilişkin sorunlar
Anlatım, tartışma
7. Hafta
Lipidler: Özellikleri, kaynakları, sindirimi, emilimi, gereksinmeler, yetersiz ve aşırı alıma ilişkin sorunlar
Anlatım, tartışma
8. Hafta
Lipidler: Özellikleri, kaynakları, sindirimi, emilimi, gereksinmeler, yetersiz ve aşırı alıma ilişkin sorunlar
Anlatım, tartışma
9. Hafta
Ara sınav
Ara sınav
10. Hafta
Ölçü alma, genel laboratuvar kuralları
Pratik Uygulama
11. Hafta
Karbonhidratlarda meydana gelen kimyasal reaksiyonlar
Pratik Uygulama
12. Hafta
Proteinlerde meydana gelen kimyasal reaksiyonlar
Pratik Uygulama
13. Hafta
Lipidlerde meydana gelen kimyasal reaksiyonlar
Pratik Uygulama
14. Hafta
Sebze ve meyvelerde meydana gelen kimyasal reaksiyonlar, Renk değişimi
Pratik Uygulama
15. Hafta
Final sınavı
16. Hafta
Final sınavı
17. Hafta
Final sınavı
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
2
40
Laboratuvar
1
20
Final
1
40
ÖÇ-1
Enerji ve makro besin ögelerinin (karbonhidrat, protein, yağ̆) sağlıklı beslenme ve vücut çalışmasındaki önemini kavrar.
ÖÇ-2
Besinleri enerji, karbonhidrat, protein ve yağ içerikleri açısından karşılaştırır ve değerlendirir. Farklı yaş ve cinsiyete göre günlük enerji, karbonhidrat, protein ve yağ gereksinmeleri ile bunların sağlanabileceği besinlerin tür ve miktarını bilir.
ÖÇ-3
Beslenme durumunun saptanmasında, bireysel besin tüketim kayıtları ve fiziksel aktivite kayıt yöntemlerini uygular.
ÖÇ-4
Besin ögelerinin günlük tüketim miktarlarını saptar ve önerilere göre karşılaştırma yapar, genel beslenme durumu, beslenme alışkanlıklarını değerlendirir, diyet örüntüsünü yorumlar.
ÖÇ-5
Sağlıklı beslenme için besin ve besin gruplarına yönelik öneriler geliştirir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Beslenmeyle ilintili genel sağlık sorunlarını belirleyebilme ve değerlendirebilme konularını kapsar. Bireyler arası yazılı ve sözlü etkin iletişim kurabilme, disiplinler arası ekip çalışması yapabilme.
PÇ-2
Beslenme ve Diyetetik uygulamalarını, bu alandaki bilgi birikimini kullanarak açıklayabilme, materyal geliştirme ve kanıta dayalı veri sunabilme.
PÇ-3
Danışanların sorunlarına yönelik, çeşitli beslenme ve diyet önerileri sunabilmek için gereksinimlerini saptama yöntemleri ile tanımlanması, bireysel tedavi protokolü yapılması ve sonuçlarının değerlendirilmesi gibi uygulamaları gerçekleştirebilme.
PÇ-4
Diyetisyenlik mesleğini etkileyen plan, politika, yasa, yönetmelik, mevzuatları izleyebilme, mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda kişisel sorumluluk üstlenebilme
PÇ-5
Diyetisyen-danışan ilişkilerinde oluşabilecek etik sorunları tanımlayıp çözümleyebilme, danışanların güvenli, sağlıklı ve ulaşılabilir yiyecekleri seçmesini destekleyecek stratejiler geliştirebilme
PÇ-6
Beslenme ve Diyetetik öğrencilerine ve stayjerlerine, uygulamalı eğitimlerde ve stajlarında mesleki danışmanlık yapabilir.
PÇ-7
Nitelikli bir beslenme ve diyetetik hizmeti sunabilme, sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavilerinde, yiyecek-içecek sektöründe mesleki bilgi ve becerilerini uygulayabilme
PÇ-8
Besinler, beslenme, diyetetik, yönetim ve diğer alanlarda temel bilgi, bilimsel duruş ve mesleki yeteneklere, yeterli donanıma sahip olabilme
PÇ-9
Farklı yaş gruplarındaki hasta bireylerin sosyokültürel ve ekonomik yapısını, beslenme alışkanlıklarını dikkate alarak bireye uygun tıbbi beslenme tedavisini planlama, uygulama, takibi ve değerlendirme
PÇ-10
Besin üretim-tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirebilme ve besin güvenliği, güvencesine yönelik standartlar ve yasal düzenlemeleri uygulayabilme bilgisine sahip olabilme