Psikolojinin temel kavramlarının öğrenilmesini amaçlamaktadır. Modern psikoloji insanların düşünce, davranış ve duygularını inceleyen bir bilim dalıdır. Giriş niteliğinde olan derste öğrenme, hafıza, zeka, motivasyon, karakter gibi çeşitli konuları incelenecektir. Ders, psikolojideki ana kuramsal yaklaşımları ve araştırma bulgularını özetleyecek, psikolojideki bilimsel araştırma süreçlerini tanıtacaktır. Bu ders kapsamında bilişsel psikoloji, sosyal psikoloji, gelişimsel psikoloji ve sağlık psikolojisi gibi çeşitli araştırma alanlarına odaklanılacak; genetik ve çevre etkileşimleri, hatırlama ve öğrenme süreçleri, zeka ve sorun çözme, karakter kuramları ve motivasyon, stres ve sağlık gibi konular tartışılacaktır
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Öğr.Gör. Şeymanur Gültekin
Asistanlar
Arş. Gör. Nursena Uyarer
Ders Gün,Saat ve Yeri
Pazartesi, 09.00-10.45, C Blok CB-01-01
Görüşme Saatleri ve Yeri
.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
Temel Kaynaklar
Morris, Charles G., (2002). Psikolojiyi Anlamak. Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
Atkinson, Rita L., Atkinson Richard C. (2008). Psikolojiye Giriş. Arkadaş Yayınları.
Cüceloğlu D. (2007). İnsan ve Davranışı. Remzi Kitabevi.
Özakpınar, Yılmaz, Modern Psikolojinin Gelişimi, Ötüken Yayınları.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Bir Bilim Olarak Psikoloji
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2. Hafta
Psikolojide araştırma yöntemleri
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3. Hafta
Çevre ve Doğa Etkileşimi
Davranış ve Genetik
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4. Hafta
Öğrenme
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5. Hafta
Hafıza
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6. Hafta
Normal Dışı Davranışlar ve Psikopatoloji
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7. Hafta
Kuramlar
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8. Hafta
Ara sınav
9. Hafta
Güdülenme ve Motivasyon - Kaygı, Engellenme ve Çatışma
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10. Hafta
Karakter
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11. Hafta
Stres ve Sağlık
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12. Hafta
Terapiler
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13. Hafta
Yeme Davranışları, Psikoloji ve Beslenme
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14. Hafta
Yeme Bozuklukları
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15. Hafta
Final sınavı
16. Hafta
Final sınavı
17. Hafta
Final sınavı
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Farklı psikolojik akımlar arasındaki ayrımı yapabiliyor olmalarını
ÖÇ-2
Herhangi bir psikoloji araştırma denencesinin (hipotezinin) nasıl ölçülebileceği ile ilgili adımları takip edebiliyor olmalarını
ÖÇ-3
Temel psikolojik kavram ve kuramlara hakim olmalarını
ÖÇ-4
İnsan davranışını açıklayan farklı psikolojik yaklaşımlar ve alanlar arasındaki ilişkiyi anlıyor olmalarını
ÖÇ-5
Herhangi bir davranışın olası nedenlerini farklı parametreler açısından irdeleme becerisine sahip olmalarını
ÖÇ-6
Psikolojinin alt alanları ile ilgili, temel psikolojik kavram ve kuramlara hakim olmalarını
ÖÇ-7
Psikolojinin günlük yaşamdaki uygulamalarını görme ve analiz etme becerisine sahip olmalarını
ÖÇ-8
Psikolojinin araştırma yöntemleriyle, psikolojinin zihin-beden (beyin) etkileşimi çerçevesindeki çeşitli inceleme alanlarıyla (duyumsama, algılama, düşünme, öğrenme, zeka, dil, vb.) tanışmasını sağlamaktır.
ÖÇ-9
Psikolojinin araştırma yöntemleriyle, psikolojinin zihin-beden (beyin) etkileşimi çerçevesindeki çeşitli inceleme alanlarıyla (duyumsama, algılama, düşünme, öğrenme, zeka, dil, vb.) tanışmasını sağlamaktır.
Program Çıktıları
PÇ-1
Beslenmeyle ilintili genel sağlık sorunlarını belirleyebilme ve değerlendirebilme konularını kapsar. Bireyler arası yazılı ve sözlü etkin iletişim kurabilme, disiplinler arası ekip çalışması yapabilme.
PÇ-2
Beslenme ve Diyetetik uygulamalarını, bu alandaki bilgi birikimini kullanarak açıklayabilme, materyal geliştirme ve kanıta dayalı veri sunabilme.
PÇ-3
Danışanların sorunlarına yönelik, çeşitli beslenme ve diyet önerileri sunabilmek için gereksinimlerini saptama yöntemleri ile tanımlanması, bireysel tedavi protokolü yapılması ve sonuçlarının değerlendirilmesi gibi uygulamaları gerçekleştirebilme.
PÇ-4
Diyetisyenlik mesleğini etkileyen plan, politika, yasa, yönetmelik, mevzuatları izleyebilme, mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda kişisel sorumluluk üstlenebilme
PÇ-5
Diyetisyen-danışan ilişkilerinde oluşabilecek etik sorunları tanımlayıp çözümleyebilme, danışanların güvenli, sağlıklı ve ulaşılabilir yiyecekleri seçmesini destekleyecek stratejiler geliştirebilme
PÇ-6
Beslenme ve Diyetetik öğrencilerine ve stayjerlerine, uygulamalı eğitimlerde ve stajlarında mesleki danışmanlık yapabilir.
PÇ-7
Nitelikli bir beslenme ve diyetetik hizmeti sunabilme, sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavilerinde, yiyecek-içecek sektöründe mesleki bilgi ve becerilerini uygulayabilme
PÇ-8
Besinler, beslenme, diyetetik, yönetim ve diğer alanlarda temel bilgi, bilimsel duruş ve mesleki yeteneklere, yeterli donanıma sahip olabilme
PÇ-9
Farklı yaş gruplarındaki hasta bireylerin sosyokültürel ve ekonomik yapısını, beslenme alışkanlıklarını dikkate alarak bireye uygun tıbbi beslenme tedavisini planlama, uygulama, takibi ve değerlendirme
PÇ-10
Besin üretim-tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirebilme ve besin güvenliği, güvencesine yönelik standartlar ve yasal düzenlemeleri uygulayabilme bilgisine sahip olabilme