1) Besinlerle mikroorganizmalar arasındaki ilişkileri ve bu ilişkinin yarar ve faydalarını öğretmeyi amaçlar.
2) Mikroorganizmaların neden oldukları gıda kaynaklı bozulmaları, gıda kaynaklı enfeksiyonları ve gıda kaynaklı intoksikasyonları öğretmeyi amaçlar.
3) Fermentasyon, Prebiyotik ve Probiyotik kavramlarını öğretmeyi amaçlar.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
Teorik derslerde en az %70, Laboratuvar uygulamalarında ise en az %80 oranında derse katılım zorunludur.
1) Derslerin detaylı olarak anlatılması
2) Her hafta öğretilen konuların detayları kapsamında öğrencilerle soru-cevap yaparak öğrenilen bilgilerin pekiştirilmesi
3) Laboratuvar uygulamalarında öğrencilere öğretilen konuların pratiğinin öğretilmesi ve öğrenciye ilgili pratiklerin yaptırılması
Temel Kaynaklar
1) Dersin öğretim üyesinin kendi çalışma notlarından ve ulusal+uluslararası kaynaklardan derleyerek hazırladığı detaylı sunumlar
2) Ray, B., Bhunia, A.(2016) "Fundamental Food Microbiology" Çeviri Editörü: Heperkan, D. Temel Gıda Mikrobiyolojisi, Fifth Edition, CRC Press, London & New York.
3) Dalgıç, A.C. ve ark. (2017) "Gıda Mikroiyolojisi" Editör: Erkmen, O., Beşinci Baskı, Efil Yayınevi, Ankara.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Besin Mikrobiyolojisine Giriş+Gıda Kaynaklı Önemli Mikroorganizmalar ve Bulaş Yolları-1
1) Prokaryotik-Ökaryotik canlıları tanımlar ve mikroorganizmaları sınıflandırır.
ÖÇ-2
2) Besin maddeleri ile mikroorganizmalar arasındaki yararlı ve zararlı olan tüm ilişkileri açıklar.
ÖÇ-3
3) Gıda kaynaklı bozulmalara+enfeksiyonlara+intoksikasyonlara neden olan bakterileri listeler.
ÖÇ-4
4) Gıda kaynaklı bozulmalara+enfeksiyonlara+intoksikasyonlara neden olan fungusları listeler.
ÖÇ-5
5) Gıda kaynaklı bozulmalara+enfeksiyonlara+intoksikasyonlara neden olan parazitik yaşam formlarını listeler.
ÖÇ-6
6) Gıda kaynaklı enfeksiyonlara+intoksikasyonlara neden olan virüsleri listeler.
ÖÇ-7
7) Fermentasyon, Prebiyotik, Probiyotik kavramları ile Gıda Güvenliği Sistemlerini açıklar.
Program Çıktıları
PÇ-1
Beslenmeyle ilintili genel sağlık sorunlarını belirleyebilme ve değerlendirebilme konularını kapsar. Bireyler arası yazılı ve sözlü etkin iletişim kurabilme, disiplinler arası ekip çalışması yapabilme.
PÇ-2
Beslenme ve Diyetetik uygulamalarını, bu alandaki bilgi birikimini kullanarak açıklayabilme, materyal geliştirme ve kanıta dayalı veri sunabilme.
PÇ-3
Danışanların sorunlarına yönelik, çeşitli beslenme ve diyet önerileri sunabilmek için gereksinimlerini saptama yöntemleri ile tanımlanması, bireysel tedavi protokolü yapılması ve sonuçlarının değerlendirilmesi gibi uygulamaları gerçekleştirebilme.
PÇ-4
Diyetisyenlik mesleğini etkileyen plan, politika, yasa, yönetmelik, mevzuatları izleyebilme, mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda kişisel sorumluluk üstlenebilme
PÇ-5
Diyetisyen-danışan ilişkilerinde oluşabilecek etik sorunları tanımlayıp çözümleyebilme, danışanların güvenli, sağlıklı ve ulaşılabilir yiyecekleri seçmesini destekleyecek stratejiler geliştirebilme
PÇ-6
Beslenme ve Diyetetik öğrencilerine ve stayjerlerine, uygulamalı eğitimlerde ve stajlarında mesleki danışmanlık yapabilir.
PÇ-7
Nitelikli bir beslenme ve diyetetik hizmeti sunabilme, sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavilerinde, yiyecek-içecek sektöründe mesleki bilgi ve becerilerini uygulayabilme
PÇ-8
Besinler, beslenme, diyetetik, yönetim ve diğer alanlarda temel bilgi, bilimsel duruş ve mesleki yeteneklere, yeterli donanıma sahip olabilme
PÇ-9
Farklı yaş gruplarındaki hasta bireylerin sosyokültürel ve ekonomik yapısını, beslenme alışkanlıklarını dikkate alarak bireye uygun tıbbi beslenme tedavisini planlama, uygulama, takibi ve değerlendirme
PÇ-10
Besin üretim-tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirebilme ve besin güvenliği, güvencesine yönelik standartlar ve yasal düzenlemeleri uygulayabilme bilgisine sahip olabilme