Yetişkin Hastalıklarında Beslenme ve Diyetetik Uygulamaları I
Ders Kodu
Yarıyıl
Ders Adı
T/U/L
Türü
Öğrenim Dili
AKTS
BES5001
5
Yetişkin Hastalıklarında Beslenme ve Diyetetik Uygulamaları I
3/2/0
Z
Türkçe
4
Dersin Amacı
•Hastalıklar ve hastalıkların tedavisinde verilecek diyetin ne olacağının
öğrenilmesi amaçlanır. Çeşitli hastalıkların oluşmasında beslenmenin rolünü ve hastalıklara uygun diyet planlama hakkında bilgi sahibi olunmasını sağlamaktır.
Tıbbi beslenme tedavisinin önemi, obezite, yeme bozuklukları, diyabet, kalp-damar hastalıkları, metabolik sendrom, gastrointestinal sistem ve sinir sistemi hastalıkları varlığında beslenme tedavisinin öğretilmesi amaçlanır.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Nezihe Şengün
Asistanlar
Arş.Gör. Nursena Uyarer
Ders Gün,Saat ve Yeri
Bu ders, bu eğitim öğretim yarıyılında verilmemektedir.
Baysal A.ve ark., Diyet El Kitabı, Yenilenmiş 3. Baskı, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2020.
Mercanlıgil S, Şahin H, Akbulut G, Yıldırım H.Yetişkin Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi, Ankara Nobel Tıp Kitapevi, Ankara, 2021
Diğer Kaynaklar
- Mahan L.K., Escott-Stump S., Karuse's Food, Nutrition and Diet Therapy, 10th Edition, W. B. Saunders Company, USA, 2000.
- Whitney E. N., Rolfes S.R.Understanding Nutrition 7th Edition, West Publishing Company, USA, 1996.
- Lankford T.R. Foundations of Normal and Therapeutic nutrition, 2nd Edition, Delmar Publishing, USA, 1994.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Obezite ve beslenme
Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
2. Hafta
Obezite ve beslenme
Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
3. Hafta
Yeme bozuklukları ve beslenme
Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
4. Hafta
Diyabet ve TBT
Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
5. Hafta
Diyabet ve TBT
Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
6. Hafta
Diyabet ve TBT
Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
7. Hafta
Ara Sınav
8. Hafta
Kalp damar hastalıklar - Hipertansiyon ve TBT
Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
9. Hafta
Kalp damar hastalıklar - Hipertansiyon ve TBT
Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
10. Hafta
Kemik Eklem hastaları ve TBT
Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
11. Hafta
GİS hastalıkları ve TBT
Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
12. Hafta
GİS hastalıkları ve TBT
Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
13. Hafta
GİS hastalıkları ve TBT
Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
14. Hafta
Final Sınavı
15. Hafta
Final sınavı
16. Hafta
Final sınavı
17. Hafta
Final sınavı
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Beslenme ile ilintili yetişkin hastalıklarında tıbbi terminolojiyi ve hastalık sınıflamasını öğrenir.
ÖÇ-2
Yetişkin bireylerde akut ve kronik hastalıkların etiyolojisi, bulguları ve komplikasyonlarının beslenme ile etkileşimini yorumlar.
ÖÇ-3
Besin ve besin ögesi alımı modifikasyonlarının gerekçelerini ve bu hastalıklardan korunmada veya hastalıkların tedavisinde nasıl uygulanacağını bilir.
ÖÇ-4
Hastalığa özgü enerji ve besin ögelerinin gereksinmelerinin hesaplanmasını, sonuçların nasıl yorumlanacağını ve uygun diyet planlamasını öğrenir.
ÖÇ-5
Farklı beslenme alışkanlıkları, kültürel altyapıları ve sosyoekonomik durumları olan kişilerin diyetlerinin nasıl düzenleneceğini, besinsel biyoyararlılığın besin gereksinimlerinin karşılanmasını etkilediğini anlar.
ÖÇ-6
Akut ve kronik hastalıkların önlenmesinde ve tedavilerinde beslenme ve diyetetik uygulamalarını öğrenir.
ÖÇ-7
Akut ve kronik hastalığı olan bireylerde kişiye özel tıbbi beslenme tedavisi programını geliştirme, uygulama ve izleme becerisi kazanır.
ÖÇ-8
Hastaların beslenme durumunu değerlendirme ve beslenme konusunda eğitim verme becerisi kazanır.
ÖÇ-9
Yetişkin hastalarda enteral ve parenteral beslenme uygulamalarını öğrenir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Beslenmeyle ilintili genel sağlık sorunlarını belirleyebilme ve değerlendirebilme konularını kapsar. Bireyler arası yazılı ve sözlü etkin iletişim kurabilme, disiplinler arası ekip çalışması yapabilme.
PÇ-2
Beslenme ve Diyetetik uygulamalarını, bu alandaki bilgi birikimini kullanarak açıklayabilme, materyal geliştirme ve kanıta dayalı veri sunabilme.
PÇ-3
Danışanların sorunlarına yönelik, çeşitli beslenme ve diyet önerileri sunabilmek için gereksinimlerini saptama yöntemleri ile tanımlanması, bireysel tedavi protokolü yapılması ve sonuçlarının değerlendirilmesi gibi uygulamaları gerçekleştirebilme.
PÇ-4
Diyetisyenlik mesleğini etkileyen plan, politika, yasa, yönetmelik, mevzuatları izleyebilme, mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda kişisel sorumluluk üstlenebilme
PÇ-5
Diyetisyen-danışan ilişkilerinde oluşabilecek etik sorunları tanımlayıp çözümleyebilme, danışanların güvenli, sağlıklı ve ulaşılabilir yiyecekleri seçmesini destekleyecek stratejiler geliştirebilme
PÇ-6
Beslenme ve Diyetetik öğrencilerine ve stayjerlerine, uygulamalı eğitimlerde ve stajlarında mesleki danışmanlık yapabilir.
PÇ-7
Nitelikli bir beslenme ve diyetetik hizmeti sunabilme, sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavilerinde, yiyecek-içecek sektöründe mesleki bilgi ve becerilerini uygulayabilme
PÇ-8
Besinler, beslenme, diyetetik, yönetim ve diğer alanlarda temel bilgi, bilimsel duruş ve mesleki yeteneklere, yeterli donanıma sahip olabilme
PÇ-9
Farklı yaş gruplarındaki hasta bireylerin sosyokültürel ve ekonomik yapısını, beslenme alışkanlıklarını dikkate alarak bireye uygun tıbbi beslenme tedavisini planlama, uygulama, takibi ve değerlendirme
PÇ-10
Besin üretim-tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirebilme ve besin güvenliği, güvencesine yönelik standartlar ve yasal düzenlemeleri uygulayabilme bilgisine sahip olabilme