Lisans
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Beslenme ve Diyetetik
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Beslenme ve Diyetetik Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / Toplumda Beslenme Durumunun Saptanması

Toplumda Beslenme Durumunun Saptanması

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
BES5006 Toplumda Beslenme Durumunun Saptanması 3/0/0 SA Türkçe 3
Dersin Amacı
Toplum beslenmesi ve beslenme epidemiyolojisi ile beslenme durumunun saptanması yöntemlerini öğrenip açıklayabilmek, bu yöntemleri hasta ve sağlıklı bireylerin beslenme durumunun saptanmasında uygulayabilmek ve bu konularda bilgi ve beceri kazanmaktır.
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar -
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Gözde Ekici
Asistanlar -
Ders Gün,Saat ve Yeri Bu ders, bu eğitim-öğretim döneminde verilmemektedir
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
Temel Kaynaklar Baysal A.ve ark., Diyet El Kitabı, Yenilenmiş 3. Baskı, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 1999.
Diğer Kaynaklar - Banks J., Breeze E., Lessof C., Nazroo J., Living in the 21st century: older people in England THE 2006 ENGLISH STUDY OF AGEING, July 2008.

-  Measuring Change in Nutritional Status, Guidelines for Assessing the nutritional impact of supplementary feedind programmes for vulnerable groups, WHO, 1983

- Cogill, Bruce., Anthropometric Indicators Measurement Guide, Food and Nutrition Technical Assistance Project, Academy for Educational Development, Washington. D.C., 2003

- http://www.who.int/childgrowth/software/anthro_pc_manual_v322.pdf
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Giriş ve Genel kavramlar Sözlü Anlatım, Uygulama
2. Hafta Beslenme epidemiyolojisi ve beslenmenin değerlendirilmesi Sözlü Anlatım, Uygulama
3. Hafta Beslenme durumunu saptama yöntemleri Sözlü Anlatım, Uygulama
4. Hafta Antropometrik ölçümlerin uygulanması ve değerlendirilmesi I Sözlü Anlatım, Uygulama
5. Hafta Antropometrik ölçümlerin uygulanması ve değerlendirilmesi II Sözlü Anlatım, Uygulama
6. Hafta Biyokimyasal ve biyofizik yöntemlerin uygulanması ve değerlendirilmesi I Sözlü Anlatım, Uygulama
7. Hafta Biyokimyasal ve biyofizik yöntemlerin uygulanması ve değerlendirilmesi II Sözlü Anlatım, Uygulama
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Enerji harcamasının saptanması Sözlü Anlatım, Uygulama
10. Hafta Beslenme durumunun saptanmasında kullanılan tarama ve değerlendirme araçları Sözlü Anlatım, Uygulama
11. Hafta Besin tüketim araştırmaları ve diyet kalite indeksleri Sözlü Anlatım, Uygulama
12. Hafta Beslenmenin değerlendirilmesinde güncel yaklaşımlar Sözlü Anlatım, Uygulama
13. Hafta Genel tekrar Sözlü Anlatım, Uygulama
14. Hafta Genel tekrar Sözlü Anlatım, Uygulama
15. Hafta Final Sınavı
16. Hafta Final Sınavı
17. Hafta Final Sınavı
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 20
Kısa sınav(lar) 1 10
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 10
Final 1 60


ÖÇ-1Toplum beslenmesi, toplum sağlığı diyetisyeni ve beslenme durumunun değerlendirilmesi kavramlarını öğrenir.
ÖÇ-2Beslenme durumunun saptanması yöntemlerini (antropometrik ölçümler, klinik bulgular ve biyokimyasal yöntemler, besin tüketim araştırmaları) öğrenir. 

ÖÇ-3Beslenme durumunun saptanması yöntemlerini uygular ve değerlendirir.
ÖÇ-4Besin tüketim durumunu değerlendirilmesinin önemini ve gerekliliğini kavrar.
ÖÇ-5Çocuk, yetişkin ve yaşlılarda vücut 
ağırlığı, boy uzunluğu, uzunluk (diz boyu, oturma yüksekliği, ulna uzunluğu, kulaç uzunluğu vb), çevre (baş, bel, kalça, baldır, boyun, üst orta kol, bilek), çap ve genişlik (dirsek, biakromiyal), deri kıvrım kalınlığı (triseps, biseps, subskapular, suprailiyak), biyoelektrik empedans analizi ölçümlerini yapabilir, değerlendirir, ölçümleri referans değerlerle/ standartlarla kıyaslar ve yorumlar. 

ÖÇ-6Beslenme durumunun değerlendirilmesinde; beslenme yetersizliği biyokimyasal ve klinik bulgularını öğrenir. 

ÖÇ-7Ulusal, hane halkı ve bireysel düzeyde besin tüketim durumunun değerlendirilmesi ayrımımı yapar. 

ÖÇ-8Besin tüketim araştırmalarının değerlendirilmesi yöntemlerini ve diyet kalite indekslerini öğrenir, uygular ve değerlendirir.
ÖÇ-9Beslenme durumunu tarama testlerini/araçlarını tanır, geçerli ve güvenli olan yöntemin ayrımını yapabilir.
ÖÇ-10Beslenme durumunu tarama 
testlerini/araçlarını uygular ve 
değerlendirir. 

ÖÇ-11Bireylere, gruplara ve topluluklara 
yönelik sağlıklı besin seçeneklerini 
öğrenir. 

ÖÇ-12Farklı diyet kayıt yöntemlerini (24 
saatlik besin tüketimi, tartı yöntemi, besin tüketim sıklığı vd.) öğrenir, uygular ve değerlendirir. 

ÖÇ-13Besin tüketim verilerinden; enerji ve diğer besin ögelerinin alımını hesaplar ve ulusal/uluslararası önerilere göre değerlendirir. 

ÖÇ-14Sağlıklı besin seçimine yönelik ekolojik, çevresel veya toplumsal değişkenleri öğrenir. 

ÖÇ-15Beslenme araştırması planlayabilir, anket hazırlayabilir, uygulayabilir, değerlendirebilir. 

ÖÇ-16Beslenme araştırmalarına yönelik bilgisayar programlarını öğrenir. 

Program Çıktıları
PÇ-1Beslenmeyle ilintili genel sağlık sorunlarını belirleyebilme ve değerlendirebilme konularını kapsar. Bireyler arası yazılı ve sözlü etkin iletişim kurabilme, disiplinler arası ekip çalışması yapabilme.
PÇ-2Beslenme ve Diyetetik uygulamalarını, bu alandaki bilgi birikimini kullanarak açıklayabilme, materyal geliştirme ve kanıta dayalı veri sunabilme.
PÇ-3Danışanların sorunlarına yönelik, çeşitli beslenme ve diyet önerileri sunabilmek için gereksinimlerini saptama yöntemleri ile tanımlanması, bireysel tedavi protokolü yapılması ve sonuçlarının değerlendirilmesi gibi uygulamaları gerçekleştirebilme.
PÇ-4Diyetisyenlik mesleğini etkileyen plan, politika, yasa, yönetmelik, mevzuatları izleyebilme, mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda kişisel sorumluluk üstlenebilme
PÇ-5Diyetisyen-danışan ilişkilerinde oluşabilecek etik sorunları tanımlayıp çözümleyebilme, danışanların güvenli, sağlıklı ve ulaşılabilir yiyecekleri seçmesini destekleyecek stratejiler geliştirebilme
PÇ-6Beslenme ve Diyetetik öğrencilerine ve stayjerlerine, uygulamalı eğitimlerde ve stajlarında mesleki danışmanlık yapabilir.
PÇ-7Nitelikli bir beslenme ve diyetetik hizmeti sunabilme, sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavilerinde, yiyecek-içecek sektöründe mesleki bilgi ve becerilerini uygulayabilme
PÇ-8Besinler, beslenme, diyetetik, yönetim ve diğer alanlarda temel bilgi, bilimsel duruş ve mesleki yeteneklere, yeterli donanıma sahip olabilme
PÇ-9Farklı yaş gruplarındaki hasta bireylerin sosyokültürel ve ekonomik yapısını, beslenme alışkanlıklarını dikkate alarak bireye uygun tıbbi beslenme tedavisini planlama, uygulama, takibi ve değerlendirme
PÇ-10Besin üretim-tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirebilme ve besin güvenliği, güvencesine yönelik standartlar ve yasal düzenlemeleri uygulayabilme bilgisine sahip olabilme
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10
ÖÇ 1          
ÖÇ 2          
ÖÇ 3          
ÖÇ 4          
ÖÇ 5          
ÖÇ 6          
ÖÇ 7          
ÖÇ 8          
ÖÇ 9          
ÖÇ 10          
ÖÇ 11          
ÖÇ 12          
ÖÇ 13          
ÖÇ 14          
ÖÇ 15          
ÖÇ 16