Sporcu beslenmesinin temel özelliklerini öğrenmek,
Farklı spor dallarında ve farklı çevresel koşullarda beslenme farklılıkları konusunda bilgilenmek.
Pratik uygulama örneklerini görmek.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Nezihe Şengün
Asistanlar
Arş. Gör. Nursena Uyarer
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba, 14:00-16:45, CB B2-02 (B2 AMFİ)
Görüşme Saatleri ve Yeri
Dr. Öğr. Üyesi Nezihe Şengün, HUKUK FAKÜLTESİ 2. KAT, ÇARŞAMBA, Saat: 10:00-13:00
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama
Saha gözlemi
Temel Kaynaklar
Manore M., Thompson J. Sports nutrition for health and performance. Human Kinetics, USA, 2000.
Diğer Kaynaklar
-McArdle WD, Katch FI, Katch VL. Exercise physıology: Energy, Nutrition and Human Performance.Williams and Wilkins A Waverly Company, 1996.
-Food and Nutrition Board, Institute of Medicine, The Role of Protein and Amino acids in Sustaining and Enhancing Performance, National Academy Press, Washington, 1999.
-www.acsm.org/index.asp
-www.aapsm.org
-www.ama-assn.org
-www.asmi.org
-www.ncaa.org
-www.eatright.org
-www.ai.gov.au/nutrition
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Sporcu beslenmesi gelişimi, sporcu diyetisyeni görev ve sorumlulukları
Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama
2. Hafta
Genel egzersiz fizyolojisi
Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama
3. Hafta
Sporcularda enerji gereksinimi ve enerji kaynakları
Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama
4. Hafta
Sporcu beslenmesinde karbonhidrat, protein ve yağlar
Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama
5. Hafta
Sporcu beslenmesinde vitaminler ve mineraller
Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama
6. Hafta
Sporcu beslenmesinde sıvı ve elektrolitler
Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama
7. Hafta
Antrenman ya da yarış öncesi, sırası ve sonrası beslenme
Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama
8. Hafta
Arasınav
Arasınav
9. Hafta
Sporcularda Beslenme Durumunun Saptanması ve Vücut Kompozisyonu, Pratik Uygulamalar
Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama
10. Hafta
Sporcularda Enerji Gereksinmesinin Hesaplanması
Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama
11. Hafta
Sporcularda Ağırlık Yönetimi
Sporcularda Menü Planlama
Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama
12. Hafta
Ergojenik Destekler ve Sporcu Yiyecekleri
Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama
13. Hafta
Farklı spor dallarında beslenme ve sporculara özgü diyet programı hazırlama, pratik uygulamalar
Anlatım Soru-Cevap Tartışma Alıştırma ve Uygulama, Saha gözlemi
14. Hafta
Final Sınavı
Final Sınavı
15. Hafta
Final Sınavı
16. Hafta
Final Sınavı
17. Hafta
Final Sınavı
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
10
Final
1
50
ÖÇ-1
Sporcunun cinsiyetine, yaşına, günlük fiziksel aktivitesine ve yaptığı spor çeşidine göre antrenman ve müsabaka dönemlerine göre düzenlemeler yapılarak besinlerin yeterli ve dengeli bir biçimde alınmasına yönelik konular incelenir.
ÖÇ-2
Profesyonel düzeyde spor yapan sporcular ve amatörce sporla uğraşan kişilerin beslenmelerinde dikkat edilmesi gerekenler noktaları öğrenir.
ÖÇ-3
Farklı çevresel koşullarda sporcuların beslenmelerinde nasıl adaptasyonlar yapılması gerektiğini öğrenir.
ÖÇ-4
Teorik sporcu beslenmesi bilgisini pratik hayata aktarmanın yöntemleri hakkında bilgilenecek
ÖÇ-5
Sporcu beslenmesi hakkındaki akademik çalışmaların yorumlanması hakkında yeterlilik kazanacak
Program Çıktıları
PÇ-1
Beslenmeyle ilintili genel sağlık sorunlarını belirleyebilme ve değerlendirebilme konularını kapsar. Bireyler arası yazılı ve sözlü etkin iletişim kurabilme, disiplinler arası ekip çalışması yapabilme.
PÇ-2
Beslenme ve Diyetetik uygulamalarını, bu alandaki bilgi birikimini kullanarak açıklayabilme, materyal geliştirme ve kanıta dayalı veri sunabilme.
PÇ-3
Danışanların sorunlarına yönelik, çeşitli beslenme ve diyet önerileri sunabilmek için gereksinimlerini saptama yöntemleri ile tanımlanması, bireysel tedavi protokolü yapılması ve sonuçlarının değerlendirilmesi gibi uygulamaları gerçekleştirebilme.
PÇ-4
Diyetisyenlik mesleğini etkileyen plan, politika, yasa, yönetmelik, mevzuatları izleyebilme, mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda kişisel sorumluluk üstlenebilme
PÇ-5
Diyetisyen-danışan ilişkilerinde oluşabilecek etik sorunları tanımlayıp çözümleyebilme, danışanların güvenli, sağlıklı ve ulaşılabilir yiyecekleri seçmesini destekleyecek stratejiler geliştirebilme
PÇ-6
Beslenme ve Diyetetik öğrencilerine ve stayjerlerine, uygulamalı eğitimlerde ve stajlarında mesleki danışmanlık yapabilir.
PÇ-7
Nitelikli bir beslenme ve diyetetik hizmeti sunabilme, sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavilerinde, yiyecek-içecek sektöründe mesleki bilgi ve becerilerini uygulayabilme
PÇ-8
Besinler, beslenme, diyetetik, yönetim ve diğer alanlarda temel bilgi, bilimsel duruş ve mesleki yeteneklere, yeterli donanıma sahip olabilme
PÇ-9
Farklı yaş gruplarındaki hasta bireylerin sosyokültürel ve ekonomik yapısını, beslenme alışkanlıklarını dikkate alarak bireye uygun tıbbi beslenme tedavisini planlama, uygulama, takibi ve değerlendirme
PÇ-10
Besin üretim-tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirebilme ve besin güvenliği, güvencesine yönelik standartlar ve yasal düzenlemeleri uygulayabilme bilgisine sahip olabilme