Yetişkin Hastalıklarında Beslenme ve Diyetetik Uygulamaları II
Ders Kodu
Yarıyıl
Ders Adı
T/U/L
Türü
Öğrenim Dili
AKTS
BES6001
6
Yetişkin Hastalıklarında Beslenme ve Diyetetik Uygulamaları II
3/2/0
Z
Türkçe
4
Dersin Amacı
Gastrointestinal sistem, Safra kesesi, pankreas, böbrek, karaciğer, kemik ve eklem hastalıkları, sinir sistemi hastalıkları ve enfeksiyon hastalıklarının patofizyolojisi, etiyolojisi ve komplikasyonlarını öğrenerek uygun tıbbi beslenme tedavisi planlamayı öğrenmektir.
Ön Koşullar
BES5001 Yetişkin Hastalıklarında Beslenme ve Diyetetik Uygulamaları I dersini almış olmak (2021-2022 eğitim öğretim yılı güz döneminde yeni kayıt yaptırmış öğrenciler için geçerlidir)
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Pınar Hamurcu
Asistanlar
Arş. Gör. Nursena Uyarer
Ders Gün,Saat ve Yeri
Salı, 09:00-13:45, CB-01-02
Görüşme Saatleri ve Yeri
Salı, 14:00-14:45, CB-01-02
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Yüz yüze ders
Temel Kaynaklar
Yetişkin Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi, Güneş Yayınevi, Gamze Akbulut, Ankara,2021
Diğer Kaynaklar
- Mahan L.K., Escott-Stump S., Karuse's Food, Nutrition and Diet Therapy, 10th Edition, W. B. Saunders Company, USA, 2000.
- Whitney E. N., Rolfes S.R.Understanding Nutrition 7th Edition, West Publishing Company, USA, 1996.
- Lankford T.R. Foundations of Normal and Therapeutic nutrition, 2nd Edition, Delmar Publishing, USA, 1994.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Karaciğer, Safra, ve Pankreas Hastalıkları, Alkolizm ve TBT
Sözlü Anlatım, Tartışma, Uygulama
2. Hafta
Karaciğer, Safra, ve Pankreas Hastalıkları, Alkolizm ve TBT
Sözlü Anlatım, Tartışma, Uygulama
3. Hafta
Kanser, Kemik İliği Transplantasyonu ve TBT
Sözlü Anlatım, Tartışma, Uygulama
4. Hafta
Enfeksiyon hastalıklarında beslenme
Sözlü Anlatım, Tartışma, Uygulama
5. Hafta
Solunum Sistemi Hastalıkları
Sözlü Anlatım, Tartışma, Uygulama
6. Hafta
Yanıkta TBT
Sözlü Anlatım, Tartışma, Uygulama
7. Hafta
1. Ara Sınav
Yazılı Sınav
8. Hafta
Böbrek Hastalıkları, Üriner Sistem Taşları ve TBT
Sözlü Anlatım, Tartışma, Uygulama
9. Hafta
Böbrek Hastalıkları, Üriner Sistem Taşları ve TBT
Sözlü Anlatım, Tartışma, Uygulama
10. Hafta
Nörolojik ve Psikiyatrik Hastalıklar ve TBT
Sözlü Anlatım, Tartışma, Uygulama
11. Hafta
Besin Alerjisi ve Besin İntoleransı Durumlarında TBT
Sözlü Anlatım, Tartışma, Uygulama
12. Hafta
Enteral ve Parenteral Beslenme
Sözlü Anlatım, Tartışma, Uygulama
13. Hafta
Enteral ve Parenteral Beslenme
Sözlü Anlatım, Tartışma, Uygulama
14. Hafta
Vaka Uygulamaları
Sözlü Anlatım, Tartışma, Uygulama
15. Hafta
Final sınavı
16. Hafta
Final sınavı
17. Hafta
Final sınavı
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
50
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
10
Final
1
40
ÖÇ-1
Yetişkin bireylerde akut ve kronik hastalıkların etiyolojisi, bulguları ve komplikasyonlarının beslenme ile etkileşimini yorumlar.
ÖÇ-2
Hastaya tanı konulması için araştırma yollarını, yaygın tedavi türlerini ve hasta yönetimini bilir.
ÖÇ-3
Besin ve besin ögesi alımı modifikasyonlarının gerekçelerini ve bu hastalıklardan korunmada veya hastalıkların tedavisinde nasıl uygulanacağını bilir.
ÖÇ-4
Farklı beslenme alışkanlıkları, kültürel altyapıları ve sosyoekonomik durumları olan kişilerin diyetlerinin nasıl düzenleneceğini, besinsel biyoyararlılığın besin gereksinimlerinin karşılanmasını etkilediğini anlar.
ÖÇ-5
Akut ve kronik hastalıkların önlenmesinde ve tedavilerinde beslenme ve diyetetik uygulamalarını öğrenir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Beslenmeyle ilintili genel sağlık sorunlarını belirleyebilme ve değerlendirebilme konularını kapsar. Bireyler arası yazılı ve sözlü etkin iletişim kurabilme, disiplinler arası ekip çalışması yapabilme.
PÇ-2
Beslenme ve Diyetetik uygulamalarını, bu alandaki bilgi birikimini kullanarak açıklayabilme, materyal geliştirme ve kanıta dayalı veri sunabilme.
PÇ-3
Danışanların sorunlarına yönelik, çeşitli beslenme ve diyet önerileri sunabilmek için gereksinimlerini saptama yöntemleri ile tanımlanması, bireysel tedavi protokolü yapılması ve sonuçlarının değerlendirilmesi gibi uygulamaları gerçekleştirebilme.
PÇ-4
Diyetisyenlik mesleğini etkileyen plan, politika, yasa, yönetmelik, mevzuatları izleyebilme, mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda kişisel sorumluluk üstlenebilme
PÇ-5
Diyetisyen-danışan ilişkilerinde oluşabilecek etik sorunları tanımlayıp çözümleyebilme, danışanların güvenli, sağlıklı ve ulaşılabilir yiyecekleri seçmesini destekleyecek stratejiler geliştirebilme
PÇ-6
Beslenme ve Diyetetik öğrencilerine ve stayjerlerine, uygulamalı eğitimlerde ve stajlarında mesleki danışmanlık yapabilir.
PÇ-7
Nitelikli bir beslenme ve diyetetik hizmeti sunabilme, sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavilerinde, yiyecek-içecek sektöründe mesleki bilgi ve becerilerini uygulayabilme
PÇ-8
Besinler, beslenme, diyetetik, yönetim ve diğer alanlarda temel bilgi, bilimsel duruş ve mesleki yeteneklere, yeterli donanıma sahip olabilme
PÇ-9
Farklı yaş gruplarındaki hasta bireylerin sosyokültürel ve ekonomik yapısını, beslenme alışkanlıklarını dikkate alarak bireye uygun tıbbi beslenme tedavisini planlama, uygulama, takibi ve değerlendirme
PÇ-10
Besin üretim-tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirebilme ve besin güvenliği, güvencesine yönelik standartlar ve yasal düzenlemeleri uygulayabilme bilgisine sahip olabilme