Dersin amacı; toplumda özellikleri olan grupların beslenme sorunlarınının, nedenlerininin ve çözüm yollarının öğrenilmesidir.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Pelin Baltacı
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
Pazartesi, 09.00-11.45, CB-03-01 nolu derslik
Görüşme Saatleri ve Yeri
Cuma, 10.00-11.00, Hukuk Fakültesi Binası 2. Kat, 202-01 nolu oda
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
- Anlatım
- Soru-Cevap
- Tartışma
Temel Kaynaklar
Margetts BM, Nelson M (1997). Design Concepts in Nutritional Epidemiology. Oxford University Press,Oxford, 2nd Ed.
Diğer Kaynaklar
- Gibson RS (2005). Principles of Nutritional Assessment. Oxford University Press, Newyork, 2nd Ed.
- Willett W (1998). Nutritional Epidemiology. Oxford University Press. NewYork, 2nd Ed.
- Jelliffe DB, Jelliffe EFP. Community Nutritional Assessment. Oxford University Press, Oxford, 1989.
- Lee RD, Nieman DC (2003). Nutritional Assessment. McGrawHill, Boston, 3rd Ed.
- Pekcan, G. Hastanın Beslenme Durumunun Saptanması, Diyet El Kitabı, (Ed. A. Baysal ve ark.) 65-116, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2002.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dünyada ve ülkemizde görülen beslenme sorunları ve epidemiyolojisi
Sözlü Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
2. Hafta
Dünyada ve ülkemizde beslenme, plan ve politikaları
Sözlü Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
3. Hafta
Protein enerji malnütrisyonu ve epidemiyolojisi, büyüme ve gelişmenin önemi ve izlenmesi
Sözlü Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
4. Hafta
Şişmanlık, diyete bağlı kronik hastalıkları ve epidemiyolojisi
Sözlü Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
5. Hafta
Şişmanlık, diyete bağlı kronik hastalıkları ve epidemiyolojisi
Sözlü Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
6. Hafta
Demir yetersizliği anemisi ve epidemiyolojisi
Sözlü Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
7. Hafta
Ara sınav
8. Hafta
İyot yetersizliği hastalıkları ve epidemiyolojisi
Sözlü Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
9. Hafta
Beslenme anemileri ve epidemiyolojisi
Sözlü Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
10. Hafta
Riket, osteomalasia, osteoporoz ve epidemiyolojisi
Sözlü Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
11. Hafta
Diğer vitamin ve mineral yetersizlikleri ve epidemiyolojisi
Sözlü Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
12. Hafta
Diş çürükleri ve beslenme ilişkisi epidemiyolojisi
Sözlü Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
13. Hafta
Afet durumunda beslenme
Sözlü Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
14. Hafta
İşçi beslenmesi
Sözlü Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
15. Hafta
Final sınavı
16. Hafta
Final sınavı
17. Hafta
Final sınavı
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
35
Derse Devam / Katılım
1
10
Final
1
55
ÖÇ-1
Toplumda duyarlı grupların beslenme sorunlarını, sorunların nedenlerini öğrenir, önemini kavrar ve çözüm yolları konusunda bilgi edinir.
ÖÇ-2
Tanımlayıcı/analitik epidemiyolojik çalışmaların beslenme ve sağlık arasındaki ilişkinin incelenmesindeki rolünü anlar ve hem yerel hem de Avrupa koşullarında yaşamın demografik, sosyal ve ekonomik açılardan benzerliklerini ve bu benzerliklerin/farklılıkların sağlığı nasıl etkileyebileceğini kavrar.
ÖÇ-3
Türkiye’deki ve dünyadaki besin, beslenme ve halk sağlığı politikalarının oluşturulması ve uygulanması hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ-4
Diyetisyenin halk sağlığı gelişimindeki rolünü anlar, halk sağlığı politikalarının beslenme kısmını planlar, yönetim ve koordinasyonu değerlendirir.
ÖÇ-5
Türkiye’de ve dünyada protein- enerji malnütrisyonu epidemiyolojisini, korunma amaçlı anne sütünün desteklenmesi ve teşvik edilmesi ile büyümenin izlenmesi konularını öğrenir.
ÖÇ-6
Şişmanlık ve beslenme ile ilişkili kronik hastalıkların epidemiyolojisini öğrenir ve sahada uygulama ile durumu değerlendirip, yorumlayabilir.
ÖÇ-7
Vitamin ve mineral yetersizlikleri ve epidemiyolojisini öğrenir, önemini kavrar ve çözüm yolları konusunda bilgi edinir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Beslenmeyle ilintili genel sağlık sorunlarını belirleyebilme ve değerlendirebilme konularını kapsar. Bireyler arası yazılı ve sözlü etkin iletişim kurabilme, disiplinler arası ekip çalışması yapabilme.
PÇ-2
Beslenme ve Diyetetik uygulamalarını, bu alandaki bilgi birikimini kullanarak açıklayabilme, materyal geliştirme ve kanıta dayalı veri sunabilme.
PÇ-3
Danışanların sorunlarına yönelik, çeşitli beslenme ve diyet önerileri sunabilmek için gereksinimlerini saptama yöntemleri ile tanımlanması, bireysel tedavi protokolü yapılması ve sonuçlarının değerlendirilmesi gibi uygulamaları gerçekleştirebilme.
PÇ-4
Diyetisyenlik mesleğini etkileyen plan, politika, yasa, yönetmelik, mevzuatları izleyebilme, mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda kişisel sorumluluk üstlenebilme
PÇ-5
Diyetisyen-danışan ilişkilerinde oluşabilecek etik sorunları tanımlayıp çözümleyebilme, danışanların güvenli, sağlıklı ve ulaşılabilir yiyecekleri seçmesini destekleyecek stratejiler geliştirebilme
PÇ-6
Beslenme ve Diyetetik öğrencilerine ve stayjerlerine, uygulamalı eğitimlerde ve stajlarında mesleki danışmanlık yapabilir.
PÇ-7
Nitelikli bir beslenme ve diyetetik hizmeti sunabilme, sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavilerinde, yiyecek-içecek sektöründe mesleki bilgi ve becerilerini uygulayabilme
PÇ-8
Besinler, beslenme, diyetetik, yönetim ve diğer alanlarda temel bilgi, bilimsel duruş ve mesleki yeteneklere, yeterli donanıma sahip olabilme
PÇ-9
Farklı yaş gruplarındaki hasta bireylerin sosyokültürel ve ekonomik yapısını, beslenme alışkanlıklarını dikkate alarak bireye uygun tıbbi beslenme tedavisini planlama, uygulama, takibi ve değerlendirme
PÇ-10
Besin üretim-tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirebilme ve besin güvenliği, güvencesine yönelik standartlar ve yasal düzenlemeleri uygulayabilme bilgisine sahip olabilme