Fiziksel, duyusal yada kognitif yönden herhangi bir nedenle engel, özür yada bozukluk durumunda bireyin psikososyal tablosunun anlaşılabilmesini sağlamak, psikososyal sürece etki eden durumların kavratmak ve fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında karşılaşılabilecek psikososyal problemlerin göz önüne alarak rehabilitasyon programını yönlendirebilme becerisini kazandırmaktır.
Ön Koşullar
Yoktur
Eş Koşullar
Yoktur
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. İmge Nas
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba, 09.00-10.45
Görüşme Saatleri ve Yeri
Çarşamba, 11.00-12.00
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım, tartışma
Temel Kaynaklar
-Ders Notu
Diğer Kaynaklar
-Okyayuz, Ü. (Ed.) (1999). Sağlık Psikolojisi: Giriş. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
-Baltaş, Z. (2007). Sağlık Psikolojisi: Halk Sağlığında Davranış Bilimleri. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
İnsan davranışı, tutum ve sosyal davranış
İnteraktif Öğrenme
2. Hafta
Sağlık, sağlık algısı ve sağlık davranışları
İnteraktif Öğrenme
3. Hafta
Sağlık psikolojisi, Sağlık Psikolojisinde Kuramsal Yaklaşımlar
İnteraktif Öğrenme
4. Hafta
Öğrenme ve öğrenme türleri
İnteraktif Öğrenme
5. Hafta
Hastalık kavramı, Hastalığa karşı gelişen emosyonel tepkiler
İnteraktif Öğrenme
6. Hafta
Biyopsikososyal model
İnteraktif Öğrenme
7. Hafta
Stres ve etkileri, Relaksasyon
İnteraktif Öğrenme
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Psikososyal rehabilitasyon kavramı
İnteraktif Öğrenme
10. Hafta
Kronik hastalıklarda psikososyal rehabilitasyon
İnteraktif Öğrenme
11. Hafta
Yoğun bakım hastalarında psikososyal rehabilitasyon
İnsan davranışı, tutum, sağlık psikolojisi kavramlarını açıklar.
ÖÇ-2
Sağlık, sağlık algısı ve hastalık kavramlarını açıklar ve kişilik tipleri üzerinden değerlendirir.
ÖÇ-3
Biyopsikososyal modeli açıklar.
ÖÇ-4
Stres ve posttravmatik stres bozukluğunu, kronik hastalıklarda ve solunum hastalıklarındaki psikososyal uyum sürecini analiz eder.
ÖÇ-5
Travmatik yaralanmalardan sonra görülen problemleri, yoğun bakım hastalarının yaşadığı psikososyal süreci tanır.
Program Çıktıları
PÇ-1
İnsan bedenini mikro ve makro düzeyde oluşturan yapıları (hücre, doku, organ), organları, segmentleri ve segmentlerin birbiri ile etkileşimlerini inceleyebilir.
PÇ-2
İnsan bedenini fiziksel yapı temelinde ele alarak ölçme, değerlendirme yapabilir.
PÇ-3
Fonksiyon bozukluklarına neden olan durumları, fonksiyonel bozuklukların boyutlarını ve kişilerin yaşamları üzerindeki etkilerini belirleyebilir.
PÇ-4
Büyüme ve gelişme bozukluklarında konsültasyon, hasta takibi ve tedavi süreçlerinde aktif rol alır.
PÇ-5
Kronik ilerleyici hastalıklarda (kanser, kas hastalıkları, sinir sistemi hastalıkları, metabolik hastalıklar), hastalığın etkilerini (ağrı, fonksiyonel yetersizlik) azaltmada konsültasyon, hasta takibi ve tedavi süreçlerinde aktif rol alır.
PÇ-6
Yaşlanmaya bağlı meydana gelen problemleri belirleme, öngörme, önleme, takip ve tedavi süreçlerinde aktif rol alır.
PÇ-7
Hastane, özel klinik, sağlık merkezleri, rehabilitasyon merkezleri, engelli ve yaşlı bakım evlerinde hasta takibi ve tedavi süreçlerinde aktif rol alır.
PÇ-8
Sağlığı geliştirme ve sağlık ile ilgili olası risk faktörlerini belirleme, önleme ve takip etmede aktif rol alır veya otonom olarak çalışabilir.
PÇ-9
Hastalık nedeni ile fonksiyonelliğin azaldığı durumlarda tedavi uygulamalarına ek olarak yaşam alanlarının mimarisini değerlendirmek, çevresel engellerin kaldırılması amacı ile gerekli düzenlemeleri planlama ve projelendirme süreçlerinde görev alır.
PÇ-10
Toplum sağlığını değerlendirme, koruma ve geliştirme amacı ile proje üretebilir ve projelerde aktif rol alabilir.
PÇ-11
Engelli bireylerin tedavisi, rehabilitasyonu, mesleki beceri kazanma ve maddi kazanç elde etme amacı ile mesleki rehabilitasyon merkezi kurulumu ile ilgili proje geliştirme ve bu merkezlerde aktif görev alabilirler.