Öğrencinin tasarım sürecindeki kararlarının gerçekleşmesindeki başarısında malzeme bilgisi ve birikiminin önemini kavramasının sağlanması dersin temel hedefini oluşturmaktadır. Bu doğrultuda, mimarlık eğitiminin başındaki öğrencinin tasarımlarını gerçekleştirebilmesi için kullanacağı araçlardan biri olan yapı malzemeleri hakkında genel bilgi sahibi olması, birikimini sürekli geliştirmesi ve malzeme teknolojisindeki yenilikleri izlemesinin mesleki başarısındaki önemini farketmesini sağlamak hedeflenmektedir.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
06.03.2018 tarihli 2017-2018/4 no'lu Mimarlık Fakültesi, Fakülte Kurulu'nun 2 sayılı kararı gereğince; öğrencilerin kuramsal derslerin en az %70'ine devam etmeleri zorunludur.
Öğretim Üyeleri
Prof.Dr. Esin KASAPOĞLU
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Perşembe, 13:00-14:45, MTS-1
Görüşme Saatleri ve Yeri
Prof. Dr. Esin Kasapoğlu, Önceden randevu alınarak belirlenir, AK-2-C-12
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
- Anlatım, tartışma
Temel Kaynaklar
Kaşif Onaran, Malzeme Bilimi, Çağlayan Kitabevi, 1996
Ferruh Kocataşkın, Yapı Malzemesi Bilimi, Birsen Yayınevi, 2000
Süheyl Akman, Yapı Malzemesi Ders Notları
Bekir Postacıoğlu, Yapı Malzemesi Problemleri
N. Toydemir, E. Gürdal, L. Tanaçan, Yapı Elemanı Tasarımında Malzeme, Literatür Yayıncılık, 2000
Murat Eriç, Yapı Fiziği ve Malzemesi, Literatür Yayıncılık, 2002
Osman Şimşek, Yapı Malzemesi I – II, Beta Basım Yayım; Ankara, 2003
Diğer Kaynaklar
- Ersoy, H. Y., Kompozit Malzeme, Literatür Yayıncılık, İstanbul, 2001.
- Hegger, M., Auch-Schwelk, V., Fuchs, M., Rosenkranz, T., Construction Materials Manual, Birkhauser - Publishers for Architecture, Basel, 2006.
- Weston, R., Materials, Form and Architecture, Laurence King Publishing, London, 2008.
- Fernandez, J., Material Architecture, Architectural Press, Elsevier, Oxford, 2006.
- Lyons, A., Materials for Architects and Builders, Butterworth-Heinemann, Elsevier, Oxford, 2007.
- Ballard Bell, V., Rand, P., Materials for Architectural Design, Laurence King Publishing, London, 2006.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Giriş – Ders içeriğinin öğrenciye aktarılması
Sözlü anlatım, tartışma
2. Hafta
Yapı-malzeme-tasarım ilişkileri;
Sözlü anlatım, tartışma
3. Hafta
Malzemede standart; Yapı malzemelerinin gruplandırılması
Sözlü anlatım, tartışma
4. Hafta
Yapı malzemelerinin temel özellikleri:mekanik, teknolojik, fiziksel özellikler
Sözlü anlatım, tartışma
5. Hafta
Yapı malzemelerinin temel özellikleri:ısısal, akustik ve kimyasal özellikler
Sözlü anlatım, tartışma
6. Hafta
Doğal taş yapı malzemeleri;
Sözlü anlatım, tartışma
7. Hafta
Bağlayıcı yapı malzemeleri (alçı, kireç, çimento)
Sözlü anlatım, tartışma
8. Hafta
Yapay taş yapı malzemeleri (harç, beton);
Sözlü anlatım, tartışma
9. Hafta
Yıl içi sınavı
Sınav
10. Hafta
Yapay taş yapı malzemeleri (harç, beton); Mineral bağlayıcı ile bağlanan kargir bloklar
Sözlü anlatım, tartışma
11. Hafta
Pişmiş toprak; Cam yapı malzemeleri
Sözlü anlatım, tartışma
12. Hafta
Ahşap yapı malzemeleri; Ahşap asıllı yapı malzemeleri; mineral bağlayıcılı levhalar
Sözlü anlatım, tartışma
13. Hafta
Metal yapı malzemeleri;
Sözlü anlatım, tartışma
14. Hafta
Polimer kökenli yapı malzemeler (plastikler); Bitüm kökenli malzemeler
Sözlü anlatım, tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Final Sınavı
Değerlendirme
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
20
Final
1
50
ÖÇ-1
Yapı malzemeleri hakkında fikir ve bilgi sahibi olma, (BİLGİ)
ÖÇ-2
Yapı malzemelerinin uygulama prensipleri ile ilgili bilgi sahibi olma (BİLGİ)
ÖÇ-3
Yapı Malzemelerinin özelliklerini tanımlayabilme, yorumlayabilme ve değerlendirebilme (BECERİ)
ÖÇ-4
Detay ve uygulamaya ilişkin çözüm önerileri geliştirebilme,(BECERİ)
ÖÇ-5
Doğru malzeme seçimi yapabilme (YETKİNLİK)
Program Çıktıları
PÇ-1
Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2
İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3
Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4
Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5
Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6
Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7
Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8
Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9
Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10
Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11
Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12
Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13
Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14
Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15
Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16
Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18
Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19
Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20
Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21
Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22
Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23
Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24
Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25
Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26
Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27
Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28
Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29
Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.