Mimari Tasarım IV Stüdyosu’nda, kent dokusu içinde yer alan ve karmaşık olmayan programlar içeren tekil bir yapının tasarımı sürecinde, mekan analizleri, kavramsal çalışmalar ve mimari ürünün arka planındaki düşüncelerin tartışılması; çevresel veriler ve basit strüktürel sistemlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisinin öğrenciye kazandırılması hedeflenmektedir.
Ön Koşullar
MIM0003 MİMARİ TASARIM III
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Yok
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Evren Burak Enginöz, Prof. Dr. Z.Ayşe Gökşin, Dr. Öğr. Üyesi Ceren Göğüş
Asistanlar
Arş.Gör. Berkay Oskay
Ders Gün,Saat ve Yeri
Pazartesi, 09:00-12:45; Perşembe 13:00-16:450; MTS III
Görüşme Saatleri ve Yeri
Ders saatleri dahilinde.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Yöntem olarak stüdyoda yer, coğrafya, gündelik hayat bağlamında mekân analizleri yapılarak yakın çevre, eylem ve program ilişkisine yönelik mimari bilinç oluşturulmaya çalışılır. Tasarım sürecinde mekânsal düzenleme, basit strüktürel sistemler ve malzeme seçimi ile ilgili ayrıntılı kararların alınması; kent dokusu içinde yer alan ve karmaşık olmayan programlar içeren bir mimari tasarımın gerçekleştirilebilmesi, öğrencilerin, yakın çevre bağlamında, mekâna ilişkin düşüncelerini anlatan bilgisayar destekli sunumlar ve imge, maket ve/veya eskiz gibi araçlar yardımıyla, tasarım kararlarını anlatabilmesi beklenmektedir.
Öğrencinin bireysel ya da grup elemanı olarak stüdyo çalışmalarına aktif katılımı sağlanarak, tüm çalışmaların stüdyoda yaratılan tartışma ortamında paylaşılması ve eleştiriye açık olması, öğrencinin iletişim yeteneğini geliştirmesinde yardımcı olur. Mimari konferanslara katılım, mimari metinlerin okunması ve yazılması, tasarım bağlamında okuma ve yazma becerisini geliştirir. Düşünce, mekân ve uygulama alanlarında çağdaş dünya mimarlığı ile ilgili farkındalık yaratılması önemlidir.
Temel Kaynaklar
Lee J.H.,(2008). Architecture for Public, C3 Publishing
(2005). Kamusal Alan, Editör Meral Özbek, Hil yayınevi
(2009). Proceedings of Revitalising Built Environments- Requalifying Old Places for New Uses, IAPS-CSBE & Housing Network, International Symposium 12-16 October 2009,İstanbul
Lee J.H., (2009). Celebrating the City Urban Facilities, C3 Publishing
Lynch, K., (1960).The Image of the City, Cambridge, Mass: MIT Press
Aldo Cibic, (2006). Mikrogerçeklikler. XXI dergisi
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Proje Konusunun ve yerinin aktarılması, konu ile ilgili bilgilerin verilmesi
SÖZLÜ ANLATIM
2. Hafta
Alan ile ilgili Analizler ve kavramsal çalışmalar
STÜDYO ÇALIŞMASI + SUNUM
3. Hafta
Alan ile ilgili Analizler ve kavramsal çalışmalar
STÜDYO ÇALIŞMASI + ALAN GEZİSİ
4. Hafta
Alan ile ilgili Analizler ve kavramsal çalışmalar, Vaziyet planı 1/500
STÜDYO ÇALIŞMASI
5. Hafta
1. Jüri
Jüri
6. Hafta
Mimari Çizimler (plan,kesit, 1/200-1/500)
STÜDYO ÇALIŞMASI
7. Hafta
Mimari Çizimler (plan,kesit, 1/200-1/500)
STÜDYO ÇALIŞMASI
8. Hafta
Mimari Çizimler (plan,kesit, 1/200-1/500)
Ramazan Bayramı
STÜDYO ÇALIŞMASI
9. Hafta
Mimari Çizimler (plan,kesit, 1/200-1/500)
STÜDYO ÇALIŞMASI
10. Hafta
Mimari Çizimler (plan,kesit, 1/200-1/500)
STÜDYO ÇALIŞMASI
11. Hafta
2. Jüri
Jüri
12. Hafta
Mimari Çizimler (plan,kesit, görünüşler 1/200-1/500)
STÜDYO ÇALIŞMASI
13. Hafta
Mimari Çizimler (plan,kesit, görünüşler 1/200-1/500)
STÜDYO ÇALIŞMASI
14. Hafta
Sunum paftalarını değerlendirilmesi ve geliştirilmesi
STÜDYO ÇALIŞMASI
15. Hafta
Final Teslimi: 27 Mayıs 2024
Final Jürisi 28 Mayıs 2024
TESLİM
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara Jüriler
2
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Belirlenen tasarım konusuyla ilgili bilgi edinme ve belgeleme (BİLGİ)
ÖÇ-2
Tasarım sürecinde fiziksel çevre ve insan arasındaki etkileşimi anlama ve değerlendirme (BECERİ)
ÖÇ-3
Çağdaş taşıyıcı ve strüktürel sistemler içinden uygun olanı belirleyerek mimari tasarıma aktarabilme (BECERİ)
ÖÇ-4
Farklı sosyal ve mekansal örüntüleri, gereksinim, istek ve davranışları anlama ve değerlendirebilme (BECERİ)
ÖÇ-5
Mimari tasarımın oluşturulmasında ve geliştirilmesinde uygun örnekleri ortaya çıkarabilme ve tasarım yapabilme (YETKİNLİK
Program Çıktıları
PÇ-1
Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2
İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3
Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4
Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5
Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6
Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7
Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8
Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9
Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10
Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11
Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12
Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13
Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14
Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15
Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16
Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18
Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19
Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20
Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21
Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22
Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23
Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24
Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25
Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26
Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27
Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28
Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29
Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.