Yapı Bilgisi derslerinin amacı, öğrencilerin yapı sistemi üzerine gerekli donanıma sahip olmaları, sistem seçimi ve sistem kurabilme becerisini kazanabilmeleridir. Yapı Bilgisi III dersi kapsamında, önceki yapı derslerinde öğrenilen alt sistemleri bütünleştirebilme becerisinin kazandırılması hedeflenmektedir. Bu doğrultuda, edinilen birikimin bir proje kapsamasında bütünleştirilmesi hedeflenmektedir.
Ders iki kısımdan oluşmaktadır. Birinci kısımda öğrencilerden, verilen arsalar üzerinde kütüphane veya sanat galerisi tasarımı geliştirmeleri istenmektedir ve ihtiyaç programları öğrencilere verilmektedir. Süreç avan proje çalışmaları, düşey sirkülasyon ve 1/20 ölçekli cephe sistem detayının çözümlenmesi ile 1/5 ölçekli nokta detaylarının tasarlanması ve 1/50 ölçekli uygulama projesinin çizilmesiyle tamamlanmaktadır.
Ders kapsamında mevcut ana bilgilerin kullanılmasının yanı sıra, öğrencilerin özel konulara ilişkin bilgilendirilmeleri sağlanmaktadır. Buna yönelik olarak dersin ikinci kısmında, tasarımın gelişim sürecine uygun olarak ilgili firmalardan uzmanlar seminer vermektedir.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
% 80 devam zorunluluğu vardır. Devam zorunluluğunu yerine getirmeyen öğrenciler, başarısız sayılırlar ve dönem sonunda proje teslim edemezler.
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Gamze Alptekin
Asistanlar
Arş.Gör. Elif Çileli Umuç
Ders Gün,Saat ve Yeri
Şube: Çarşamba, 13:00-17:00, MTS II
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Kuram ve uygulama
Temel Kaynaklar
Prof. Muhittin Binan, “Yapı Elemanları”, İ.T.Ü. Yayınları, İstanbul, 1986
Prof. M. Rıfat Çelebi, “Yapı Bilgisi”, İ.K.Ü. Yayınları, İstanbul, 2002
Prof. Abdullah Sarı, “Merdivenler”, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul, 2000
Prof. Sedat H. Eldem, “Yapı”, Birsen Yayınevi, İstanbul
Murat Soygeniş, “Yapı 2”, Birsen Yayınevi, İstanbul, 1999
Murat Soygeniş, “Yapı 3”, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2002
Murat Soygeniş, “Yapı 4” Birsen Yayınevi, İstanbul, 2003
Görün Özsen, Emel Yamantürk, “Taşıyıcı Sistem Tasarımı”, Birsen Yayınevi, İstanbul, 1991
Köksal Özcan, “Yapı”, Bilim Yayınevi, İstanbul, 2000
Çetin Türkçü, “Yapım”, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2000
Lemi Yücesoy, “Temeller-Duvarlar-Döşemeler”, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları , İstanbul, 2001
Nihat Toydemir, Ülger Bulut, “Çatılar”, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul, 2004
Çetin Türkçü, “Çağdaş Taşıyıcı Sistemler”, Bilim Yayınevi, İstanbul, 2003
Selçuk Güner, Abdülrahim Yüksel, “Yapı Teknolojisi”, Aktif Yayınevi, İstanbul, 2001
Francis D. K. Ching, “Çizimlerle Bina Yapım Rehberi”, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul, 2001
Mario Salvadori, “The Art of Construction”, Chicago Review Press, U.S.A. 1981
R. Barry, “The Construction of Buildings 1-2-3-4-5-6”, Blackwell Science, Great Britain,1996
Edward Allen, “How Building Work / The Natural Order of Architecture”, Oxford University Press, 2005
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Tanışma / Ders Tanıtımı, Proje Alanı ve Konuların Tartışılması (Mevcut Mimari Tasarım 3 Projelerinin gözden geçirilmesi) / Taşıyıcı Sistem tasarımının gözden geçirilmesi
Anlatım
2. Hafta
PROJE KONTROL: Tasarımların 1/50 ölçeğe aktarılması, 1/50 Taşıyıcı Sistem Plan Şeması, 3 Boyutlu taşıyıcı sistem modeli
Uygulama
3. Hafta
PROJE KONTROL: Tasarımların 1/50 ölçeğe aktarılması, 1/50 Taşıyıcı Sistem Plan Şeması + 3 Boyutlu taşıyıcı sistem modeli, duvar malzemeleri seçimi, döşeme kaplamaları seçimi.
Uygulama
4. Hafta
PROJE KONTROL: 3 Adet Cephe Alternatifi + Malzeme Kataloğu+ Örnek Cephe Görselleri
TEORİK DERS ANLATIMI: 1/20 Sistem Detayı Anlatımı
Uygulama+Anlatım
5. Hafta
PROJE KONTROL: 1/20 Sistem Detayı ve 1/5 Ölçekli Nokta Detayı A
Uygulama
6. Hafta
PROJE KONTROL: 1/20 Sistem Detayı ve 1/5 Ölçekli Nokta Detayı B
Uygulama
7. Hafta
ESKİZ SINAVI PROJE KONTROL: Sistem detayı maketi
Ara Sınav
8. Hafta
TATİL: RAMAZAN BAYRAMI
Tatil
9. Hafta
PROJE KONTROL: 1/20 Sistem Detayı ve 1/5 Ölçekli Nokta Detayı C
Uygulama
10. Hafta
PROJE KONTROL:1/20 Sistem Detayı ve 1/5 Ölçekli Nokta Detayı D
Uygulama
11. Hafta
TATİL:1 Mayıs
Tatil
12. Hafta
ARA TESLİM: Sistem Detayı Çizimi ve Modeli (Ölçek: 1/20) + Nokta Detayları Çizimi (Ölçek: 1/5) + Malzeme Kataloğu (Bitirme Malzemeleri ve Detay Dosyası)
TEORİK DERS ANLATIMI: 1/50 Uygulama Projesi Anlatımı
Ara Teslim+Anlatım
13. Hafta
1/50 Uygulama Projesi
Uygulama
14. Hafta
1/50 Uygulama Projesi
Uygulama
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
25
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
50
Final Teslimi
1
25
ÖÇ-1
Yapı alt sistemleri hakkında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
ÖÇ-2
Yapı alt sistemleri hakkında sahip olduğu ileri düzeydeki bilgileri yorumlayabilme, seçebilme ve kullanabilme
ÖÇ-3
Bina kabuğuna ilişkin tasarım, sistem seçimi, malzeme seçimi, farklı ,sistemlerin biraraya getirilmesinde ortaya çıkacak problemlere ilişkin çözüm önerileri geliştirme
ÖÇ-4
Yapı alt sistemlerini bütünleştirebilme
ÖÇ-5
Edindiği kazanımları bağımsız olarak geliştirdiği bir proje çerçevesinde kullanabilme
Program Çıktıları
PÇ-1
Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2
İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3
Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4
Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5
Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6
Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7
Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8
Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9
Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10
Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11
Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12
Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13
Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14
Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15
Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16
Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18
Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19
Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20
Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21
Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22
Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23
Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24
Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25
Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26
Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27
Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28
Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29
Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.