18. Yüzyıl’da Aydınlanma çağı mimarlığı ve kent tasarımı yaklaşımları, 19. Yüzyıl mimarlığında Endüstri Devrimi ve endüstrileşmenin getirdiği kentsel ve mimarî sorunlar ve yaklaşımlar, endüstrileşmenin mimarlık alanındaki etkilerinin sonucu. 20. Yüzyıl başında ortaya çıkan akımlar ve mimarî örnekler; Uluslararası Stil, CIAM Kongreleri ve Modernizm’in Avrupa’da ve Avrupa dışındaki gelişimi, Modernizm’e yönelik eleştiriler, Brütalizm, Post-Modernizm ve Post-Modernizm sonrası mimarlık. Güncel mimarlık yaklaşımları, Post-Strüktüralizm, Dekonstrüktivizm, Minimalizm, Mimarlıkta Sürdürülebilirlik, Ekolojik Tasarımlar. Avrupa’da ve genel anlamda Batı’daki mimarlık konusunda kuramsal düzeyde bilgilere sahip olabilme, 18. Yüzyıl’dan günümüze mimarlık ve kent gelişiminin ilkelerini, sosyal, kültürel tarih gelişimi içinde yorumlayabilme ve değerlendirebilme ve tasarım prensiplerini ileri düzeyde bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme yeterliliklerinin kazandırılabilmesi.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
Dersin %70'ına devam zorunludur.
Öğretim Üyeleri
Dr.Öğr.Üyesi Ceren GÖĞÜŞ
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Perşembe, 13:00-15:00
Görüşme Saatleri ve Yeri
Dr.Öğr.Üyesi Ceren GÖĞÜŞ, Perşembe 11:00-13:00
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, Tartışma, Dönem Ödevi.
Temel Kaynaklar
Bachelard, G., 1996, Mekânın Poetikası, Kesit Yayıncılık, İstanbul
Conrads, U., 1991 , 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar, Maya, İstanbul
Davies, C., 2011, Thinking About Architecture, Laurence King, China
Frampton, K., 1997, Modern Architecture: A Critical History, Thames and Hudson, London
Kruft, H.-W., 1994, A History of Architectural Theory From Vitruvius to the Present, Princeton Architectural Press, New York
Ragon, M., 2010, Modern Mimarlık ve Şehircilik Tarihi, Kabalcı, İstanbul
Sennott, R. S., (ed.), 2004, Encyclopedia of 20th Century Architecture, Fitzroy Dearborn, London
Venturi, R., Scott Brown, D., Izenour, S., 1994, Learning From Las Vegas, The MIT Press.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin Tanıtımı
Tanışma
2. Hafta
18. yüzyıl, Tarihselcilik: Neoklâsisizm ve Aydınlanma Çağı
Anlatım, Tartışma
3. Hafta
18. yüzyıl, Tarihselcilik: Romantizm
Anlatım, Tartışma
4. Hafta
19. yüzyıl, kent planlama çalışmaları
Anlatım, Tartışma
5. Hafta
Endüstri Mimarlığı, ilk çelik ve çok katlı yapılar
Anlatım, Tartışma
6. Hafta
19. yüzyıl, tekil denemeler ve yüzyıl dönümü üslupları
Sınav
7. Hafta
Art Nouveau
Anlatım, Tartışma
8. Hafta
Vize
Anlatım, Tartışma
9. Hafta
Bauhaus: Walter Gropius ve Adolf Meyer, Modern MimarlığınBauhaus, Uluslararası Üslup üç büyük mimarı: Frank Lloyd Wright, Le Corbusier ve Mies van der Rohe, kuramları ve mimarlıkları
Anlatım, Tartışma
10. Hafta
Mies van der Rohe, kuram ve mimarlığı
Anlatım, Tartışma
11. Hafta
Le Corbusier, kuram ve mimarlığı
Anlatım, Tartışma
12. Hafta
Art Deco; Frank Lloyd Wright, kuram ve mimarlığı
Anlatım, Tartışma
13. Hafta
Post-Modernizm
Anlatım, Tartışma
14. Hafta
Dönem Ödevi Teslimi, Sunum
Ödev teslimi, Sunumu
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
25
Derse Devam / Katılım
1
15
Final
1
60
ÖÇ-1
18. yüzyılda Aydınlanma çağı mimarlığı ve kent tasarımı yaklaşımları konusunda kuramsal düzeyde bilgilere sahip olma (BİLGİ);
ÖÇ-2
19. yüzyıl mimarlığında endüstri devrimi ve endüstrileşmenin getirdiği kentsel ve mimari problemler ve yaklaşımlar konularında kuramsal düzeyde bilgilere sahip olma (BİLGİ); Eklektisizm
ÖÇ-3
Endüstrileşmenin mimarlık alanındaki etkileri sonucu 20. yüzyıl başında ortaya çıkan akımlar ve ortaya çıkan mimarî örnekler konusunda kuramsal düzeyde bilgilere sahip olma (BİLGİ)
ÖÇ-4
Uluslararası Stil, CIAM Kongreleri ve Modernizm’in Avrupa’da ve Avrupa dışında gelişimi, Modernizm’e yönelik eleştiriler, Post-Modernizm ve Post-Modernizm sonrası mimarlık konularında kuramsal düzeyde bilgilere sahip olma (BİLGİ)
ÖÇ-5
Güncel mimarlık yaklaşımları, Post-Strüktüralizm, Dekonstrüktivizm, Minimalizm, Mimarlıkta Sürdürülebilirlik, Ekolojik Tasarımlar. Batı’daki mimarlık yaklaşımları konularında kuramsal düzeyde bilgilere sahip olma (BİLGİ)
ÖÇ-6
18. Yüzyıldan günümüze, mimarlık ve kent gelişiminin ilkelerini, sosyal, kültürel tarih gelişimi içinde yorumlayabilme ve değerlendirebilme (BECERİ)
ÖÇ-7
Ders kapsamında öğrenciye kazandırılan kuramsal bilgi ve beceriler ile ilgili ileri düzeyde bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme (YETKİNLİK)
ÖÇ-8
Ders kapsamında öğrenciye kazandırılan kuramsal bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme (YETKİNLİK)
Program Çıktıları
PÇ-1
Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2
İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3
Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4
Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5
Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6
Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7
Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8
Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9
Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10
Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11
Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12
Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13
Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14
Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15
Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16
Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18
Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19
Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20
Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21
Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22
Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23
Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24
Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25
Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26
Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27
Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28
Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29
Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.