Ders, tek yapı koruma ve tarihi çevre koruma konularında temel bilgilerin verilmesini amaçlamaktadır.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Öğr.Gör.Şeyda ŞEN
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba; 13:00-15:00. Ataköy Kampüsü, 4G-08
Görüşme Saatleri ve Yeri
Çarşamba; 11:00-12:00. Ataköy Kampüsü, 2-C-13
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
- Ders anlatımı ve derste tartışma.
Temel Kaynaklar
· Ahunbay, Z. 2004, Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, Yem Yayınevi, İstanbul.
· Akın, N. “Türkiye’de Tarihi Çevre Koruma, Örnekler ve Sorunlar”, Mimarlık, 1988/2, s.40-43.
· Bektaş, C. 1992, Koruma-Onarım, Yem Yayınevi, İstanbul.
· Cohen, N. (1999), Urban Conservation, The MIT Press, Cambridge, Massachusettes, USA.
· Çeçener, B. İstanbul’un Kültür ve İmar Sorunları, Istanbul, TMMOB Mimarlar Odası Yayını, 1995.
· Erder, C. Tarihi Çevre Kaygısı, Ankara 1971 (1.baskı); 1999 (2.baskı).
· Erder, C. Tarihi Çevre Bilinci, Ankara 1975 (1.baskı); 2007, (Genişletilmiş 2.baskı)
· Erder, C. “Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, cilt:3, sayı:2 Güz 1977, s.167-190.
· Kuban, D. 2000, Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu. Kuram ve Uygulama, YEM Yayınevi, İstanbul.
· Kuban, D. (2001), Türkiye'de Kentsel Koruma, Kent Tarihleri ve Koruma Yöntemleri, İstanbul.
· Kuban, D. “Tarihsel Çevrenin Biçimlenişi ve Çağdaş Yaşam Biçimi İçinde Değerlendirilmesi Üzerine Bir Söyleşi”, Mimarlık, 1976/1, s.32-37.
· Madran, E. ve N. Özgönül, Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, TMMOB Mimarlar Odası yay., Ankara 2005.
· Madran, E. 2004, Kültür Varlıklarının Korunması, Mimarlar Odası Genel Merkezi, Ankara.
· Orbaşlı, A. (2008), Architectural Conservation: Principles and Practice, Blackwell Science Ltd.,Oxford, UK.
Diğer Kaynaklar
· Akın, N. (1995), "İstanbul'un Tarihi Çevrelerinde Kimlik Değişimi ve Yitirilen Çevresel Kalite", Mimari ve Kentsel Çevrede Kalite Arayışları Sempozyumu, İstanbul, pp.150-153.
· Akın, N. (2001), Balkanlarda Osmanlı Dönemi Konutları, Literatür Yayınları, İstanbul.
· CRUARB 25 Years of Urban Rehabilitation, Porto, 2000.
· Denslagen, W. (1994), Architectural Restoration: Western Europe, Amsterdam.
· Erder, C. (1987), Our Achitectural Heritage: From Consciousness to Conservation, Museums and Monuments XX/U1574), UNESCO.
· Fatih Belediyesi, Avrupa Birliği, UNESCO Dünya Mirası Merkezi, Fransız Anadolu Araştırmaları Merkezi, Balat ve Fener Semtlerinin Rehabilitasyonu, İstanbul, 1998.
· Giovannoni, G. (1998), l'Urbanisme Face aux Villes Anciennes, Paris. Hardy, M. (2008, 2011), The Venice Charter Revisited: Modernism, Conservation and Tradition in the 21st Century, Cambridge Scholars Publishing, Tyne, UK.
· Jokilehto, J. (1999, 2002), A History of Architectural Conservation, Reed Elsevier Plc Group, Butterworth-Heinemann, Linacre House, Jordan Hill, Oxford.
· Kuban, D. (1998), Kent ve Mimarlık Üzerine İstanbul Yazıları, İstanbul.
· Larkham, P. (1996), Conservation and The City, Routledge, London.
· Madran, E., Özgönül, N. (ed.) (1999), International Documents Regarding the Preservation of Cultural and Natural Heritage, METU Faculty of Architecture Press, Ankara.
· Okyay, İ. (2001) Fransa’da Kentsel Sit Alanlarının Korunması, Malraux Yasası, YEM Yayın, İstanbul.
· Page, M.& R. Mason, Giving Preservation a History: Histories of Historic Preservation in the United States, New York, 2004.
· Reviving Lower Manhattan, New York City, 1996.
· Stubbs, J.H. & Makas, E. G. (2011), Architectural Conservation in Europe and the Americas,: National Experiences and Practice, John Wiley and Sons, Inc., Hoboken, New Jersey, USA.Stubbs, J.H. (2009), Time Honored: A Global View of Architectural Conservation, John Wiley and Sons, Inc., Hoboken, New Jersey, USA.
· Strike, J. (1994), Architecture in Conservation: Managing Development at Historic Sites,Routledge, London, NY.
· Tung, A.M. (2001), Preserving the World's Great Cities: The Destruction and Renewal of the Historic Metropolis, London.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin tanıtımı ve haftalık ders programı hakkında bilgilendirme
Ders Anlatımı ve Tartışma
2. Hafta
Koruma düşüncesinin gelişimi ve kuramsal temeli
Ders Anlatımı ve Tartışma
3. Hafta
Çağdaş restorasyon ilkelerine doğru: Carta del Restauro ve Venedik Tüzüğü
Ders Anlatımı ve Tartışma
4. Hafta
Korunacak değerler ve değerlendirme ölçütleri. "Anıt" ve "Sit" kavramları, Anıt ve Sit ölçütleri
Ders Anlatımı ve Tartışma
5. Hafta
Tarihi yapılarda bozulma nedenleri
Ders Anlatımı ve Tartışma
6. Hafta
Tarihi yapılarda bozulma nedenleri
Ders Anlatımı ve Tartışma
7. Hafta
Restorasyon öncesinde yapılan çalışmalar
Ders Anlatımı ve Tartışma
8. Hafta
Restorasyon projesinin hazırlanması
Ders Anlatımı ve Tartışma
9. Hafta
Ara Sınav
10. Hafta
Restorasyon teknikleri
Ders Anlatımı ve Tartışma
11. Hafta
Restorasyon teknikleri
Ders Anlatımı ve Tartışma
12. Hafta
Tarihi çevre koruma düşüncesinin gelişimi
Ders Anlatımı ve Tartışma
13. Hafta
Kültür varlıklarının korunması ile ilgili uluslararası örgütlenme, yasalar ve koruma eğitimi
Ders Anlatımı ve Tartışma
14. Hafta
Kültür varlıklarının korunması ile ilgili uluslararası örgütlenme, yasalar ve koruma eğitimi, UNESCO Dünya Kültürel ve Doğal Mirasının Korunmasına Dair Sözleşme ve Dünya Miras Listesi
Ders Anlatımı ve Tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
50
Final
1
50
ÖÇ-1
Tek yapı koruma ve tarihi çevre koruma konularında fikir ve bilgilere sahip olma, (BİLGİ)
ÖÇ-2
Tarihi anıtları ve yapıları belgelemek ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikler ile ilgili bilgi sahibi olma, (BİLGİ)
ÖÇ-3
Tarihi çevreyi tanıma ve koruma prensiplerini yorumlayabilme ve değerlendirebilme, (BECERİ)
ÖÇ-4
Tek yapı koruma ve tarihi çevre arasındaki ilişkileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, (BECERİ)
ÖÇ-5
Yapının çevre koşulları ve insanla olan ilişkilerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, (YETKİNLİK)
Program Çıktıları
PÇ-1
Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2
İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3
Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4
Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5
Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6
Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7
Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8
Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9
Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10
Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11
Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12
Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13
Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14
Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15
Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16
Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18
Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19
Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20
Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21
Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22
Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23
Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24
Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25
Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26
Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27
Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28
Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29
Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.