Bu ders kapsamında, tarihi yapıların analiz, restitüsyon ve restorasyonuna yönelik olarak alanda uygulamalı olarak rölöve çalışmaları, tarihi bir yapının yapım teknolojisi ve malzemelerinin alanda tespit ve belgelenmesi, restitüsyon ve restorasyon projelendirme tekniklerinin öğretilmesi hedeflenmektedir.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
ARC 5031 Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon dersinin alınmış olması bu dersin özel koşulunu oluşturur. Öğrencilerin başarılı olabilmek için az 11 derse devam etmiş olmaları koşulu aranır.
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Selen Onur Yazıcı
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
A Grubu: Çarşamba; 09:00-13:00; Ataköy Yerleşkesi, MTS I
B Grubu: Çarşamba; 13:00-17:00; Ataköy Yerleşkesi, MTS I
Görüşme Saatleri ve Yeri
-
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
İlk hafta rölöve çalışmasının içeriği, restitüsyon ve restorasyon projelerinin kapsamı, amacı, belgeleme çalışması için alanda ihtiyaç duyulan malzemeler, fotoğraf albümü oluşturulması, anıt fişi hazırlanması gibi teorik bilgiler öğrencilere aktarılacaktır. İkinci hafta öğrencilerden ilk önce bulundukları dersliğin plan krokisini ve derslik içinde bulunan kapı/pencere vb. elemanlardan birinin detay krokisini hazırlamaları istenecektir. Ardından tarihi bir yapının daha önce hazırlanmış ve ölçüleri verilmiş plan krokisini kullanarak 1/50 plan çizimini rölöve teknikleri kullanarak gerçekleştirmeleri istenecektir. Sonraki haftalarda alanda çalışacakları tarihi yapının belgelenmesi için rölöve çizimlerini, hasar, malzeme ve özgünlük analiz paftalarını, restitüsyon ve restorasyon projelerini ve tüm aşamaları yazılı olarak aktaracakları bir rapor oluşturmaları için gerekli tüm çalışmalar alanda ve atölyede gerçekleştirilecektir.
Temel Kaynaklar
Ahunbay, Z. (2004). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon. Yem Kitabevi. -
Erder, C., 1999 (0). Tarihi Çevre Kaygısı. ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları. –
Kuban, D., 2000 (0). Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu. Yem Kitabevi.
Uluengin, B., 2005 (0). Rölöve. Yem Kitabevi. -
Diğer Kaynaklar
Her dönem çalışılan tarihi yapı ve içinde bulunduğu çevre ile ilgili literatür araştırması için öğrenciler ulaşabilecekleri tüm arşiv ve kütüphanelere yönlendirilmektedir.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin tanımı, içeriği, mimarlıkta rölövenin kullanım amacı, rölöve almakta kullanılan gereçler, rölöve alma ve çizme yöntemleri, örnek çizimler
Ders anlatımı
2. Hafta
Uygulama çalışması ve grupların oluşturulması
Ders, uygulama
3. Hafta
Alan Çalışması I, rölöve ölçme tekniklerinin alanda kullanılması, plan ölçümleri
Alan çalışması
4. Hafta
Rölöve çalışmaları I
Atölye Çalışması
5. Hafta
Alan çalışması II, cephe ve kesit ölçümleri
Alan Çalışması
6. Hafta
Rölöve çalışmaları II
Atölye Çalışması
7. Hafta
Rölöve çalışmaları III
Atölye Çalışması
8. Hafta
Rölöve Çalışmaları IV
Atölye Çalışması
9. Hafta
Ara Teslim ve analiz çalışmaları
Atölye Çalışması
10. Hafta
Analiz ve Restitüsyon Çalışmaları
Atölye Çalışması
11. Hafta
Restitüsyon Çalışmaları
Atölye Çalışması
12. Hafta
Restorasyon ve yeniden kullanım çalışmaları
Atölye Çalışması
13. Hafta
Restorasyon ve yeniden kullanım çalışmaları
Atölye Çalışması
14. Hafta
Restorasyon ve yeniden kullanım çalışmaları
Atölye Çalışması
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Projeler
1
0
Derse Devam / Katılım
1
10
Final
1
50
ÖÇ-1
Yöresel mimarlık da dahil olmak üzere ulusal ve bölgesel mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda ulusal gelenekler ve tarihi mirasın etkileri ile ilgili fikir ve bilgilere sahip olma, (BİLGİ)
ÖÇ-2
Tarihi bir tek yapı koruma prensipleri hakkında bilgi sahibi olma (BİLGİ)
ÖÇ-3
Tarihi bir tek yapıyı değerlendirme ve koruma prensiplerini yorumlayabilme (BECERİ)
ÖÇ-4
Tarihi tek yapının özelliklerini ölçerek tanıma ve çevreyle olan ilişkilerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, (YETKİNLİK)
ÖÇ-5
Tarihi anıtları ve yapıları belgelemek ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri uygulayabilme, (YETKİNLİK)
Program Çıktıları
PÇ-1
Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2
İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3
Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4
Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5
Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6
Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7
Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8
Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9
Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10
Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11
Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12
Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13
Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14
Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15
Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16
Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18
Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19
Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20
Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21
Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22
Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23
Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24
Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25
Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26
Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27
Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28
Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29
Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.