Dersin amacı fiziksel çevrenin gelişiminde ütopyacı yaklaşımın etkilerini kentsel ve mimari ölçekte değerlendirmektir.
Ders teorik olarak sunum şeklinde verilecektir. Öğrencilerin derse katılımlarını sağlamak amacıyla dersler seminer şeklinde tartışma ortamı yaratılarak sürdürülecektir.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
Derse katılım
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Merve Güleryüz Çohadar(bu ders güz dönemi açılmıştır)
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
Ders bu dönem açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri
-
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
sunum ve tartışma
Temel Kaynaklar
- Benevolo, L., The Origins of Modern Town Planning, Cambridge: MIT Press, 1971.
- Dostoğlu, N. T., “Ütopya, Kent ve Mimarlık Üzerine Düşünceler”, Arredamento Mimarlık, 5: 73-76, 2001.
- Fishman, R., Urban Utopias in the Twentieth Century: Ebenezer Howard, Frank Lloyd Wright and Le Corbusier, Cambridge: M.I.T. Press, 1982.
- Kostof, S., The City Assembled, The Elements of Urban Form Through History, London: Thames and Hudson, 1999.
- Manuel, F. E. ve Manuel, F. P., Utopian Thought in the Western World, Cambridge, Mass: The Belknap Press of Harvard University Press, 1979
- Rossi, A., The Architecture of The City, Cambridge: M.I.T. Press, 1982.
- Rowe, C. ve Koetter, F., Collage City, Cambridge: M.I.T. Press, 1978.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin İçerik ve Amaçlarının Açıklanması
sunum ve tartışma
2. Hafta
Ütopya Kavramının Tanımı ve Tarih İçindeki Gelişimi
sunum ve tartışma
3. Hafta
Ortaçağ ve Rönesans Dönemi Mimari ve Kentsel Ütopyaları
sunum ve tartışma
4. Hafta
Ortaçağ ve Rönesans Dönemi Mimari ve Kentsel Ütopyaları
sunum ve tartışma
5. Hafta
Endüstri Devrimi ve 19. Yüzyıl Ütopyaları
sunum ve tartışma
6. Hafta
Endüstri Devrimi ve 19. Yüzyıl Ütopyaları
sunum ve tartışma
7. Hafta
Modern Mimarlık ve 20. Yüzyıl Ütopyaları
sunum ve tartışma
8. Hafta
Modern Mimarlık ve 20. Yüzyıl Ütopyaları
sunum ve tartışma
9. Hafta
Modern Mimarlık ve 20. Yüzyıl Ütopyaları
sunum ve tartışma
10. Hafta
Modern Mimarlık ve 20. Yüzyıl Ütopyaları
sunum ve tartışma
11. Hafta
Ütopyaların Günümüz Mimarisine ve Kent Planlamasına Etkileri
sunum ve tartışma
12. Hafta
Ütopyaların Günümüz Mimarisine ve Kent Planlamasına Etkileri
sunum ve tartışma
13. Hafta
Gelecek İçin Planlama, Programlama ve Tasarım
sunum ve tartışma
14. Hafta
Gelecek İçin Planlama, Programlama ve Tasarım
sunum ve tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Ütopya kavramını bilmek
ÖÇ-2
Ortaçağ ve Rönesans dönemi mimari ve kentsel ütopyalarını anlamak
ÖÇ-3
Endüstri Devrimi ve 19. yüzyıl ütopyalarını anlamak
ÖÇ-4
Modern Mimarlık ve 20. yüzyıl ütopyalarını anlamak
ÖÇ-5
Gelecek için planlama, programlama ve tasarım yaparken ütopyacı yaklaşımdan yaralanabilmek
Program Çıktıları
PÇ-1
Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2
İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3
Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4
Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5
Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6
Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7
Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8
Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9
Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10
Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11
Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12
Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13
Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14
Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15
Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16
Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18
Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19
Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20
Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21
Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22
Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23
Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24
Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25
Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26
Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27
Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28
Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29
Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.