Dünya kentlerindeki mimarlık örneklerini tanımak, gerek mimarinin kente gerekse kentin mimarlıkla ilişkisi çerçevesinde kentsel gelişim sürecini sorgulamak.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Doç. Dr. Yasemin ERKAN YAZICI
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
bu ders bu dönem açılmamıştır
Görüşme Saatleri ve Yeri
-
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Sunumlar ile öğrencilere dünya kentlerindeki önemli mimari yapıları ve mimarlığın önemli aktörleri konusunda bilgilendirmek ve öğrencilerin gerçekleştirdiği ödevler üzerinden tartışarak kente ve mimarlığın kent üzerindeki etkilerine dair kavram ve problemlerin anlaşılmasını sağlamak.
Temel Kaynaklar
- Hall, P. (1996) Cities of Tomorrow. Blackwell.-
- Parker, S. (2004) Urban Theory and Urban Experience. Taylor and Francis Group.-
- Duru, B. ve Alkan, A. (der. ve çev.) (2002). 20. YY. Kenti. Ankara. İmge Kitabevi.-
- Philips, E.B. (1996) City Lights. Oxfork University Press.-
- Paris’in kentsel dönüşümü, Michel Carmano / Çev : Murat Erginöz – Genar Yayınları
- Architecture Now, Philip Jodidio – Taschen / Çev : Murat Erginöz – Remzi Yayınları
- Modern Şehircilik ve Mimarlık Tarihi, Michel Ragon / Çev : Murat Erginöz – Kabala Yayınları
- Ekolojik Mimari Jacques Couelle, Murat Erginöz – Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları
Diğer Kaynaklar
- Kent planları, ilgili görseller
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Program içeriğinin anlatılması, grupların belirlenmesi
Program içeriğinin anlatılması,grupların belirlenmesi Tek ya da iki kişilik grupların oluşturulması, kentlerin belirlenmesi
2. Hafta
Barselona anlatımı
Sözlü ve görsel anlatım
3. Hafta
A.Bölümü sunum, tartışma
Sözlü ve görsel anlatım
4. Hafta
B.Bölümü sunum, tartışma
Sözlü ve görsel anlatım
5. Hafta
C.Bölümü sunum, tartışma
Sözlü ve görsel anlatım
6. Hafta
D.Bölümü sunum, tartışma, teslim
1. ARA TESLİM
7. Hafta
A.Bölümü sunum, tartışma
Sözlü ve görsel anlatım
8. Hafta
B.Bölümü sunum, tartışma
Sözlü ve görsel anlatım
9. Hafta
C.Bölümü sunum, tartışma
Sözlü ve görsel anlatım
10. Hafta
D.Bölümü sunum, tartışma, teslim
2. ARA TESLİM
11. Hafta
A.Bölümü sunum, tartışma
Sözlü ve görsel anlatım
12. Hafta
B.Bölümü sunum, tartışma
Sözlü ve görsel anlatım
13. Hafta
C.Bölümü sunum, tartışma
Sözlü ve görsel anlatım
14. Hafta
D.Bölümü sunum, tartışma
Sözlü ve görsel anlatım
15. Hafta
Final teslimi için son gösterimler
Sözlü ve görsel anlatım
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
2
60
Final
1
40
ÖÇ-1
Dünya kentleri ve bu kentlerdeki önemli mimari yapılar hakkında bilgi sahibi olma (BİLGİ)
ÖÇ-2
Kentlerin sosyo-kültürel ve mekansal gelişiminde planlamanın ve mimarlığın rolü hakında bilgilere sahip olma (BİLGİ),
ÖÇ-3
Kent ile mimarlık ilişkisini kentsel gelişim çerçevesinde edinilmiş bilgiler ve örnekler üzerinden sorgulama, değişime neden olan unsurları yorumlayabilme (BECERİ)
ÖÇ-4
Edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri yaptığı sunuşlar ve ödevler çerçevesinde eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme (YETKİNLİK)
ÖÇ-5
Araştırmada ve araştırmanın sunumunda, bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alabilme (YETKİNLİK),
Program Çıktıları
PÇ-1
Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2
İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3
Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4
Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5
Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6
Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7
Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8
Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9
Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10
Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11
Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12
Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13
Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14
Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15
Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16
Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18
Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19
Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20
Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21
Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22
Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23
Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24
Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25
Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26
Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27
Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28
Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29
Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.