Ortaçağ, Rönesans, Barok, Endüstrileşme Öncesi ve Sonrası ve 20. yüzyılda kentsel biçimin tarihsel süreç içindeki öğeleri: Kentsel Yerleşim ve Çeperler, Kentsel Gelişim ve Kentsel Bölünmeler, Kent İmajı ve örnekler, Kentlerin Ortaçağ’dan günümüze yerleşim ve tasarım ilkeleri ve Kent mekanlarının farklı coğrafyalarda ve kültürlerde üstlendiği farklı işlevler, Kentlerin sosyal ve kültürel gelişmelerle geçirdiği değişimler, kent analiz yöntemleri, Tarihsel bağlamdan bugüne insan ve kent ilişkileri konularında kuramsal düzeyde bilgilere sahip olma, Mimari tasarım sürecinde kentler ve yere ait verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, Tarihsel süreçte kentlerin yerleşim ve tasarım ilkelerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve konu ile ilgili ileri düzeyde bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme yeterliliklerinin öğrencilere kazandırılması.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
-
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Ders bu dönem açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Ders Anlatımı, Okuma/Tartışma, Gezi, Dönem Ödevi.
Temel Kaynaklar
Kostof, S., 1999, The City Assembled, The Elements of Urban Form through History, Thames and Hudson, London
Morris, A.E.J, 1994, History of Urban Form, Before the Industrial Revolutions, Longman, Essex
Mumford, L., 1961, The City In History, Its Origins, Its Transformations, and Its Prospects, New York
Diğer Kaynaklar
Aktüre, S., 1978, 19. Yüzyıl Sonunda Anadolu Kenti, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, Ankara
Kostof, S., 1995, A History of Architecture: Settings and Rituals, Oxford University Press, New York
Lynch, K., 1990, What Time is This Place?, MIT Press, Cambridge
Norberg-Schulz, C., 2000, Architecture: Presence, Language, Place, Skira Architecture Library, Milan
Ragon, M., 2010, Modern Mimarlık Ve Şehircilik Tarihi, Kabalcı Yayınevi, İstanbul
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Kent Nedir? İlk Kentler Nasıl Kuruldu? İlk İnsan ve Kent İlişkileri
Anlatım
2. Hafta
Ortaçağ’da Kent Kurma İlkeleri, Kentlerin Gelişimi ve İşlevsel Bölünmeleri, Kent İmajı ve Kentsel Mekanlar
Anlatım
3. Hafta
Ortaçağ’da Kent Kurma İlkeleri, Kentlerin Gelişimi ve İşlevsel Bölünmeleri, Kent İmajı ve Kentsel Mekanlar
Anlatım, Okuma/ Tartışma
4. Hafta
Rönesans’da Kent Kurma İlkeleri, Kentlerin Gelişimi ve İşlevsel Bölünmeleri, Kent İmajı ve Kentsel Mekanlar
Anlatım
5. Hafta
Rönesans’da Kent Kurma İlkeleri, Kentlerin Gelişimi ve İşlevsel Bölünmeleri, Kent İmajı ve Kentsel Mekanlar
Anlatım
6. Hafta
Barok Dönem’de Kent Kurma İlkeleri, Kentlerin Gelişimi ve İşlevsel Bölünmeleri, Kent İmajı ve Kentsel Mekanlar
Anlatım, Okuma/ Tartışma
7. Hafta
Endüstrileşme Öncesi (17. ve 18. yüzyıllar) Kent Kurma İlkeleri, Kentlerin Gelişimi ve İşlevsel Bölünmeleri, Kent İmajı ve Kentsel Mekanlar
Anlatım
8. Hafta
Vize Sınavı
Vize Sınavı
9. Hafta
Endüstrileşme Sonrası (19. yüzyıl) Kent Kurma İlkeleri, Kentlerin Gelişimi ve İşlevsel Bölünmeleri, Kent İmajı ve Kentsel Mekanlar
Ortaçağ, Rönesans, Barok, Endüstrileşme Öncesi ve Sonrası ve 20. yüzyılda kentsel biçimin tarihsel süreç içindeki öğeleri: Kentsel Yerleşim ve Çeperler, Kentsel Gelişim ve Kentsel Bölünmeler, Kent İmajı konuları ve örnekler konularında kuramsal düzeyde bilgilere sahip olma (BİLGİ)
ÖÇ-2
Kentlerin Ortaçağ’dan günümüze yerleşim ve tasarım ilkeleri ve Kent mekanlarının farklı coğrafyalarda ve kültürlerde üstlendiği farklı işlevler konularında kuramsal düzeyde bilgilere sahip olma (BİLGİ)
ÖÇ-3
Kentlerin sosyal ve kültürel gelişmelerle geçirdiği değişimler, kent analiz yöntemleri konularında kuramsal düzeyde bilgilere sahip olma (BİLGİ)
ÖÇ-4
Tarihsel bağlamdan bugüne insan ve kent ilişkileri konusunda kuramsal düzeyde bilgilere sahip olma (BİLGİ)
ÖÇ-5
Mimari tasarım sürecinde kentler ve yere ait verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme (BECERİ)
ÖÇ-6
Tarihsel süreçte kentlerin yerleşim ve tasarım ilkelerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme (YETKİNLİK)
ÖÇ-7
Tarihsel süreçte kentlerin yerleşim ve tasarım ilkeleri ile ilgili ileri düzeyde bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme (YETKİNLİK)
Program Çıktıları
PÇ-1
Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2
İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3
Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4
Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5
Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6
Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7
Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8
Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9
Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10
Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11
Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12
Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13
Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14
Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15
Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16
Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18
Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19
Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20
Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21
Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22
Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23
Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24
Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25
Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26
Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27
Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28
Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29
Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.