Lisans
Mimarlık Fakültesi
Mimarlık
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


İSTANBUL'UN KORUMA SORUNLARI

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
MIM0309 İSTANBUL'UN KORUMA SORUNLARI 3/0/0 SA Türkçe 4
Dersin Amacı
Üç imparatorluğa başkentlik yapmış olan İstanbul, kuruluşundan bu yana geçirdiği tarihi dönemlerin izlerini taşıyan dünyanın özel kentlerinden biridir. Dersin amacı, İstanbul’un gerek anıtlarının, gerekse de tarihi bölgelerinin mimari özellikleri üzerinde durmak, korunmalarıyla ilgili sorunları ve yapılması gerekenleri tartışmaktır.
Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Yok
Öğretim Üyeleri Öğr. Gör. Dr. Selen ONUR YAZICI(bu ders güz dönemi açılmıştır)
Asistanlar -
Ders Gün,Saat ve Yeri Salı, 13:00-16:00, online
Görüşme Saatleri ve Yeri -
Öğretim Yöntem ve Teknikleri

-Ders anlatımı, derste tartışma, İstanbul içinde belirlenmiş tarihi bölgelere yapılan gezilerde öğrenci sunumu ve alanda görülen koruma sorunlarının tartışılması.

Temel Kaynaklar

·         Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi, 8 Cilt, 1993-1995.

·         Ahunbay, Z., ‘Tarihi İstanbul ve Koruma Kurullarında Koparılan Yenileme Alanları’, Mimarist, Kış 2007, Sayı 26, s.65-68

·         Akın,N., ‘Bir Sergi Üzerine Görüşler, Tarlabaşı Geleceğini Paylaşıyor’ Mimarist, Güz 2008, Sayı 29, s.13-14

·         Akın, N., 19.Yüzyılın İkinci Yarısında Galata ve Pera, İstanbul 1998 (1.baskı), 2002 .

·         Altınsay, B.-Ünlü.,A.E., ‘Fener-Balat Semtleri Rehabilitasyon Programı’, Mimarist, Kış 2003, Sayı 10, s.80-87

·         Arkeologlar Derneği İstanbul Şubesi, ‘Kent Arkeolojisi ve Sulukule’, Mimarist, Güz 2010, Sayı 37, s.100-102

·         Çeçener,H.B., ‘İstanbul Suriçi Koruma Planı ve Tarihi Hanlar Bölgesi’, Mimarist, Güz 2005, Sayı 17, s.53-54

·         Erder, C., ‘İstanbul Avrupa Kültür Başkenti ve UNESCO Dünya Kültürel Miras Listesinde İdi (Miydi?)’, Mimarist, Kış 2009, Sayı 34, s.82-83

·         İngin, A. K., ‘Kentsel Yenileme Süreçleri, Sulukule ve Değişen Sokak Yapısı’ Mimarist, Yaz 2010, Sayı 36, s. 68-71

·         İslam,T.-Ciravoğlu, A., ‘Soylulaştırma ve İstanbul’, Mimarist, Güz 2006, Sayı21, s.37-38

·         Karabey,H., ‘Planlanıp Gerçekleştirilmesinden 60 Yıl Sonra Değişen Koşullar ve Kullanıcı Talepleri Doğrultusunda Levent Mahallesinin Geleceği’, Mimarist, Bahar 2011, Sayı 39, s.61-66

·         Köksal, G., ‘Tarihi Dokuya Yaklaşımda Yeni Bir Tehdit: 5366 Sayılı Yasa’, Mimarist, Kış 2007, Sayı 26, s.58-61

·         Kuban, D., ‘Soylulaştırma/Genitrification’ ,Mimarist, Güz 2006, Sayı21, s.57-60

·         Kuban, D., ‘Eski İstanbullu’, Mimarist, Güz 2004, Sayı 13, S.11-13

·         Özer, D.N., ‘Sulukule’den Kendimize Bakış’, Mimarist, Bahar 2008, Sayı 27, s.85- 89

·         Polat,E.O., ‘Modern Mirasın Metropole Özgü Koruma Sorunları-İstanbul’da Modern Olmak’, Mİmarist, Bahar 2011, Sayı 39, s.55-60

·         Tümer, E. U.-Onur, S.,’İstanbul Kara Surlarının Çevresindeki Kentsel Doku Kaynaklı Koruma Sorunları’,Mimarist,Güz 2011,Sayı 41, s.76-77

·         Tercan, A., ‘Atatürk Kültür Merkezi Yenileme Projesi ve Kamusal Mekan Üretimi, Mimarist, Bahar 2010, sayı 35, s.17-18

·         Tanman,M.B., İstanbul’da Tarihi Eser Kaybı’, Mimarist, Yaz 2006, Sayı 20, s.17- 22

·         Yağcı,E., ‘İstanbul’dan Geriye Ne Kalacak?’, Mimarist, Güz 2010, Sayı 37, s.84- 86

·         Yapıcı, M., ‘Ah İstanbul Vah Beyoğlu’, Mimarist, Yaz 2010, Sayı 36, s.8-11

·         Yerasimos, S., ‘İstanbul Üçüncü Dünya Kenti mi ya da Kültürel Miras Nasıl Korunur’ Mimarist, Kış 2003, Sayı 10, s.51-54

·         Ersen, A., ‘Türkiye’de Tarihi Çevre Koruma (ma) Tarihi ve Rekonstrüksiyon Üzerine Düşünceler’, Restorasyon Konservasyon Dergisi, Ocak, Şubat, Mart2012, Sayı 12, s.3-25

·         Cengizkan, N.M., ‘Dosya:Taksim Meydanı Düzenlemesi:Mesleki, Kentsel, Toplumsal Sorumlulukları Hatırlatmak’, Mimarlık, Sayı:364.

·         Belge, M., İstanbul’u Gezerken, Türk Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul, 1999.

·         Çıplak Drillat, Ceren, Mimar Doğan’lar… Üç Doğan: Doğan Kuban, Doğan Tekeli, Doğan Hasol, (söyleşi), Kırmızı Kedi Yayınevi, İstanbul, 2020.

·         Carbognano, C.C., 18. Yüzyılın Sonunda İstanbul, (çev. E. Özbayoğlu), İstanbul, 1993.

·         Dünya Kenti İstanbul, Istanbul-World City, Istanbul, 1996.

·         Dethier, P. A., Boğaziçi ve İstanbul, İstanbul, 1993.

·         Dökmeci V., H. Çıracı, Tarihsel Gelişim Sürecinde Beyoğlu, İstanbul, 1990.

·         Duhani, S., Eski İnsanlar, Eski Evler, İstanbul, 1982.

·         Ekdal, M., Bizans Metropolünde ilk Türk Köyü Kadıköy, İstanbul, 1996.

·         Eldem, S. H., Köşkler ve Kasırlar, 2 cilt, İstanbul, 1970.

·         Eldem, S. H., Sa’dabad, İstanbul, 1977.

·         Eldem, S. H., Boğaziçi Yalıları Rumeli Yakası, İstanbul, 1993.

·         Eldem, S. H., Boğaziçi Yalıları Anadolu Yakası, İstanbul, 1994.

·         Eldem, S. H., İstanbul Anıları, İstanbul,

·         Eldem, S. H., Boğaziçi Anıları, İstanbul,

·         Erdenen, O., İstanbul Adaları, İstanbul, 1962.

·         Fatih Belediyesi, Avrupa Birliği, UNESCO Dünya Mirası Merkezi, Fransız Anadolu Araştırmaları Enstitüsü, Balat ve Fener Semtlerinin Rehabilitasyonu, İstanbul, 1998.

·         Gülersoy, N.Z. vd., Zeyrek, a Study in Conservation, İstanbul, 2001.

·         Kuban, D., Istanbul: Bir Kent Tarihi, 1996.

·         Kuban, D., Kent ve Mimarlık Üzerine İstanbul Yazıları, İstanbul, 1998.

·         Kuban, D., Kaybolan Kent Hayalleri Ahşap Saraylar, İstanbul, 2001.

·         TMMOB Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi, İstanbul Dünya Mirası Sit Alanı, İstanbul, 2006.

Diğer Kaynaklar

Jacques Pervititch Sigorta Haritaları, 1922-45 (280 harita), Suat Nirven Haritaları, 1946-52 (30 harita), Alman Mavileri İstanbul Haritaları, İstanbul Rumeli ve Anadolu Ciheti Haritaları gibi basılı İstanbul haritaları

Atatürk Kütüphanesi Fotoğraf ve Harita Arşivi, İstanbul Araştırmaları Enstitüsü, SALT Araştırma, Alman Arkeoloji Enstitüsü vb. kütüphane ve araştırma merkezleri

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta İstanbul’un tarihsel gelişimi ve mimari mirası (genel). Ders Anlatımı ve Tartışma
2. Hafta İstanbul’un mimari mirasını oluşturan bölgeler (genel dağılım ve genel özellikler). Ders Anlatımı ve Tartışma
3. Hafta Tarihi yarımada: Süleymaniye ve Zeyrek Ders Anlatımı ve Tartışma
4. Hafta Kumkapı, Eminönü Ders Anlatımı ve Tartışma
5. Hafta Fener-Balat, Karasurları Ders Anlatımı ve Tartışma
6. Hafta Zeyrek, Sulukule, Eyüp Ders Anlatımı ve Tartışma
7. Hafta Arkeolojik Park Gezisi - Öğrenci sunumları Alan Gezisi
8. Hafta Süleymaniye Gezisi - Öğrenci sunumları Alan Gezisi
9. Hafta Fener - Balat Gezisi - Öğrenci sunumları Alan Gezisi
10. Hafta Zeyrek Gezisi - Öğrenci sunumları Alan Gezisi
11. Hafta Galata - Beyoğlu Ders Anlatımı ve Tartışma
12. Hafta Galata- Beyoğlu Gezisi - Öğrenci sunumları Alan Gezisi
13. Hafta Boğaziçi, Kadıköy, Adalar Ders Anlatımı ve Tartışma
14. Hafta Boğaziçi Gezisi - Öğrenci sunumları Alan Gezisi
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 25
Projeler 1 25
Derse Devam / Katılım 1 10
Final 1 40


ÖÇ-1Yöresel mimarlık da dahil olmak üzere ulusal ve bölgesel mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda ulusal gelenekler ve tarihi mirasın etkileri ile ilgili fikir ve bilgilere sahip olma, (BİLGİ)
ÖÇ-2Tarihi çevre konusunda İstanbul’daki örnekler hakkında fikir ve bilgilere sahip olma, (BİLGİ) ;
ÖÇ-3 İstanbul’da yapılan tarihi çevre koruma örneklerinin, dünyadaki başarılı örneklerle karşılaştırarak yorumlayabilme ve değerlendirebilme (BECERİ)
ÖÇ-4Tarihi çevre koruma konusunda aksayan yerler ve sorunları tanımlayabilme, (BECERİ)
ÖÇ-5Tarihi çevre koruma sorunları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme (YETKİNLİK)
Program Çıktıları
PÇ-1Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16PÇ 17PÇ 18PÇ 19PÇ 20PÇ 21PÇ 22PÇ 23PÇ 24PÇ 25PÇ 26PÇ 27PÇ 28PÇ 29
ÖÇ 1                             
ÖÇ 2                             
ÖÇ 3                             
ÖÇ 4                             
ÖÇ 5